
66 
 

Robin Tyson* 
 

The South African media’s (re) colonisation of Namibia 
 

Abstract 
 
This paper seeks to reveal the patterns of power, influence and ownership that South 
African media houses are having over Namibians and Namibian media outlets. The 
hypothesis is that there has recently been an increased interest in Namibia as a source 
of further revenue for South African media businesses as well as an opportunity for 
further strengthening ties of cultural and language issues between the two countries.  
In addition there might also be increased opportunities for South African political 
perspectives to be further advanced through linkages with Namibian media outlets. 

The paper further seeks to expand academic discourse to include those 
countries, such as Namibia, living in South Africa’s cultural and economic shadow, 
and, in a larger sense, looks at the increasingly regional and even nature of media 
systems in Africa.   

It tries to move these discussions into everyday discourse, as opposed to the 
margins, where, as McMillin (2007:68) says:  
 

we fail to understand the incredible impact of colonialism on the 
development of their media systems, the regional influence of these 
systems, and the unique character they take on as they assert their 
postcolonial identities and meet the challenges of globilization.  

 
The research refers to the unique position of Namibia, having been, firstly, a 

German colony, and, later, a South African ‘administered territory’, and makes 
reference to the implications this had on the shaping and control over the media 
environment. 

The findings reveal an increase in South African influence and shareholding 
over Namibian media companies and content. This parallel has strengthened 
economic ties with South Africa, and in particular the influence of South African 
retail chains and their stock levels of Namibian versus South African publications. 
 
Key words: Influence, Namibian media outlets, ownership, power, South African 
media houses.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*Robin Tyson is a lecturer in the Department of Media studies at the University of 
Namibia. Contact details: rtyson@unam.na. P O Box 98803, Windhoek, Namibia.  
Tel:  09 264 61 206 3194; Fax: 09 264 61 206 3806; Cell: 09 264 81 262 8321 

doi: 10.5789/2-1-35



67 
 

COLONIAL STRUGGLES 
 
After a long and bitter struggle, Namibia gained its independence from South Africa 
on 21 March 1990. The event itself was widely covered by the media, with South 
African television, for the first time, relaying programmes directly via the newly 
formed Namibian Broadcasting Corporation, from the Independence Stadium in 
Windhoek. 

It was an historic moment, for until this time South West Africa had been in 
the political and cultural grip of South Africa, and the electronic media had, to a large 
extent, been barely distinguishable clones of their South African counterparts.  

Thus, the evening schedules of SWABC TV before independence were filled 
with Afrikaans programmes from the SABC. This included programmes such as  
Orkney Snork Nie and  Spies en Plessis. Similarly, the evening news bulletins would 
be dominated by alternating English and Afrikaans evenings, with Afrikaans playing 
the major role. Early SWABC TV news bulletins in the 1980’s would have three 
Afrikaans bulletins (Mondays, Wednesdays, and Fridays) and only two English 
bulletins (Tuesdays and Thursdays). 

So, when South Africans viewed the events of 21 March 1990 live from the 
Namibian Broadcasting Corporation on South African television screens, it was a 
clear message that things were not to be the same. The balance of (media) power had  
significantly shifted.  

Not everybody, however, was impressed by the transmission. Richard McNeill 
of the South African Sunday Times (1990-03-25), spoke of cameramen ‘clearly shell-
shocked amid the melee of personalities, ranging from Nelson Mandela … and Jesse 
Jackson .. to the UN secretary-general Javier Perez de Cuellar’. 

More astutely, Ian Gray of the The Star (1990-03-26), noted that: 
 

The point is not that the NBC’s coverage was bad but that the SABC 
was not there in person, so to speak … It was history in the making, 
and the SABC, capable of giving golf and road-running blanket 
coverage, could easily have managed the independence ceremony … It 
would have been the ideal occasion for the SABC to redeem itself, 
literally in the eyes of the world. 

 
The derogatory comments towards Namibia’s fledgling television service can, 

with hindsight, be seen as neo-colonial utterances, the underlying tone being one of 
arrogance – that South Africa is better than Namibia, even when covering a Namibian 
event! 

The connection between the colonial power and its slave (South West Africa 
was a ‘mandated’ territory under the League of Nations) had, of course, developed 
over many years. The first broadcasts originating from South West Africa were in 
1956, when the SABC appointed a regional news representative in the country. 

The SABC went on to establish three ethno-linguistic radio services in 
Namibia, broadcasting in three languages – Otjiherero, Damara/Nama and 
Oshiwambo. It should be remembered, however, that these services were part of a 
greater South African strategy designed to divide and rule the nation (and its 
territories, such as Namibia).   

In particular, it followed the stated objectives to become ‘another battalion in 
South Africa’s ideological and war machine’ (Amupala, 1996:2). The differences, 

doi: 10.5789/2-1-35



68 
 

therefore, between races, and in particular amongst races, were emphasized by the 
broadcasting of material that promoted cultural traditions and, in particular, music. 

Ironically, the SWABC transcription service, which even today serves as a rich 
resource of music from various cultural groups in Namibia (recorded on location and 
at great expense), has today all but died, and the fostering and promotion of traditional 
culture has been severely diminished. The notion of the (new) Namibian nation in a 
sense overrode these cultural distinctions, leading to a predominance of national, as 
opposed to regional or ethno-linguistic programme content. 

It was with the adoption of the United Nations Resolution 435 in 1978 that the 
broadcasting environment changed, and the quasi-independent SWABC (South West 
African Broadcasting Corporation) was formed under Proclamation A-G 16 (the A-G 
standing for Administrator-General, who was the de facto representative of the South 
African occupying regime). 

The structure of the Corporation was, however, very closely modelled on that 
of the SABC, and in particular there were similar infiltrations at a high managerial 
level of Afrikaner Broederbond members.  

However, even in the early days of the Corporation, there remained the 
colonial hangover from South Africa’s apartheid thinking, despite the fact that many 
notorious South African acts had by that stage all but disappeared from the South 
West African law books. 

In particular, the radio division of the SWABC remained organized under two 
distinct ‘controllers’. The one was the Controller: AEG (Afrikaans, English, German) 
– the traditional ‘white’ services, the other was the Controller: Language Services 
(Oshiwambo, Otjiherero, Damara/Nama, Rukavango, Lozi, Setswana). The latter, 
interestingly, despite being controller of ‘black’ radio channels, was a white male. 

Television also arrived late in Namibia, a domino effect spurred by the late 
arrival of television in South Africa. Amupala (1996) postulates reasons for this, one 
being the lack of the ability of the SABC to produce programmes in the Afrikaans 
language (and thus the medium would be dominated by English content) as well as 
‘the possibility of screening scenes portraying inter-racial relations’.   

When television did come to Namibia, in 1981, it was initially a relay from the 
SABC, with cassette services flown in daily for broadcasts. This system of programme 
distribution using video cassettes was later extended to other areas of Namibia, such 
as Walvis Bay and Oshakati. The latter was a major base for South African troops 
operating in the country and it was thus strategically vital that the ‘boys on the border’ 
also receive the morale-boosting South African programme content. 

In addition, of course, it would have a useful influence in the ‘hearts and 
minds’ campaign also being implemented at the time, in which the local population 
would be indoctrinated to support the South African regime and culture (in particular 
the white culture).  

In looking at this seeming dominance of cultural imperialism, we need to talk, 
as Dissanayake (2006:39) does, of cultural imperialism:  
 

In order to convert the idea of cultural imperialism into a more 
productive tool of social analysis, we need to explore its inner 
dynamics in the light of contemporary cultural experiences, relate it to 
the forces of global capitalism in a more complex manner, and tie it to 
the discourse of nationhood. 

 

doi: 10.5789/2-1-35



69 
 

This must include a mention of the political economy of both South Africa and 
Namibia, for this affects the media relationship and ownership patterns, as well as the 
flow of information between the two countries. 

Attention must also be drawn to the fact that commercial media houses (such 
as the much praised Namibian newspaper) are also not without strong forces on 
editorial content – that which Duncan and Seleoane (1998:16) refer to as ‘the market 
as censor’. They also note the current context of globalisation (Duncan & Seleoane, 
1998:16): 
 

One of the earlier manifestations of the globalisation of information 
channels was justified in terms of the nation of a free flow of 
information that transcended national boundaries, in the interests of 
furthering democracy internationally. Media commentators have 
analysed how this concept was used politically, in the process laying 
bare the assumptions underlying this supposedly ‘natural right’ 

 
McMillan (2007:6-7) further notes: 
 

After independence, the task of the postcolonial media system was to 
forge a new identity for the nation that had been “purified” of the 
colonial experience. The battle over what emerged becomes a 
fascinating study of the role of state-owned and private media in 
constructing identities that resonate with local cultural bases and that 
are mobile and lucrative in the marketplace. 

 
LANGUAGE ISSUES 
 
The history of broadcasting in Namibia before independence is one of dependence on 
South African content. It was only in 1956 that a ‘regional news representative’ was 
appointed in the territory, but with a special emphasis on reporting aimed at, in 
particular, the white farming community in the country.  

Even as late as 1986, the Lozi service of the SWABC was broadcasting from 
Johannesburg, and not from its (present) base of Katima Mulilo in the Caprivi. 

‘Television was introduced to Namibia only in 1981. Initially it was a relay 
from the SABC, or as a cassette services, flown in daily for rebroadcast. This service 
was extended to Oshakati and Walvis Bay and broadcasts were usually a day or two 
late’ (Amupala, 1996:4). 

One of the first steps of the national broadcaster on its creation at 
independence was to promote vigorously the new official language, English. Indeed, 
the 1991 NBC act (section 3d) noted in particular the need ‘to promote the use and 
understanding of the English language. 

The end result was a dropping of Afrikaans content from NBC television 
schedules, and, when indigenous television languages were introduced, neither 
Afrikaans nor German were included as news broadcasts. 

Ironically, the neglect of Afrikaans in particular by the national broadcaster 
has led to the burgeoning growth of commercial and community radio stations 
focusing on the language as well as scheduling Afrikaans music (predominantly by 
South African artists) in their mix. Radio Kudu, Radio Kosmos and the community 
religious station Kanaal Sewe (a station with the largest transmitter, apart from NBC, 
reaching across Namibia) are but some of the examples.  

doi: 10.5789/2-1-35



70 
 

Again, the links with South Africa are clear. Radio Kosmos itself was formed 
as an alliance with a South African based station, and originally much of the 
broadcasting originated from Pretoria. The Namibian Communications Commission 
however decided that an essentially South African station broadcasting in Namibia, 
and using up valuable FM frequency resources, was not acceptable, and the station 
was obliged to become wholly Namibian in its staffing, with the construction of a 
small studio in a local shopping centre - although this later became a grander affair on 
one of the city’s major intersections. 

At the opening of the new studio, then Minister of Information and 
Broadcasting, Theo-Ben Gurirab, was quoted as stressing that the station was a 
demonstration of the mixed economy and ownership as enshrined in the Namibian 
constitution - and spelled out in the Namibian Government Information Policy 
(1991:4) - (The Namibian, 2001-07-20): 
 

Article 98 of the Namibian Constitution provides for a system of 
mixed economy. In line with this principle of mixed economy, the 
country’s information policy allows for a pattern of mixed ownership 
of the mass media, namely, ownership by private individuals or 
groups, on one hand, and by the state, on the other. 

 
Gurirab (The Namibian, 2001-07-20) also noted that,‘although Kosmos Digital 

will mainly focus on the Afrikaans-speaking community, keeping its language and 
culture alive, it offers Namibians wider choices and keeps competitors on their toes’. 

Ownership of the station has also revealed that, although two local 
entrepreneurs (Kollie van Coller and Helmy Hitula) are the main shareholders, a 
remaining 23 percent is held by South African investors. 

All of these stations are flourishing affairs, with some (Radio Wave, Radio 
Energy) even appearing on the continent-wide DSTV bouquet (Audio channels 167 
and 168). 

In addition, there are other stations that are available on the internet through 
audio streaming. 

So, there are isolated instances of local broadcasters penetrating the Africa-
wide market. However, the predominant media traffic is from South Africa to 
Namibia.   

In addition, Namibians are now so addicted to satellite channels that when a 
new terrestrial free-to-air television channel was introduced viewers were confused 
about how to receive it, asking what (satellite) channel it was on. 

The national broadcaster, however, continued its strong determination to sever 
South African ties. Soap operas on NBC TV continue to be dominated by 
programming from Central and South America. These include Gardener’s Daughter; 
When you are mine and Second Chance. 

Currently, according to Koenderman (2008:40), Namibia has 50 TV receivers 
per 1000 population, and 137 radio sets per 1000. 

Afrikaans and German were the only two major Namibian languages left out 
when language news bulletins (Oshiwambo, Otjiherero, Damara/Nama, Silozi, 
Rukavango) were introduced on NBC TV. The bulletins, originally broadcast in prime 
time slots each evening, are now, due to increased commercial pressures on the NBC, 
relegated to early morning time slots: 07:00 – 08:00 each weekday morning. At one 
stage there were four news bulletins each evening – two in English (20:00 and 22:00) 
and two language bulletins at 19:30 and 20:30. 

doi: 10.5789/2-1-35



71 
 

According to Larsen (2007:81) Cosmos Digital Namibia (Kosmos Radio) ‘is 
currently negotiating with NBC Television to launch a daily Afrikaans news bulletin 
to complement the other language services’. 
 
SATELLITE BROADCASTING IN NAMIBIA 

 
Direct broadcast satellite transmission allows the flow of messages 
across national borders, and national governments are fearful of the 
implications of this flow for national identity and cultural integrity.  
Loss of control over the definitions and circulation of national culture 
translates into loss of power and control over national boundaries – a 
reason for hegemonic anxiety (McMillin, 2007:103). 

 
It may be said that the Namibian government is either not fearful of these 

implications, or, more intelligently, has initiated them, by essentially owning them.  
The largest satellite broadcaster in the country, DSTV, has a major shareholding from 
Kalahari Holdings, a SWAPO company. 

However, the Vivid bouquet (introduced by Sentence or Sentech? in South 
Africa after the now defunct analogue Astrasat) now offers Namibians a viable (and 
free) alternative to DSTV. For Namibians struggling with so many increased costs 
(petrol, food, interest rates) the idea of free satellite television is tempting. 

Official Sentech ‘Vivid’ decoders have now been replaced by so-called ‘free-
to-air’ decoders, selling for less than R700 at various Namibian outlets. The range of 
channels available (with no monthly subscription payable) is staggering, with SABC 
1,2 and 3, along with etv, being the most popular. Nevertheless, the high quality 
content from Botswana TV, as well as specialised channels such as CNBC, France 24, 
Press TV (Iran) and SABC International, allow viewers a wide range of free 
programming, along with a multitude of religious channels (both Christian and 
Muslim). 

The other advantage is that these broadcasts originate from the same satellite 
(PAS 7/10) as those on DSTV, thus making it relatively easy to simply unplug the 
DSTV decoder and plug in the free-to-air decoder instead.  

The PAS 7 footprint stretches throughout Southern Africa, including major 
centres such as Windhoek (Namibia), Lusaka (Zambia) and Harare (Zimbabwe) and 
Blantyre (Malawi) (Hadland, et al. 2006:157). 

Figures for how many Namibians have purchased these decoders remain 
elusive, although advertisements for the equipment appear almost daily in local 
newspapers. Even a respected South African media publication found it impossible to 
obtain numbers when attempting to establish the viewership for the newly launched 
SABC International – as  Pampalone (2008:38) states: 
 

only to be seen by those 65 000 people who had a decoder … For the 
record, this generous number came from the SABC, which bandied 
about estimates of between 6 000 and 60 000 during various 
conversations but ended up with an official count of 65 000. 
Meanwhile, Sentech refused requests from Empire to confirm how 
many viewers it had or where they were located, saying such 
information was ’not for public consumption’. 

 

doi: 10.5789/2-1-35



72 
 

DSTV have retaliated with a series of ever-cheaper bouquets. The original full 
package (over R400 a month) has now been broken down into smaller bouquets, the 
cheapest (‘Easy View’) costing only R17 a month! DSTV of course are not only 
facing competition from the Vivid platform, but also a new entrant into the Namibian 
satellite market, GTV. During 2007, viewers were so incensed with the loss of rights 
to UK soccer matches that a viewers association was formed, and a demonstration 
held (with police in attendance) at the local Multichoice headquarters, where several 
angry viewers publicly cancelled their DSTV subscription. They called themselves, 
pointedly, the ‘Rest of Africa’ group, incensed with Multichoice’s distinction between 
South Africa and the ‘Rest of Africa’ in their scheduling. This, of course, also reveals 
the continued linkage to South Africa in the minds of subscribers, or, perhaps, the fear 
of Namibian viewers being seen as ‘African’ rather than ‘South African’. 

GTV, however, has required viewers to purchase a new decoder, along with a 
new (or repositioned) satellite dish. Perhaps for this reason local bank Nedbank has 
been brought in to provide financing for those viewers wishing to change (or add) 
GTV to their bouquet. The slogan of GTV is ‘Give your TV a new life.’ 

Even where local media are strong, the content sometimes continues to be 
dominated by South Africa. Discussions abound on the performance of the Springbok 
rugby team, South African artists such as Bok van Blerk and Steve Hofmeyer and 
South African news such as load shedding and crime. 

In the more formal news bulletins information originating from South Africa 
tends to dominate, with odd stories about the Minister of Safety and Security (South 
African) or minister of Foreign Affairs (South African), without reference to the fact 
that they are, essentially, figures from a foreign country. 

LOCAL CONTENT 
 
The Namibian communications commission Act of 1992 (Act 4) provides for the 
establishment of the commission, which regulates broadcasting in the country. In 
particular it encourages programmes that stimulate a shared national consciousness 
and identity and also encourages the employment of local entrepreneurs/professionals 
where possible, though the Act does not provide for any mechanism to monitor 
adherence, nor does it specify any quotas for local content. 

The rulings of the Commission, particularly with regard to Radio Energy and 
Katutura Community Radio (KCR), have thrown doubt on its ability to be non-
partisan in ensuring diversity of broadcasting. A case study was an event that took 
place in 1996, when the NCC (Namibia Communications Commission) told KCR that 
it would ‘have to move to a different frequency … Following an international outcry, 
the NCC allowed KCR to remain at 106.2 and ordered Radio 100 to move to a 
different frequency’ (Lush & Kandjii 1998:60). 

The end result was that the commercially viable frequency (100FM) was given 
to the commercial station, and the more ‘obscure’ frequency (106.2FM) given to the 
community radio station. The fact that Radio Energy had a majority shareholding 
from Kalahari Holdings (the ruling party’s business arm) also underlined the lack of 
objectivity in allocating frequencies. 

doi: 10.5789/2-1-35



73 
 

 

 

OWNERSHIP PATTERNS 
 
In general there has been a regional increased centralisation of ownership – as well as 
shareholdings, in particular from South Africa. This follows a broad international 
pattern (Duncan & Seleoane 1998:18): 
. 

The commercial media today are characterized by an increasing 
concentration of ownership on a worldwide scale, growing cross-media 
ownership in countries that allow it – and extreme pressure on the 
governments that don’t – and a depletion of smaller local media 
concerns as entry-level and running costs increase.  

 
Unfortunately, it also means that fewer people ‘are engaged in the control of 

more and more information’ (Duncan & Seleoane 1998:18). 
‘In developed countries, the media become less and less diversified as 

conglomerates buy up smaller groups’ (Emdon,1998:161). 
The 1992 Namibian government policy provides an overall framework for 

issues related to broadcasting and print media. With regard to ownership the policy 
stresses a pattern of mixed ownership of the media, allowing for both privately owned 
and para-statal media establishments. 

It does, however, allow for government ownership of media in order to allow 
coverage of, and the involvement of, activities in rural areas. In addition it warns of 
the non-independence of private media, noting that it is, according to the Namibian 
Information Policy (1991:5):  
 

subject to controls and ‘censorship’ by the owners, advertiser, and, of 
course, the clientele which the particular publication or film intends to 
hold (…) There is no doubt that the media in Namibia have tended to 
be partisan (…) not always balanced in their approach and coverage. 

 
This has also been reflected in more recent statements by, amongst others, the 

Minister of Information and Broadcasting as well as the former Prime Minister, Dr 
Hage Geingob (reference?), who warned journalists to ‘tell the truth and nothing but 
the truth’, and stated that, in his opinion, ‘the press is there to report positively on 
events’. 

New Era newspaper was therefore established in 1992, as a Government 
newspaper. Its aim was to place special emphasis on community-related issues, 
particularly issues in the rural areas of Namibia and issues of national interest and 
government related matters. However, in his study on Media Ownership and 
Legislation in The Republic of Namibia 1990-2007, Martin Buch Larsen (2007:33) 
points out that ‘as long as there are no specific quotas or percentages mentioned or a 
mechanism to monitor these, this intention remains only intent’. 

Ironically there had been no direct Government publication before 
independence although, obviously, many newspapers were taking an actively pro-
South African political line, supporting troops on the border, and towing the editorial 

doi: 10.5789/2-1-35



74 
 

line of the South African apartheid regime as well as the local South West Africa 
Territory Force. 

That linkage with South Africa, however, is resurgent. Several recent 
developments have started to dramatically change the local media environment. In 
particular the 49 percent shareholding in Democratic Media Holdings by Media 24, 
under the international conglomerate Naspers. DMH, formed under the management 
of Dirk Mudge (who himself has strong affiliations to the Democratic Turnhalle 
Alliance), now publishes a range of newspapers in Namibia, including the well-
established Afrikaans and German publications, Die Republikein and Allgemeine 
Zeitung.   

In addition the company has recently established the Namibian Sun, modelled 
strongly on the South African Daily Sun, with similar layout, and even borrowing 
certain features from the South African edition. The publication, like its South African 
counterpart, targets young black readers, with columns on entertainment and gossip, 
as well as a regular pull-out section of SMS messages. 

John Meinert Printers, a major printer for local newspapers, is also under the 
wing of DMH, but the most dramatic development in the past year has been the 
incorporation by DMH of Radio 99, now re-branded as Namibia Live FM 99. 

This means that DMH, with that strong shareholding from South Africa’s 
Media 24, are the dominant players in the Namibian media market, with interests in 
local newspapers, targeted at a wide cross-section of society, as well as a printing 
press, and, now, radio. 

Namibia’s ruling political party, SWAPO, is also actively involved in the 
media. This is in addition to their obvious interests in and, to a certain extent, control 
over bodies such as the Namibian Broadcasting Corporation, New Era, and the 
government press agency, NAMPA. The Minister of Information and Broadcasting 
(now the Minister of Communications), directly appoints the board members for each 
of these three institutions, along with the board of the Namibia Communications 
Commission. 

Radio Energy (100 FM) was originally owned by two German citizens (one of 
whom, R???. First name here Lange, also owned Namibia’s first private radio station, 
Radio 99).  Between 2002 and 2003, however,they were bought out by Kalahari 
Holdings (the investment arm of SWAPO), who now wholly own the station. While 
there is no overt politicisation of the station, it was noticeable that, during the last 
election campaign, songs (a mixed rap version featuring former President Nujoma and 
then incumbent Pohamba) were prominently featured as part of the music compilation 
on the station. 

SWAPO are also involved in another venture with a major South African 
concern, Multichoice. It was established in 1993, with a majority shareholding from 
Kalahari Holdings and a minority holding from MultiChoice Africa. Again, the 
linkages with the other major South African investment, that of Media24 into DMH, 
noted above, are clear. Media24, or Naspers, were the ones to start an electronic 
subscription service named M-Net. That was later to be called MultiChoice. 

So the linkages (through Media24) between DMH and MultiChoice become 
increasingly clear, leaving other publications (The Namibian, Informante) out in the 
cold. This is despite the fact that The Namibian, in particular, was the newspaper that 
supported the liberation struggle of the country. The name of the newspaper itself 
proved to be highly antagonistic to the South African regime in a period when the 
country was called South West Africa or, grudgingly, South West Africa/Namibia. 

doi: 10.5789/2-1-35



75 
 

The result is that, today, there remains a serious boycott by government of The 
Namibian in particular. The ban, initiated and later passed by cabinet, forbids all 
government institutions from buying The Namibian. This was later followed by a ban 
on government advertising in the newspaper, giving such tenders and advertisements 
to state owned publications only and, ironically, Die Republikein, the very publication 
allied to the DTA (the former South African backed opposition party to SWAPO). 

Another new development is the involvement of South African satellite 
broadcasters in the local television scene. With the emergence of new satellite 
operators, including e-sat and Telkom, at least one (Telkom South Africa) has made 
inroads into the Namibian television operations, with a shareholding in Namibia’s 
only commercial television station, One Africa TV.  

The Chairman of Telkom Media, Connie Molusi (The Namibian, 2007-11-23), 
was quoted as saying that One Africa ‘must rate as one of the best free-to-air 
television stations on the African continent’ However, new developments, including 
the scaling back by Telkom of investment in Telkom Meida, might put such linkages 
in doubt (Gedye & Joubert, 2008:3). 

One Africa TV itself is an offshoot of the now defunct TV Africa, which 
operated in several African countries. The station has now proved itself to be 
financially sustainable, showing a variety of predominantly entertainment 
programmes (both soccer and soap operas), but also transmitting a nightly television 
news bulletin, launched in 2007. 

However, on launch, The Namibian (2003-11-11) reported that the station, 
when launched, started broadcasting ‘new programme content acquired from suppliers 
in South Africa … [including] … South African soap operas “Isidingo” and “7de 
Laan”, as well as the CAF soccer cup and SABC investigative programme “Special 
Assignment”’. 

Currently, Paul van Schalkwyk, founder and managing director of One Africa, 
believes the station has more than 400 000 viewers watching an average of three and a 
half hours of programming per evening (The Namibian, 2007-11-23). The station 
reaches major towns in Namibia, including Eenhana, Gobabis, Grootfontein, Henties 
Bay, Karasburg, Karibib, Katima Mulilo, Keetmanshoop, Luderitz, Mariental, 
Okahandja, Okakarara, Omarurur, Ondangwa,Ongwediva, Oranjemund, Oshakati, 
Otjiwarongo, Oshikango, Rehoboth, Rosh Pinah, Rundu, Swakopmund, Tsumeb, 
Usakos, Walvis Bay and Windhoek. 

One of the last radio frequencies granted in Windhoek (Windhoek Paris FM) 
by the Namibian Communications Commission (107.9) was given to Radio France 
International. Again, legislation restricted the foreign ownership to 49 percent (Radio 
France International), with the 51 percent local shareholding given to the Namibian 
Broadcasting Corporation (51 percent) (Larsen 2007:123). The content of the station 
is predominantly in French, with some hours of each day’s relay from France being 
broadcast in English. There would be some criticism of the NCC in not closely 
following the NCC Act by forcing this station to broadcast local content (and, of 
course, provide local employment) which they did in the case of Kosmos Radio some 
years previously. 

Section 17 (d & e) of the NCC Act states clearly that the duties of a licence 
holder are to:  

 
encourage the development of Namibian expression by providing a 
wide range of programs that reflects Namibian attitudes, opinions, 
ideas values and artistic creativity by displaying Namibian talent in 

doi: 10.5789/2-1-35



76 
 

entertainment programs in so far as it is practicable to do so and with 
due regard to the nature of the service pertaining to the license holder 
…to serve the needs and interests and reflect the circumstances and 
aspirations of Namibian Men. Women and children in a multi-cultural 
and multi-racial Namibian society. 
 

It could be strongly argued that the allocation of a valuable frequency on the 
FM band in Windhoek to a station such as Radio France International goes against 
these principles. Indeed, it applied for a licence in 1999, ‘but the Namibian 
Communications Commission rejected it because it did not meet the NCC’s 
shareholding requirements. The NCC compelled the two to establish a joint venture 
and to increase local content to 30 per cent before it would grant a licence’ (The 
Namibian, 2002-03-04). 

Other commercial radio stations have multiple shareholdings. Some stations, 
according to Larsen (2007:143): 
 

continue to see a number of their shares held by mainly South African 
(and other foreign) citizens. Most station owners and managers are 
from the ‘white and well-established’ community in Namibia and 
South Africa, meaning the exploitation of the commercial airwaves is 
in the hands of a small minority. 

 
There are two reasons for the lack of local ownership (and in particular black 

ownership) of the media. Firstly, as noted by Mason (2001:88), there is a lack of 
‘black’ capital in the country. Secondly, there are historical ties with South Africa, as 
well as the continued economic domination by the South African economic forces 
over those of Namibia. 

SOUTH AFRICAN SOAP OPERAS 
 
One area in which the South African television industry has been highly successful is 
that of soap opera production and export. Both NBC TV and One Africa TV in 
Namibia show a variety of South African soapies, including Isidingo, Generations 
and 7de Laan. Indeed, on several occasions South African stars from Generations, for 
example, have visited Namibia and made an appearance at various functions. 

There are other fascinating regional or international linkages that, in their way, 
underline Namibia’s foreign policy through the choice of alliance. The national 
broadcaster, for example, relays CCTV (China Central Television), a government 
channel, on a daily basis, and, when a recent strike at the NBC threatened to close the 
channel down, CCTV was used to fill the day’s transmissions. 

Similarly, a weekly publication, Southern Times - with an estimated readership 
in Namibia of just 2000 (Larsen, 2007:100) - was set up in 2004 as a ‘counter’ to the 
South African Sunday Times. It describes itself as ‘The Newspaper for Southern 
Africa’, but the website (www.southerntimes.com.na) is silent on the vision statement 
of the newspaper or its core values. A search reveals that the ‘site is under 
construction’. 

It is a joint venture of NamZim Newspapers (Pty) Limited between Free Press 
Printers in Namibia and Zimbabwe Newspapers Ltd in Zimbabwe. 

Speaking in Namibia’s National Assembly, then Minister of Information and 
Broadcasting, who?, announced that New Era (as 50 percent shareholders in the 

doi: 10.5789/2-1-35



77 
 

Larsen joint venture) had contributed N$1 million - R1 million - and Zimpapers 
N$1,4 million - R1,4 million (Dentlinger, 2005).  

SOUTH AFRICAN PRINT PUBLICATIONS 
 
Sonja Laden (2001:101) talks of the social change in the commercial black press of 
South Africa, entailing, among other things ‘the ways the consolidation of a 
commercial black press in South Africa came to bear on the (re)production of 
individual selfhood and collective identity among black South Africans in urbanizing 
environments’. 

This, naturally, will have a filtering down effect on Namibian black readers in 
particular, and their perception of self and identity. 

A wide variety of South African publications are available in Namibia, 
particularly through the South African retail chains such as Checkers, Pick ’n Pay and 
the CNA – the latter has three branches in Windhoek alone. This domination of 
printed material distribution by the South African chain has led to difficulties for local 
publishers, who find it virtually impossible for their books to be made available 
locally, because the CNA decisions are made in South Africa: ‘CNA’s stores are all 
controlled from South Africa, so getting a local book carried in the local branch store 
is no easy task … For small local publishers, large international chains can be 
impassable obstacles’ (Wresch, 1996:40). 

Nevertheless, there are exceptions, and the local branches of Pick ‘n Pay 
(which operate as ‘Model Pick ’n Pay’ in a co-operative agreement with a local 
business, Olthaver & List) were aggressive in marketing a publication by local author 
Mathew Gowaseb during 2007. Copies of the book were available at all Pick ’n Pay 
branches throughout Namibia. 

In addition, there are a variety of locally produced magazines available 
through South African supermarket chains (see below). Information collected at 
Maerua Mall and Auas Valley shopping centres, Windhoek, 7 May 2008. 
 
 Checkers Clicks C.N.A. Pick ’n Pay Spar Woermann 

Brock 
The African √ X X X X  
Agriforum X X X  X X  

Insight √ X √ X √  

Namibia 
Sport 

√ X √ √ √  

Otweya √ X X X X  
Plus X X X X X  

Space √ X X √ √  

CONCLUSION 
 
There can be no doubt that there is increased influence over Namibian media by South 
African media groups. This includes major shareholdings by Naspers (over the 
Namibian Sun, Republikein and Allgemeine Zeitung as well as Namibia FM 99) and 
Telkom media (One Africa Television). 

The influence also stretches to other areas such as magazine and newspaper 
distribution, as well as television content (such as soap operas). The increasing 
satellite coverage (which geographically includes Namibia), with new operators such 

doi: 10.5789/2-1-35



78 
 

as GTV, e-sat, Telkom media, etc, will also further marginalise Namibian media 
outlets and media production. 

On the positive side there are benefits in the linkages with South African 
media. The Namibian Sun, for example, has gained immensely (both in terms of 
layout templates as well as management strategies) from the linkages with Naspers 
and the South African Sun newspaper. 
 
 
REFERENCES 
 
Amupala, J. 1996. The Development of Broadcasting in Namibia. Unpublished paper. 
Berger, G. 2007. Media Legislation in Africa – a comparative legal survey. 
  Grahamstown: UNESCO. 
Conrad, C. & Marshall Scott Poole 2002. Strategic Organizational Communication in
  a global economy. Fort Worth: Harcourt College Publishers. 
Dentlinger, L. 2005. Southern Times off to slow start. The Namibian, 2005-02-28.  
Dissanayake, W. 2006. Globalization and the experience of culture: the resilience of
 nationhood. In  Gentz, N & Stefan, K (eds). 2006. Globalization, cultural 
  identities and media representations. Albany: State University of New York. 
Duncan, J & Seleoane, M (eds) (1998) Media and Democracy in South Africa.  
 Pretoria: Human Sciences Research Council & Freedom of Expression 
 Institute. 
Emdon, C. 1998. Ownership and control of media in South Africa In Duncan, J. & 
 Seleoane, M. (eds). 1998. Media and Democracy in South Africa.  Pretoria:
 Human Sciences Research Council & Freedom of Expression Institute.Telkom 
Gedye, L. & Joubert, P. 2008. Telkom Media ‘in trouble’. Mail and Guardian, 2008-
 05-08:3. 
Government of the Republic of Namibia (1992) Namibian Information Policy. 
 Windhoek: Government Printers. 
Hadland, A., Aldridge, M. & Ogada, J. 2006. Re-visioning television: policy, strategy
 and models for the sustainable development of community television in South
 Africa. Cape Town: Human Sciences Research Council. 
Isaacs, D. 2008. NBC caves in to demands. The Namibian, 2008-01-31. 
Koenderman, T. (ed). 2008. South Africa & SADC Media Facts. Supplement in 
 FinWeek, 2008-05-01. 
.Laden, S. 2001. Magazine matters: toward a cultural economy of the South African
 (print) media. In Tomaselli, K. & Hopeton, D. (eds). Media, democracy and
  renewal in Southern Africa. Colordado Springs: International Academic 
 Publishers. 
Larsen, M. B.2007. Media ownership and legislation in the Republic of Namibia 
 1990-2007. Windhoek: MISA Namibia. 
Links, F. 2006. ‘We write what we like’: the role of independent print media and 
 independent reporting in Namibia. Windhoek: Namibia Institute for 
 Democracy. 
Lush, D. & Kandjii, K.1998. Namibia In: Up in the Air? The state of 
 broadcasting in Southern Africa. Lusaka: Panos Southern Africa. 48-76. Is this 
a journal reference, please clarify? 
Mason, A (2001) The role of civil society in the development of democratic media in
 Southern Africa: the Namibian example. In Tomaselli, K. & Dunn, H. (eds).
 Media, democracy and renewal in Southern Africa – critical studies on 

doi: 10.5789/2-1-35



79 
 

 African media and culture. Colorado Springs: International Academic 
 Publishers. 
McMillin, D. 2007. International media studies. Oxford: Blackwell. 
Pampalone, T. 2008. The Broadcaster has no clothes.Empire Magazine, 1(5). 
 Johannesburg: Business Century 
Radio Kosmos Urged to ‘be original’. The Namibian, 2001-07-20.  
Shivute, O. 2008. Tell the truth and nothing but the truth: Geingob. The  
 Namibian,,2008-02-19. 
The Namibian. 2002. NBC to launch French radio station. 2002-03-04. 
The Namibian. 2003. One Africa TV succeeds TV Africa’s failure. 2003-11-11. 
The Namibian. 2008. Joint Government paper in peril. 2008-01-11. 
The Namibian. 2007. Telkom Media buys into One Africa.  2007-11-23. 
Wells, W., Burnett, J. & Moriarty, S. 1998. Advertising principles and practice. (4th

 edition). New Jersey: Prentice-Hall. 
Wresch, W. 1996. Disconnected: haves and have-nots in the information age. New
 Brunswick: Rutgers University Press. 
 
 
 
 

doi: 10.5789/2-1-35


	The South African media’s (re) colonisation of Namibia
	Abstract
	COLONIAL STRUGGLES
	LOCAL CONTENT
	OWNERSHIP PATTERNS
	SOUTH AFRICAN SOAP OPERAS
	SOUTH AFRICAN PRINT PUBLICATIONS
	CONCLUSION



