
PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

50 

 

Press Politics, Class and Contested Notions of the Public: The African Daily News’ Coverage 

of the Railway Strike and the Bus Boycott of 1956 

Sylvester Dombo 

 

Abstract 

This article examines the African Daily News’ coverage of two key events that took 

place in 1956 in Southern Rhodesia; the bus boycott (in Salisbury) and then the railway 

strike (in Bulawayo). These two events took place in September 1956. The article discusses 

the relationship between the social movement leaders who instigated the railway strike and 

the bus boycott by examining its content: news coverage, editorials, and letters to the editor. 

The two events under discussion and the way the newspaper covered them brought to the fore 

the conflict between African elites as leaders of trade unions and African elites as journalists 

at the newspapers; as well as ordinary readers (publics) and the colonial government. The 

article discusses the multiple layers of interest in the story coverage, its impact on politics as 

well as the interests of the different classes affected. It argues that the African elites and the 

colonial government sought to use the press to control the African readers and shape their 

politics through the press. This article focuses on the formative years of the African Daily 

News. I intend to answer a number of specific questions: What was the aim of this 

newspaper? Who were the proprietors of the newspaper? Whose voice did it project? What 

political stance did the newspaper take and how did the various stakeholders react to this? 

These questions help to account for the manner in which the African Daily News covered the 

two key events in the country during this period. 

 

Key words:  

Bus Boycott, Railway strike, Action Committee, City Youth League 

I. Introduction 

The African Daily News was the country’s first independent newspaper in 1956. It 

was owned by a South African company called African Newspapers Limited. It was an 

offshoot of the weekly newspapers, viz, the Bantu Mirror and the African Weekly, which had 

operated in the country since the 1930s. The African Daily News operated for nearly eight 

years and, during its lifetime, the newspaper transformed itself from a mouthpiece of the 

government to being anti-establishment, supporting the nationalist parties. This culminated in 

its banning in 1964.  



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

51 

The year 1956 was a tumultuous one for the colonial government in Southern 

Rhodesia. It was so because there were two incidents that threatened to shake to the core the 

colonial establishment. The events were the bus boycott in Salisbury (organised by the City 

Youth League), and the railway strike in Bulawayo. This article focuses on the newspaper’s 

formative years, when it was soundly against African trade unions.   The relationship between 

the private press and the trade unions is important in informing our understanding of the 

direction the African Daily News took in this period. How was the paper perceived by 

different publics within Southern Rhodesia? Before examining the abovementioned 

trajectory, the article first chronicles the birth of this daily newspaper, and also offers an 

overview of how it was viewed by ordinary readers, from its inception to its closure. This 

latter discussion is meant to act as a counterpoint to the perspective of African political elites 

and social movement leaders who, for all intents and purposes, believed they monopolised 

public opinion during this era. The African elites at the time needed the press as an ally (they 

were weak politically and ideologically) and not a competitor, to buttress their position in 

society in controlling fellow Africans. What the owners of the African Daily News believed 

they represented, within the dispensation vis-à-vis the expectations of the African elites, is 

also important to consider here. In capturing these class dynamics, this study lays a 

foundation for an analysis of the performance of the newspaper, and how it was perceived by 

the major political actors. 

Theoretically, this article deploys the agenda-setting theory of the media developed by 

Maxwell McCombs and Donald Shaw in the 1970s. The authors argue that the media are 

persuasive in focusing the attention of the public on issues, events and personalities, and in 

determining the importance people attach to public matters. The agenda-setting theory 

assumes that because of the media, people are aware or not aware, pay attention or neglect, 

play up or neglect specific features of the public scene (Shaw, 1979, p. 96). As further 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

52 

applied by Christopher Green-Pederson and Rune Stubager, agenda-setting theory assumes 

that the mediatisation of politics is due to the fact that the media has the power to generate 

interests on particular issues for political groups (Stubager & Green-Pederson, 2010, p. 663). 

It is believed that politicians depend on media exposure and have an incentive to attempt to 

frame the public debate, and are therefore likely to respond to the media agenda. This theory 

has been challenged at various levels, and one such argument is that it focuses more on the 

elite agendas whilst ignoring the public agendas. Walgrave and van Aelst suggest that the 

mass media impact on macro-political agendas is conditional on a number of factors relating 

to the mass media input as well as the political context, such as whether election times or 

routine politics are studied (Walgrave and van Aelst, 2006, p. 88). However, Newton (2006, 

p. 209) intimates that, as far as the political impact of the mass media is concerned, they are 

generally a weak force in politics and government. He contends that even if they can and do 

exercise some direct and independent influence over some aspects of political life, and can 

even exercise a strong or crucial one under certain circumstances, normally their impact is 

mediated and conditioned by a variety of other and more powerful forces (ibid). While 

Newton’s work is relevant for the European and American political environment, this 

research tests the theory within a Zimbabwean context where political leaders have been 

making a lot of noise clamouring for access to the media especially during election seasons, 

whilst others have been resisting calls for media reforms. The agenda-setting theory, though 

it has been challenged, will be tested on the 1956 events in colonial Rhodesia. 

II. The Birth of the African Daily News 

The African Daily News was published in Salisbury by African Newspapers Limited 

from 10 September 1956 (Southern Rhodesia Legislative Assembly Debates, 1964). On 11 

May 1960 the newspaper was registered as the Central African Daily News, though it 

continued to be published under the title Daily News (ibid). African Newspapers Limited was 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

53 

acquired by locally registered companies, although it maintained Bertram and Cedric Paver 

as its nominal director and manager, respectively. However, the fact that Bertram Paver was 

now the director of African Newspapers Limited presents us with a unique problem in trying 

to explain the birth of a daily newspaper in Southern Rhodesia. In March 1956, Bertram 

Paver was sacked for believing that it was counterproductive to launch a daily newspaper in 

South Africa (Manoim, 1983, p. 60). However barely six months later he launched the 

African Daily News in Southern Rhodesia. What could have happened to drastically change 

Paver’s strong opinion that had apparently cost him his place in the Bantu Press of South 

Africa? Economically speaking, populous South Africa, with its lucrative advertising 

possibilities, seemed a better bet for a daily newspaper, compared to Southern Rhodesia. 

Something had happened in Salisbury that dramatically changed Paver’s stance.  

Looking at the social climate in the 1950s, there are possibly two or three reasons that 

pushed Paver to begin a daily newspaper. The first reason was that in 1953 the Federation of 

Southern Rhodesia, Northern Rhodesia and Nyasaland was formed on the premise that there 

would be equal partnership between black and white stakeholders. In addition, the architect 

of the Federation was Godfrey Huggins who was close to Paver. Thus the African Daily News 

was very likely formed to market the idea of a Federation to African subjects who had 

opposed it. 

A second reason may be that the colonial authorities made an undertaking that they 

would covertly give Paver the funds for the endeavour, with the understanding that African 

Newspapers Limited would project the voice of the government in support of a Federation. 

This seems plausible since the Federal Government’s propaganda newspaper, called FACT, 

had failed to alleviate the African public’s misgivings over the Federation. In addition, the 

popularity of African Newspapers Limited meant that it was likely to be a more successful 

channel for state propaganda. In this vein, Michael West argues that the idea of a Federation 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

54 

had been backed by a propaganda offensive, including advertisements in Southern Rhodesia’s 

African-oriented press (West, 2002, p. 183).  

A third reason Paver may have decided to launch a daily newspaper has to be located 

in the context of the events of 1956, when Africans in the major towns of Salisbury and 

Bulawayo initiated boycotts of buses and railways, claiming they were becoming more 

expensive whilst their wages were too low to accommodate the increases. As the boycotts 

spread, violence accompanied them, and they became increasingly political in nature. This 

directly threatened the colonial political establishment. It was agreed in parliament that 

Africans had reacted in such a way because they lacked information on a daily basis. Prime 

Minister Garfield Todd, a liberal like Bertram Paver, thought of starting a daily newspaper.  

In a debate in the Legislative Assembly, Todd showed that the year 1956 presented 

numerous problems for the government as they could not agree with workers on wage issues. 

The most vocal group of the time was the Rhodesia Railways who kept demanding higher 

wages. Railway union leaders kept referring to 1956 as a brother to 1948 (Southern Rhodesia 

Legislative Assembly Debates, 1956).1 Fearing a repeat of 1948, the government decided to 

open negotiations with railway workers. However, these negotiations, according to Todd 

yielded nothing as “union leaders had pitched the demands so high that it was going to be 

very difficult for them to draw back without losing a great deal of prestige” (ibid). Todd went 

on to point out that: 

When the government realised that there was going to be a strike action, we began to 

make arrangements to contact with the African people ... made arrangements with the 

Federal Government to begin broadcasts on the Federal Broadcasting Station 

specifically for the Africans. The idea simply in opening up channels of 

communication was to get the real news, the facts of the situation, across to as many 

                                                           
1 In 1948 there was a general strike in Southern Rhodesia that was radical and it had united the African workers 

to collectively demand better wages. 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

55 

Africans as possible. Also arrangements were made to purchase space in the African 

Newspapers Limited and when events began to happen quickly, the African 

Newspapers Limited themselves decided to issue a daily paper. We were very 

grateful for that from our point of view because it meant that the ordinary news 

service was available to the African papers, and any news which came through 

Government sources, and it was available both to European and African Newspapers 

and it would be able to put across daily and available to African readers. These two 

things, the broadcasts and the daily newspapers, were actually functioning by 

Tuesday, 18 September, which was the day after the riots at Harari [bus boycott] 

(ibid). 

It seems from the perspective of Todd that the birth of a daily newspaper for the 

Africans was necessary to keep them informed and to counter the increasing threat of workers 

unions. But the statement by Todd infers that it was the initiative of African Newspapers 

Limited to start a daily newspaper. However, Nathan Shamuyarira points out that the project 

of starting a daily newspaper for Africans was funded by Todd’s government and that this 

was kept a secret. Cognisant of the fact that the colonial administration would not agree to 

such a project, Todd is said to have secretly called Paver in and asked him to start a daily 

newspaper which the government funded for a few years.2  

The African Daily Newspaper was named such because it was born to inform the 

Africans as they were hitherto not catered for by state aligned newspapers for white settler 

publics like the Rhodesia Herald, the Bulawayo Chronicle and the Sunday Mail. The African 

Daily News announced that its duty was to promote the political, economic and spiritual 

advancement of the African people (African Daily News, 1958, February 14). The newspaper 

also sought to “put forward the rights and wrongs of our multi-racial system so that the public 

                                                           
2 Interview with Nathan Shamuyarira (10 June 2012). This information was confirmed in an interview with Bill 

Saidi (15 April 2013) who argued, with the benefit of hindsight, that the only reason why the African Daily 

News front paged Garfield Todd’s 1958 elections was because his government funded the paper.  



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

56 

can judge for themselves and to present the African point of view in the best manner 

possible” (ibid). The Editor-in-Chief of African Newspapers Limited, Lawrence Vambe, 

noted that “their policy was to promote an understanding and mutual respect between the 

Europeans and Africans in this country, and to emphasize the positive efforts of the African 

people” (African Daily News, 1956, November 9). In elaborating on this point, Vambe said 

that this 

did not mean that we must paint the African as an angel, but whenever possible we 

endeavour to inspire the African with confidence in himself so that he can make 

maximum use of any opportunity that comes his way and thereby earn respect and 

recognition in the country of his birth (ibid, p. 5). 

Patrick Keatley (1963, p. 304) described the newspaper as a professional, well-edited 

paper which accurately transmits the various currents of African opinion.  

Besides catering mainly for an African audience, James Coltart, the Managing 

Director, claimed that the African Daily News was not a racial publication as it sought to 

appeal to the other communities besides Africans. In spite of this, white Rhodesians, 

according to Keatley, were not interested in buying the paper. Keatley argues that various 

attempts were made to set up vendors at street corners in central (white) Salisbury without 

success. However, by the time the newspaper was closed it had a readership of about 20 000 

of which 5 000 were white readers. In spite of the close relationship with the Government and 

the fact that it was primarily a paper for the Africans, the African Daily News claimed it had 

the ability to uphold journalistic principles of an independent press by refusing “to pander to 

anyone, officials or otherwise” (African Daily News, 1958, February 14). 

African Newspapers Limited had been owned by the Paver Brothers. In 1956 with the 

birth of a daily paper, African Newspapers Limited was sold to a consortium of companies 

operating within the Federation. Thus African Newspapers Limited was now funded by four 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

57 

wealthy companies, namely Anglo American Corporation (with copper mines in Northern 

Rhodesia and gold mines in South Africa), the Rhodesia Selection Trust (with mines on the 

copper belt), the British South Africa Company (which owned mineral rights in Northern 

Rhodesia) and the Imperial Tobacco Company. These big industrial concerns operating in 

Central Africa provided financial assistance to African Newspapers Limited through an 

organisation known as Kachalola Company. Its directors were B. G. Paver, F. L. Hadfield, A. 

F. Pearce and C. A. G. Paver (as Managing Director).  

By 1957 these companies attempted to sell African Newspapers Limited to the 

Westminster Press of Britain. However, the sale did not go through as the federal Prime 

Minister, Sir Roy Welensky, is reported to have blocked an attempt by the Westminster Press 

to purchase the African Newspapers Limited after he consulted European politicians 

(Chapupu, 1957, June 8). The reason, as noted by Chapupu, was that Welensky felt that 

“newspapers read by Africans should not be controlled by too liberal people overseas” (ibid). 

The object of keeping out ‘liberal people’ was to combat communism and the ‘subversive’ 

influence of ‘African nationalism’ (ibid). The Prime Minister dissuaded management of 

African Newspapers Limited from “entertaining the idea of selling out to an overseas 

newspaper group who have not an experience of African journalism required for dealing with 

present day African Nationalism” (NAZ S3269/60/30, 1957). 

It is also interesting to note that the British South Africa Company and the Imperial 

Tobacco Company had insisted during the negotiations that in the event of African 

Newspapers Limited being sold to the Westminster Press a local board was to be appointed to 

control the newspaper’s policy. This was rejected by the Westminster Press. It is reported that 

the Westminster Press had offered about 90 000 GBP, an amount which represented the 

money the other proprietors had already put into the venture (NAZ S3269/60/30, 1957). 

Whilst the deal seemed close, negotiations collapsed due to the demands by the Westminster 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

58 

Press to have their representative in a superior position to that of C. A. G. Paver (NAZ 

S3269/60/30, 1957). Analysing the reasons behind failed sale, Chapupu pontificated that 

“African Newspapers are published to achieve a specific purpose namely to counteract 

African Nationalism and to confuse the African public with propaganda aimed at attempts by 

them to unite and demand their rights” (Chapupu, 1957, June 8). The foregoing is necessary 

in the final analysis of how the newspaper performed and whose interests it represented. It 

seems that although the newspaper was supposedly for the Africans, its editorial policy was 

indeed dictated by the benefactors of African Newspapers Limited. Thus, in its formative 

years, the African Daily News supported the establishment although it claimed to be for the 

Africans. 

In 1961, however, Thomson Newspapers, Rhodesia (Private) Limited purchased the 

whole of the share capital of Kachalola Limited, giving Roy Thomson controlling interests in 

African Newspapers Limited and the Blantyre Printing and Publishing Company Limited 

(African Daily Newspaper, 1957, June 9). Roy Thomson owned the Thomson Newspaper 

Group which was reported to own about 100 newspapers in Canada, Britain, the United 

States of America, Trinidad and Nigeria (The Montreal Gazette, 1961, October 20). The deal 

to buy papers in Southern Rhodesia was described as “the biggest newspaper deal ever in 

Central Africa” (The Montreal Gazette, 1961, October 19), and African Newspapers Limited 

was described as the largest publishing house for newspapers aimed at African readers. By 

this time African Newspapers Limited was not only printing and publishing the African Daily 

News but also some 13 weekly, fortnightly and monthly newspapers and magazines, which 

circulated throughout the Federation. Following the purchase, the Board of Kachalola 

resigned and Roy Thomson became the new Chairman with James Coltart and Gordon C. 

Brunton joining the boards of African Newspapers Limited and Blantyre Printing and 

Publishing Company respectively. The agreement covering the purchase of Kachalola 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

59 

Limited ensured that very substantial additional cash resources would be available from the 

United Kingdom for both the re-equipment and the development of African Newspapers 

Limited and the Blantyre Printing and Publishing Company. There was also an added 

incentive of being closely associated with a well-known newspaper and publishing group. It 

was hoped that the purchase by the Thomsons would greatly improve both the welfare of the 

staff and the future progress of the newspapers and periodicals as capital resources and 

technical experience would be injected. By 1961, the Thomsons had invested over £300 000, 

and were employing close to 131 Africans and 21 Europeans. In addition, the Thomsons also 

bought a new printing machine worth £100 000. However, the coming of the Thomsons at 

first had a destabilising effect on the running of the African Daily News. It is argued that the 

new Managing Director, Deryk James, began a massive recruitment of British journalists and 

this led to divergence of opinion on what the editorial policy was meant to be. This led to the 

resignation of Nathan Shamuyarira, who felt that the recruitment of white editors to the 

editorial staff was contrary to the original set up under the Paver Brothers.3 

Roy Thomson expressed the view that his paper in Rhodesia would develop “an 

awareness among Africans of the security, enlightenment and understanding which was their 

heritage as citizens of democratic countries” (The Montreal Gazette, 1961, October 19). In 

the same vein, James Coltart argued that their role at African Newspapers Limited was to 

“educate, inform and create an understanding of community objectives and civic 

consciousness as the basis of democracy and social progress” (Coltart, 1963, p. 203). It is not 

clear how the democracy mentioned by Roy Thomson and James Coltart articulated with that 

imagined by the Africans at this time. In Rhodesia, this period is commonly conceptualised as 

the proto-nationalist phase whereby Africans were generally thinking in terms of improving 

their conditions under white rule. For example, Bill Saidi argued that Africans seemed more 

                                                           
3 Interview with Nathan Shamuyarira (16 March 2013). See also Eugene Wason (1976, p. 46) who argues that 

the coming of the Thomsons at first led to confusion on the editorial policy as the “African editor was pulled 

first one way and then the other.”. 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

60 

vocally concerned with being allowed to drink European beer and light wines than being 

independent.4 Thus one would assume that the democracy referred to was that which merely 

entailed the removal of segregationary laws that crushed the social esteem of Africans. 

In a comment the African Daily News stated that the coming in of Thomson 

complemented a policy which they had pursued since the inception of the paper in 1956. The 

commentary further stated that  

whilst we are not ashamed of our record, and acknowledge the assistance and 

backing which we have had from our shareholders in the past, we do admit freely 

that we have a long way to go before the quality of production will reach the 

standard which we require. Now that the resources we lacked will be made available, 

nothing but the best will be acceptable. We are on the threshold of a new era and we 

enter it fully confident that as a member of the Thomson Organisation, our many 

weaknesses and shortcomings will disappear, and we will set ourselves a task of not 

only providing our readers with a better newspaper, but a striving to establish 

standards which are second to none (African Daily News, 1961, October 20). 

What the African Daily News lacked in terms of reporters was adequately covered by 

their main editorial team. The newspaper employed African editors who were highly 

educated, and all but one were Africans from Southern Rhodesia. The first African Editor-in-

Chief at African Newspapers Limited was Jasper Savanhu. He was replaced by Lawrence 

Vambe who had obtained his matriculation certificate at Saint Francis, Marianhill in South 

Africa in 1943. Vambe was Editor-in-Chief from 1956 to 1959 when he became the first 

African to be appointed Information Assistant in London (African Daily News, 1961, January 

9, ‘African Newspapers chief appointed to London’; NAZ ORAL/233. (1983, June 13). 

Lawrence Vambe interview by I. J. Johnstone.). Vambe was later knighted by the Queen for 

                                                           
4 Interview with Bill Saidi (15 April 2013).  

 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

61 

his services to journalism in Southern Rhodesia and the Federation. When he left African 

Newspapers Limited, Vambe was succeeded by another highly educated editor, Nathan 

Shamuyarira, a trained teacher who was described by Harvey Greenvill Ward as “an 

opportunist who was very much influenced by white organisations and white women” (NAZ 

Oral/246, 1984, October 17). In 1953 Shamuyarira joined the Inter-Racial Association, an 

organisation that sought to promote tolerance and co-existence in Southern Rhodesia. 

Shamuyarira and other fellow educated Africans in such associations as these were seen as 

the best hope for a mixed society like Rhodesia. On 5 May 1953 he joined African 

Newspapers Limited as a cub reporter and he rose steadily in the company, becoming the first 

editor of the African Daily News in 1956 (Mitchell, 1980, p. 59). From July 1959 until 

September 1962 he was Editor-in-Chief of African Newspapers Limited, a post from which 

he resigned over various policy issues. Between 1961 and 1963 the newspaper was edited by 

Philip Mbofana who was succeeded by Willie Musarurwa, the last African editor of the 

African Daily News. Like most editors, Musarurwa was a highly educated teacher who had 

obtained a journalism degree from the University of South Africa. He became the editor of 

the African Weekly in 1958 and of the Bantu Mirror in 1959. In 1960 he was editor of the 

African Parade, and from 1961 he became the editor of the African Daily News. The last 

editor of the African Daily News was a British trained journalist by the name of Eugene 

Wason who worked with other British journalists like Mark Davidson and Bill Mclean from 

Dundee. It was these editors who shaped the trajectory taken by the African Daily News. 

However, other factors like management, ownership of the paper and the changing politics in 

the country also played a fundamental role. 

The African Daily News was published in four languages: Shona, Ndebele and 

Nyanja, with English as the main language. In terms of its operations, it followed closely the 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

62 

lines taken by its predecessors, the Bantu Mirror and African Weekly. Concerning these early 

newspapers, Savanhu noted that: 

Most of the news edited was freely contributed and we selected some who received a 

small payment for their contribution. We of course had a lot to do correcting English, 

presentation and omitting numerous libellous statements. Most of the news was 

contributed freely by the reading public from all parts of the country, some sent 

along with their news 20c to pay for its publication and we had to take this money 

and return it all and ask them whether it should be part of their subscription to the 

Bantu Mirror, we had to educate our public of the duties of newspapers. Some would 

write the editor to thank him for presenting the news (AOH/5 Savanhu, 1977, 28 

February). 

Perhaps what marks out the African Daily News from the earlier papers was its use of 

the ordinary citizens in the gathering of the news – what has been termed recently as citizen 

journalism. It would use ordinary correspondences for a pay of about £5 for a good story. In 

an editorial, the newspaper stated that: 

We rely heavily on Africans in the professions and those engaged in responsible 

positions to supply us with factual information of events in their districts. We instruct 

them to regularly and strictly not make any comments of their own, if they do, they 

know their comments will not be published and may themselves be removed from 

our list of correspondents. We cannot employ staff men in the smaller centres, no 

newspaper can afford that, even ‘The London Times’ has to rely on what are called 

‘stingers’ in the smaller centres (African Daily News, 1961, October 16). 

This way of getting news from the people seems to have been popular with 

contributors, as some would write to register their disappointments when their stories were 

published late or were not published at all. For example, S. W. Kanengoni (a reader) wrote to 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

63 

the editor complaining that his story appeared in the press several weeks after sending it. He 

argued that 

many people do not buy newspapers because of this reason as they are being 

discouraged by not seeing their news items published in papers. When we come to 

views, we only read those views sent in by leaders of various organisations (African 

Daily News, 1956, December 19). 

In spite of such disgruntlements, the African Daily News appears to have been 

received with pleasure by the majority of the reading African public and African 

organisations, and to be claimed as an emblem of African cultural ‘advancement’. A. 

Mwamuka, Chairman of the Southern Rhodesia Chamber of Commerce said 

the Daily News Bulletin which came into existence during the disturbances meets a 

need which has long been felt, for an African paper which could give fresh news of 

the events occurring in Central Africa. It would seem advisable to the Press now to 

switch its services off from a weekly to a daily paper. Both from the point of view of 

literacy among the Africans, information and encouragement of a daily paper seems 

most necessary at this stage of our development, what is important is to develop a 

reading culture in the African people. From the point of view of advertisers, instead 

of waiting for a whole week, daily adverts would become a feature (African Weekly, 

1956, October 4). 

The Reverend Canon Chipunza, priest-in-charge of the Methodist Church, concurred 

with Mwamuka as he also believed there was no need to continue producing the other weekly 

papers. He held that consideration should be given to the possibility of dropping the African 

Weekly which, according to him, was publishing very stale news. He however suggested that 

“the Bantu Mirror be retained to continue to cater for people from Matabeleland, whilst the 

Daily News Bulletin would continue publishing in Shona and Nyanja” (ibid). Some readers 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

64 

suggested that the new newspaper should carry short educational news items. Due to financial 

constraints faced by Africans, some readers suggested that the African Weekly should remain 

as there were people who could not afford to buy a daily paper. Others were of the view that 

the use of vernacular language was important in African papers, arguing that there was a 

tendency to get a more ‘honest’ view from a translated vernacular news item than from an 

English one. Some prominent personalities, such as J. M. N. Nkomo, believed that it was a 

good thing that African Newspapers Limited had started a daily newspaper which kept 

Africans informed of the latest news. He was convinced that it would get more support from 

the Africans with time (African Daily News, 1956, October 18). However, other readers, like 

A. Kachikoti, a clerk at the Native Affairs Department, did not like the African Daily News 

because he felt that the Weekly City Late Editions (African Weekly and Bantu Mirror) were 

the best at giving a wider coverage of news of the week (ibid). 

III. The African Daily News’ Coverage of the Bus Boycott and the Railway Strike 

The year 1956 was a momentous year for Southern Rhodesia. That year saw two key 

events in 1956 that plunged the African Daily News into the politics of Southern Rhodesia. 

The first event was a bus boycott in Salisbury; the second, a railway strike in Bulawayo. The 

Prime Minister of Southern Rhodesia, Garfield Todd, responded to these two events by 

declaring a state of emergency. During this period the African Daily News depended on some 

form of funds from both the government and a consortium of local companies. This affected 

the way in which the newspaper handled the bus boycott and railway strike. This section 

starts by looking at the coverage of the bus boycott and the railway strike before moving to 

discuss the various perceptions of the coverage and the conflicts they generated. 

On 17 September 1956, the African people of Mbare and Highfield locations in 

Salisbury undertook a boycott of the bus transport operated by a monopoly company called 

the United Transport Company. This boycott was organised by the City Youth League under 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

65 

the banner of an organisation called the Action Committee. According to Martin Loney, the 

formation of the City Youth League and the Action Committee came as a challenge to the 

African elite who had adhered to the politics of partnership by responding to the strategy of 

the white political leadership to foster the emergence of an African middle class (Loney, 

1975, p. 101). Michael West argues that – except for its leadership – the City Youth League 

was dominated by the lower middle class with most of its members educated to the upper 

primary school level. There were few rank and file white-collar professionals and university 

educated Africans, as many had opted to join the pro-partnership organisations such as the 

Capricorn Africa Society (CAS) and the Inter-Racial-Association of Southern Rhodesia 

(IRA). The City Youth League was anti-Federation and it attacked the idea of partnership as 

well as CAS and IRA for seeking to “control, suppress and keep down the Africans forever” 

(West, 2002, p. 205). In 1956 the City Youth League organised a protest against the two 

pence increase in bus fares (Wood, 2005, p. 12). The bus boycott was led by educated 

professionals, including James Chikerema (an insurance salesman), George Nyandoro (a 

bookkeeper) and Edson Sithole (a clerk). These leaders of the bus boycott also belonged to 

the City Youth League. The Action Committee was responsible for organising the boycott. 

The Action Committee justified the boycott strategy by pointing out that bus fares had 

become excessive and beyond the earning capacity of ordinary workers. The plight of 

Africans was described by the Action Committee in their memorandum to the Minister 

responsible for transport. They said: 

The minimum unavoidable transport expense for the people living in Highfields is 

£4/month and about £3 for those in Harare and Mabvuku. In our opinion, this 

unavoidable expenditure is too high when compared with the average wage of £7 to 

£10. It becomes impossible to maintain a family as the cost of education, living and 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

66 

everything has gone up at a faster rate than the rise of African wages (African Daily 

News, 1956a, September 18). 

According to reports in the African Daily News, the bus boycott was 90 percent 

effective in the African locations of Harare and 75 percent in Highfields (ibid). Highfields 

and Mbare were the first two locations that were set aside for all Africans working in 

Salisbury. The geography meant that Africans had to commute to work. The locations had 

become the home of all groups of Africans: the unemployed and the employed, the old and 

the young, as well as single women and men. The bus boycott degenerated into lawlessness 

when waiting rooms were destroyed; cars stoned and there was looting in the townships. The 

African Daily News reported that a number of women were raped when the rioters broke into 

a female hostel near Salisbury. This gender-based violence was embroiled in the nexus of 

class-war and patriarchy: young women who stayed at female hostels situated between the 

two locations and the city centre had ignored the boycott by opting to pay higher fares. 

According to West, the sexual violence associated with the bus boycott is best explained 

within the City Youth League’s undisguised masculinist demeanour, which created a socio-

political context that had no tolerance for defiance by women (West, 2002, p. 205). Timothy 

Scarnecchia saw the rape as a form of punishment on the women for disobeying calls to 

support the boycott (Scarnecchia, 2008, p. 79), whilst Nathan Shamuyarira argues that the 

women were raped because they had acted as sell outs in disobeying calls for the boycott 

(Shamuyarira, 1966, p. 70). Although there is no evidence to support the culpability of the 

City Youth League in the rapes, the City Youth League is blamed by West for espousing 

politics that reinforced masculine dominance in the public domain, which in a way helped to 

create as well as maintain, a political climate in which such acts would occur (Scarnecchia, 

1996; West, 2002, p. 206). Timothy Scarnecchia also points to the fact that although the bus 

boycott was originally planned as a peaceful protest against high bus fares and rising prices 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

67 

of other consumer items, it became violent as young men broke into the female hostels where 

they stole money and personal belongings before proceeding to rape about 16 women 

(Scarnecchia, 2008, p. 79). 

As Joshua Nkomo recalled in his autobiography, the events of 1956 greatly 

demonstrated the power of the African people and took Europeans by surprise, as they had 

apparently believed Africans were incapable of organising a rebellion (Nkomo, 1984, p. 70). 

In reference to the boycott and the resultant violence, which was labelled as ‘riots’, Wood 

observed that “this was the first civil commotion to be experienced in Salisbury in 55 years” 

(Wood, 2005 p. 12). The bus boycott lasted for three days. In an attempt to separate this 

consumer-based action from politics, the organisers of the boycott refused to meet the Chief 

Native Commissioner (CNC) for Salisbury arguing that boycott was not against the 

government but purely grievances against the United Transport Company. In a report by the 

African Daily News of 20 September, the CNC condemned the leaders of the Action 

Committee for failing to stop the riots and for “refusing to broadcast an appeal to the rioters 

to disperse” (African Daily News, 1956, September 19, ‘Trade union leaders condemned’). 

However, the African Daily News of the previous day had quoted Chikerema discouraging 

people from engaging in any form of looting and rioting. In reporting on the boycott and the 

rioting that ensued, many ordinary residents blamed the leaders of the Action Committee for 

the looting and rioting by unemployed youths – evidence of broader tensions between 

generations. For example the African Daily News quoted one resident of Mbare saying that he 

blamed the leaders for organising “these open air meetings where many of the audience are 

spivs and loafers means that people who hardly understand what the speakers are driving at 

become restless which results in lawlessness and hooliganism”(African Daily News, 1956b, 

September 18). Another resident was quoted asking, “raping my daughter, is that the bus 

boycott?” whilst another resident equated the hooliganism that characterised the boycott to 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

68 

acts of savagery (African Daily News, 1956, September 20). Others pursued a xenophobic 

logic, trying to lay the blame at the feet of the migrant labourers from Nyasaland for the 

violence because “people heard Nyanja language from the shouting when people passed 

through the locations” (ibid).  

The boycott ended when the government, through the CNC and the ministry of 

transport, agreed to appoint a commission to “investigate a number of problems affecting the 

urban African, including transport difficulties” (ibid). The government also promised that an 

African would be appointed to serve in the commission (that African was Joshua Nkomo). 

The leaders of the Action Committee agreed to call off the boycott pending the outcome of 

the deliberation by the commission. Just as the Salisbury bus boycott was being resolved, 

other tensions were brewing in Bulawayo, where African Railway workers were striking for 

higher wages. 

The railway strike brought the railway system in both Southern and Northern 

Rhodesia to a standstill. This strike was organised by Knight Maripe, General Secretary of 

the Amalgamated African Railway Workers Union, which had about 22 000 African workers 

in both Rhodesias who were expected to go on strike for a period of five days. Other trade 

union organisations involved in the railway strike were the Railways African Workers Union 

led by Maripe and the Reformed Industrial and Commercial Workers’ Union led by Charles 

Mzingeli. The Prime Minister stated that railway workers were demanding “…150 percent 

increases on their basic wages; in money increases this was ranging from £2.10s./month; 

£3.10s./month and as high as £6 depending on the general grades running from 10s. through 

12s.6d to 15s./month” (Southern Rhodesia Legislative Assembly Debates, 1956). The 

railways refused to increase the ration allowances but agreed to raise the family allowances 

from 27s.6d. to 30s./month; a position  African labour representatives accepted before later 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

69 

reversing this decision at their next meeting (African Daily News, 1956, September 19; 

Southern Rhodesia Legislative Assembly Debates, 1956). 

After the railways had failed to strike a deal with the unions, the government decided 

to step in and appointed a formal committee to deal with this issue. The Harragin Committee 

approved an increase of £1.2s.6d./month on the commencing wage to all employees in the 

lower ranges, and the starting wage of the middle range was to be increased by 15s./month 

whilst senior staff got an increase of £2.5s./month (Southern Rhodesia Legislative Assembly 

Debates, 1956). However, Knight Maripe is said to have demanded that the government add 

a further 5s. to all the workers so as to stop the strike action. The railway leaders rejected the 

Harragin award. In response, the government threatened the workers with prosecution, 

dismissal, and loss of benefits and rations for heeding the call to strike. The government 

quickly declared a state of emergency ostensibly to maintain law and order in the country. 

The same happened in Northern Rhodesia. Gatherings of any sort were banned and Todd’s 

government quickly sent out the police to disperse the railway workers with tear gas when 

their leaders attempted to address them. The police raided the headquarters of the African 

Railway Workers Union as well as the house of Maripe where they confiscated union papers, 

letters and telegrams from other branches (African Daily News, 1956, September 23). 

In reporting on the railway strike, the African Daily News focused on the confusion 

surrounding the Harragin award and what it meant as far as the strike was concerned. It 

offered the view that Maripe and his ‘henchmen’ in Bulawayo had taken a hasty step in 

calling for a strike barely 48 hours after the award had been announced. The newspaper 

quoted several African leaders disapproving of the strike action. One such leader interviewed 

was Chingattie, who argued that the “railway union should accept the award as a temporary 

measure and focus on getting the administration to offer more advanced jobs to Africans” 

(ibid). Another individual called Chigwida noted that while the award could have been made 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

70 

slightly higher, he still believed that negotiations and striking would bring the best results to 

the Africans (ibid). The newspaper also interviewed the ordinary workers concerning the 

award and what they thought of the strike. The paper reported that in Gwelo people had 

“turned a deaf ear to the Secretary General of the union when he addressed us about the 

strike”, while in Salisbury the newspaper reported that African Railway men “were really 

satisfied about the Harragin award”. Even the Prime Minister stated that “generally speaking, 

right down the length and breadth of the rail, the African people were satisfied with the 

award” (Southern Rhodesia Legislative Assembly Debates, 1956). The fore-going wrongly 

assumes that the railway strike was a non-event. 

The African Daily News offered an analysis of the bus boycott and the railway strike. 

In the first instance, the newspaper pointed out its disapproval of strikes as a weapon by the 

workers. In the editorial of 17 September the editor asserted that:  

It will be a sorry day if the people of this country resort to boycotts and strikes as the 

only way to put things right. Such a method is costly economically, politically and 

racially – for these reasons we call upon all those concerned to get down to 

constructive thinking and action (African Daily News, 1956, September 17, ‘Editorial 

Comment’). 

The above statement touches on key issues that affected the Africans during this 

period. Economically, there was the thinking that the better the economy performed, the more 

the benefits accrued to the Africans which would in the long run improve their standards of 

living. Therefore strikes were seen as retrogressive to the economy. Politically, strikes were 

also seen as backward ways of addressing worker grievances, and that the country would be 

better off in the ‘civilised’ hands of the whites. Strikes meant that Africans were not yet ready 

to govern on their own. Racially, it has been pointed out that the Federation was formed on 

the false idea of racial cooperation. The fact that such strikes were organised by the Africans 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

71 

suggested that they were not prepared to work with the whites in the economic development 

of the country.  

The African Daily News in this vein laid the blame for violence on the ordinary 

people who supposedly were not educated enough to make independent decisions. In another 

editorial on 24 September entitled “Wild Rumours”, the newspaper blamed the new arrivals 

by rural migrants in the urban areas for being manipulated into doing things they didn’t 

understand. They concluded that “unless these Africans can be taught to read books, 

newspapers and magazines intelligently, the twin problem of disseminating true information 

and checking wild, unfounded and ill-informed rumours assumes large proportions” (African 

Daily News, 1956, September 24). 

Concerning the railway strike, the African Daily News commented that the decision of 

the railway workers’ union to go on strike would have far-flung repercussions (African Daily 

News, 1956, September 22). The newspaper editor believed that, by striking, African workers 

were negatively affecting the ‘healthy’ relationship the workers had with the government. 

This claim by the newspaper was premised on the promise by the government to include 

Africans in future commissions to look into the plight of urban Africans in general, and 

transport workers in particular. It would seem that the editors at the newspapers (Shamuyarira 

and Vambe) were afraid that if the strike went ahead, the government would reconsider its 

position on including Africans in such commissions. It may also be speculated that the editors 

at African Newspapers Limited feared that such strike actions and boycotts would be 

construed as anti-colonial, thereby leading to violent crackdown by the colonial authorities. 

The African professionals at African Newspapers Limited clearly harboured the belief, 

similar to the white liberals, that it was not yet time for the Africans to launch for 

independence. But one trade union leader, Charles Mzingeli, accused the government of 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

72 

“encouraging Africans to act unconstitutionally” by turning a deaf ear to the genuine 

grievances by the Africans (ibid).  

The African Daily News picked up the arguments raised by educated Africans like 

Chingattie who argued that, instead of clamouring for better wages, African unions were 

supposed to concentrate on getting Africans advanced jobs which would bring higher 

salaries. This assessment was challenged by evidence which showed that black Rhodesians 

were paid lesser wages than white Rhodesians, even for similar jobs. Although it was not 

mentioned what the Africans were earning and what they wanted5, Joshua Nkomo in his 

autobiography gives us an insight into how low the African wages were. He pointed out that 

with his degree he was paid about £12 per month, whilst a white welfare officer without a 

degree was paid £100 (Nkomo, 1984, p. 42). Therefore the problem was much deeper than 

merely the issue of job advancement proffered by some Africans and supported by African 

Newspapers Limited. Mzingeli noted that, besides the issue of wages, Africans had deep-

seated grievances emanating from discriminatory treatment at post offices and other public 

offices, yet the government was not taking any action. There was now a growing belief 

amongst the Africans that the only language that the government understood was that of 

boycotts and strikes.  

The railway strike also resulted in the muzzling of the press as the government was 

eager to control the transmission of information. Although there were spirited efforts to deny 

this, it took the efforts of legislator A. D. H. Lloyd who accused the government of muzzling 

the press as they attempted to cover the strike. In supporting his allegations, the legislator 

stated that: 

The Public Order Bill was used to muzzle the press. A Press representative who was 

sent to No. 5 compound with the specific purpose of reporting on the proceedings 

                                                           
5The Action Committee seems to suggest in their memorandum to the Minister of transport that the average 

wage for unskilled Africans ranged between £7 and £10 per month. 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

73 

there was denied admittance. I can see no democratic reason why the Press 

representative should have been so prevented and I understand that the press 

representative has resigned from his paper because a stand was not made on his 

behalf. I support my statement that the Press was muzzled because all the news of the 

strike in Bulawayo was released by the Public Relations Officer in Salisbury and 

these reports came through from the security officials in Bulawayo, and he was 

responsible for deciding what he would hand to the Press (Southern Rhodesia 

Legislative Debates, 1956).  

The statement above by A. D. H. Lloyd contradicts the words of the Prime Minister, 

who argued that “great care was taken to hand over at every possible occasion, the fullest 

news that came our way to the press. We have had no complaints from the press regarding the 

difficulty of getting news” (ibid). Lawrence Vambe, who covered the strike as a 

representative of the African Press (generic term for all newspapers for Africans) said that 

although he and two other members of the staff of African Newspapers Limited encountered 

certain difficulties in reporting events in Bulawayo, he however could not explicitly say that 

the government had put certain restrictions on the press (African Daily News, 1956, October 

5, p. 3). He noted that the police had tried to stop them from covering mass meetings and 

demanded press cards, of which failure to produce one resulted in being sent away. The 

police also requested written permission from the Commissioner of Police, whilst almost all 

photographers were turned away (ibid). Whilst the title of the news suggested that Vambe 

was commenting on Lloyd’s remarks, he however could not deny that the press had been 

muzzled. It can be speculated that Vambe knew that the press had indeed been muzzled but 

faced with the choice of contradicting the Prime Minister and the legislator, Vambe decided 

to remain ambiguous. Although it is not known which company the journalist who resigned 

represented as a result of the treatment by the police, the fact that the legislator was from 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

74 

Bulawayo makes it highly probable that he had first hand information on the muzzling of the 

press by the government. In addition, Todd never denied that information that was sent to the 

press came from the security officials in Bulawayo through the Public Relations Office in 

Salisbury. Chances for that information to be distorted by governmental biases were very 

high. Whilst Todd and the African Daily News reported that African workers were ignoring 

the trade union leaders, they did not account for the fact that the strike action was successful. 

Besides having problems with the colonial state, the way in which the African Daily 

News covered and commented on both the bus boycott and the railway strike was met with 

anger and disillusionment from the Action Committee leaders as well as the Trade Union 

Congress. The Action Committee called for a public meeting at the Luna Park in Salisbury on 

Sunday 7 October to discuss the boycott and its aftermath. At the meeting James Chikerema, 

the Chairman of the Action Committee, alleged that much of what was given prominence by 

the press was not true, while the truth was either distorted or suppressed. For example, 

Chikerema argued that the claim by the African Daily News that the bus boycott had faltered 

on its own was not true, as it was the Action Committee that encouraged the people to stop 

the boycott. He also claimed that his statement calling for an end to the boycott which should 

have appeared in the Friday edition was only published the next day when the boycott was 

already over (African Daily News, 1956, October 8). The most outspoken person at the 

meeting was George Nyandoro, a founding member of both the City Youth League and the 

Action Committee. He was reported by the African Daily News to have “used the most 

derisive, derogative and belittling Shona terms” in his diatribe against the African Press. 

Labelling the African Press a mouthpiece of the government, Nyandoro moved a resolution to 

boycott the papers if the African Press did not change its policy (ibid). According to a report 

in the African Daily News of 8 October (1956b), the mass meeting passed three resolutions, 

of which the one 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

75 

which received greatest acclamation was one warning the Management of the African 

Press (publishers of the African Daily News) that unless they modify their policy 

whereby they conducted themselves in a manner prejudicial to African interests the 

African people would be compelled to alienate their support which they have hitherto 

given” (ibid).  

The belief that African Newspapers Limited in general, and the African Daily News in 

particular, was a government mouthpiece was also raised by Federal Legislator from 

Nyasaland, Chirwa. He pointed out that because the African Daily Newspaper was owned by 

Europeans, opinions expressed in the leading articles of the newspaper were not necessarily 

those of the African editor, but those of the proprietors (Federal Legislative Debates, 1958). 

To buttress his argument, legislator Chirwa stated that he had worked for African 

Newspapers Limited as a clerk in the circulation department for about 13 years and, as such, 

he knew “what orders are received from the proprietors” (African Daily News, 1958, July 12). 

The African Daily News, however, rejected these allegations, pointing out that such 

accusations were an insult to African journalists as the accusations suggested they could not 

write what they believed.  

Another African group that was politically suspicious of the conduct of the African 

Press was the Trade Union Congress, a grouping of African trade unions. Unions reflected 

critically on the policy of the African Newspapers Limited at their inaugural congress of the 

all-African Trade Union Congress which was held in Gwelo in 1957 (a year after the railway 

strike) when Reuben Jamela, General Secretary of the Southern Rhodesia Trade Union 

Congress, accused the African Press of not representing the interests of Africans. The African 

Daily News quoted him saying that the African Press 

was African press by word, but in deeds it was not because it did not ventilate truly 

and correctly the opinions of African people. It is working to a certain direction – a 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

76 

direction I do not know, but am sure it is not working for the interests of the African 

people. It is anti-African people in its approach to important problems facing 

Africans and distorts news items. I think it is our duty to bring in a new press that can 

work for and with Africans. I would have suggested to boycott its publications, but I 

realise this is impossible (African Daily News, 1957 April 9).  

The above quotation raises a number of points worth interrogating in as far as the 

issue of representations of the African people was concerned. Jamela suggested that the 

African Daily News was anti-African in both its coverage and analysis of the railway strike as 

it was biased towards the government. In other words, Jamela was questioning the claim by 

the newspaper that it was a newspaper for the African majority. If the African Daily News 

furthered the interests of Africans, as it claimed, then the trade unions expected it to echo 

their own political views. The clash between the newspaper and the trade unions must also be 

seen in the light of the emerging competition between the two middle class contingents for a 

monopoly of influence over African workers. The question at the end of the day was one of 

representation: who is the true spokesperson of the African worker? The African Daily News 

answered this question by noting that the resolution which received the “greatest 

acclamation” from the African workers was one which called for the boycott of African 

newspapers. 

Although Maripe, the General Secretary of Rhodesian African Workers Union, 

thanked the African Press for publicising the Trade Union Congress and conveying the 

necessary information to all the delegates, he criticised it for the way it handled news 

reporting during the railway strike. He claimed, without giving evidence, that the African 

Daily News gave a wrong picture of what was happening by leaving out news that was of 

benefit to the Africans. Another delegate, Maluleka said, “the government must be having a 

hand in this Press, hence the refusal of Sir Roy Welensky that an overseas company buy the 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

77 

African Press”.6 He said methods and ways must be found to establish a press that would give 

the “correct slant” to the news pointing out that “the African Press has and is doing us harm”. 

The Trade Union Congress therefore suggested that it send a delegation to interview the 

management of the African Press. It is not clear whether such a delegation was sent and, if so, 

what was agreed upon. 

Unions threatened to boycott African Newspapers Limited. But was it really possible 

to boycott the only newspaper that provided the Africans with relevant news? Did they have 

an alternative in the event of the boycott? Or it was just a threat to force the management of 

African Newspapers Limited to change their editorial slant? How then did other Africans and 

the owners of the newspaper react to such threats? What was the result of such threats?  

The call to boycott African Newspapers Limited got mixed reactions from some 

professionals. Whilst partially acknowledging that the African Daily News was biased against 

the trade unions, Canon Chipunza of the Methodist Church blamed the Action Committee for 

the way the newspaper reported on the bus boycott, as they failed to furnish the newspaper 

with correct information. He stressed that since this part was not played it was unfair for the 

Action Committee to blame the African Press for publishing what it took for granted during 

the boycott. Chipunza however went on to suggest that “since the African press exists for 

African people it would be a very good thing if it does not take sides in matters of this 

nature” (African Daily News, 1956, October 12). He argued that the press in any society 

should always be impartial, and that the reason why the African Press appeared biased was 

that the government had kept it informed and the Action Committee should have done 

likewise. He suggested that instead of boycotting the paper “which would do nobody good” it 

was wise to rather ‘purge’ it and see that it publishes what the people want” (ibid). Although 

what he meant by “purge” is not clear, it may be assumed that he was referring to the African 

                                                           
6African Press criticised at TUC Congress, 9 April 1957. It has been claimed by John Parker that a number of 

mining companies were funding the African Daily News at the instigation of Roy Welensky, thus it seems 

plausible that he would refuse to have an overseas company buy African Press.  



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

78 

editor – although there is no evidence to support this proposition. Chipunza’s arguments are 

also worth noting in that he brought a new dimension to the whole debate of the impartiality 

of the press. However, because of the prevalence of inequality and segregation in Rhodesia, 

Chipunza noted that the liberal argument advocating for neutrality was untenable.  

Even more scathing in analysis were the views raised by Samkange who once worked 

for the Bantu Mirror. He claimed that the African Daily News enjoyed a great deal of 

goodwill from the Africans, but that goodwill had been squandered by “attempts to show in 

news report the bias of the management” (ibid). Samkange’s accusations have to be seen in 

light of the fact that the African Daily News was white-managed but black-edited and, as 

such, management (Paver Brothers) may have prevailed upon the editors to cover and report 

the boycott and the strike in a way that played down the role of the trade unions. Samkange 

went on to observe that even the paper written for and read by white Rhodesians had handled 

the coverage in more equal terms: 

Many Africans believe the Rhodesian Herald was much fairer than the African Press 

in its handling of the boycott. If the African Press adhered to the policy of describing 

with religious accuracy the events which took place in their news columns and then 

criticise as pungently as they like the actions of the people in their editorials much of 

the dissatisfaction with the African press would not be in existence. One does not 

like to be unfair to the African press, for it has a difficult task. But I do not believe 

that they are doing everything to make their task less difficult. They seem to be 

courting trouble and criticism even when they could easily avoid it (ibid). 

Whilst Samkange noted that reporting such issues was always difficult as the interests 

of the trade union leaders, the government and capital were always different; he still believed 

that the newspaper should have been able to separate news from opinion. 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

79 

However, other prominent Africans civil servants were against the boycott of the 

press. For example Jerry Vera, a Welfare Officer in Bulawayo, pointed out that Africans were 

sufficiently educated to be able to make informed choices. According to Terrence Ranger, 

Jerry Vera took no part in trade union activities including the bus boycott and the railway 

strike and, when the new and more militant Southern Rhodesia ANC was founded in 

September 1957, he left nationalist politics (Ranger, 2010, p. 191). He supported the idea of 

an independent press operating without interference, stating that the African Press and every 

other press had the right to publish anything it likes or dislikes, whatever the case may be, 

and it was not the business of Nyandoro to stop the press from publishing what he himself did 

not like.  

All Mr. Nyandoro can do is to stop buying the African Press instead of going around 

inciting people to stop the means of keeping the Africans in touch with his own 

affairs and the only organ which he can express his opinion. We cannot boycott the 

African Press without any substitute. I would like to make it abundantly clear that we 

shall continue to enjoy reading a copy of the African Daily News, African Weekly and 

the Bantu Mirror. As a matter of fact, the African Press should be congratulated for 

their recent establishment of a daily paper for Africans: ‘Masiye Pambili’ African 

Press. Pay little attention to these wild statements and continue to advance with our 

paper (African Daily News, 1956 October 12). 

For its part, the African Daily News responded to criticisms with defensiveness. It 

asserted the principles of press independence, flatly refusing to change its policy. It stated, 

moreover, that any newspaper “can be pro-government, pro-communism, pro-African, pro-

anything it likes” (African Daily News, 1956b October 8). Their policy, the editor claimed, 

was approved by “thousands of Europeans and Africans who read our papers” (ibid). It was 

up to readers to consume those newspapers they wanted and to leave on the shelves those 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

80 

they did not. The leadership at African Newspapers Limited suggested that it was wrong for 

aggrieved individuals to dictate how newspapers reported news. The implication was also 

that claims, by the likes of George Nyandoro, to represent the interests and views Africans 

were manipulative and heavy handed and that the reading public was sufficiently ‘mature’ in 

making up its own mind about news and its content. Suggesting that their position of putative 

‘neutrality’ was a complex but important feature of civilised society, they claimed that they 

had a responsibility to the uneducated majority of African readers who were exposed to the 

manipulation of the trade union leaders.  

Should we present many disabilities and grievances of the African people regardless 

of our responsibilities to a community which has many people who through no fault 

of their own are unable to judge the pros and cons of the many vexing problems 

which civilisation has brought about? Would we be acting in their best interests if we 

fostered discontent and bitterness among a section of the population who so badly 

need help and guidance to a better way of life. Some of our readers forget that 

making ourselves as popular as possible with the large majority of the African people 

would be very easy and profitable as our circulation would increase and advertisers 

would pay us much more. To our way of thinking, this would be nothing short of 

exploiting the ignorance of the masses that are not in any way to blame for their 

ignorance (African Daily News, 1956, October 2). 

The newspaper continued to defend itself by reminding its detractors that in the past it 

had also received severe criticism from the European officials and politicians who accused 

them “of teaching Africans, and making them politically conscious” (ibid). The African Daily 

News, in a way, believed that there would be no ‘sacred cows’ in their reporting and analysis 

as they would attack both the Africans and the Europeans.  



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

81 

But what can be made of the newspapers’ publication of the critical voices that were 

attacking it, especially from the African trade unions? The African Daily News may have 

wanted to portray these African as harbouring anti-press attitudes which could be extended to 

all facets of political life. In advancing this view they got the support of other educated 

Africans, like Jerry Vera, whom the newspaper described in its editorial of 13 October 1956 

as a leader who “really understands the basic requirements for a truly democratic society”. 

The newspaper further noted that the ability to criticise such leaders as Nyandoro represented 

a shift in the thinking of the educated Africans as they no longer feared to be labelled 

“Capricorns, stooges and sell-outs”. The name ‘capricorn’ was used in derogatory meaning to 

those Africans who were members of the Capricorn Africa Society, an inter-racial group 

formed by Colonel David Stirling. Africans who joined this inter-racial group were seen to be 

promoting the maintenance of white rule in Southern Rhodesia. According to Nathan 

Shamuyarira, the phrase ‘capricorn’ was commonly used to mean a sell-out; a collaborator 

with colonialism or settlers (Shamuyarira, 1965, p. 20). For the African Daily News there was 

nothing to be ashamed of in being labelled a ‘capricorn’ as it’s ideal of promoting inter-racial 

relationship was seen as noble during the Federation years.  

IV. Conclusion 

This article has shown that African-oriented media during the colonial period was 

tightly controlled by the politicians. Such control impacted the coverage of issues so much so 

that the African elites at the time took exception to such coverage. This generated conflicts 

between the African elites aligned to trade unions and those who worked for the colonial 

government. What emerges from this conflict was a desire by both the colonial government 

and the African elites at both ends of the spectrum to control the African readers to suit the 

interests of the respective groups. African elites aligned to trade unions felt that ordinary 

readers ought to listen to the union leaders whilst those at the press together, with the colonial 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

82 

government, argued otherwise. Therefore, the struggle to control the African publics led to 

the labelling of African journalists as stooges of the colonial government. As a result, the 

African Daily News’ coverage of the 1956 events was interpreted differently by various 

African groups with the aim of silencing other interested African groups. 



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

83 

References 

Newspapers 

African Daily News. (1956, September 17). ‘Editorial Comment’.  

African Daily News. (1956a, September 18). ‘Action Committee submits Memorandum to 

Minister’. 

African Daily News (1956b, September 18). ‘Where do leaders go when the Riots starts: 

Action Committee refuse to negotiate’. 

African Daily News. (1956, September 19). ‘Trade Union leaders condemned’. 

African Daily News. (1956, September 20). ‘Residents criticise looting’. 

African Daily News (1956, September 22). ‘Comment: The Railway Strike’. 

African Daily News. (1956, September 23). ‘Maripe’s House Raided’. 

African Daily News. (1956, September 24). ‘Comment: The Wild Rumours’. 

African Daily News. (1956, October 2). The Price we have to pay: Comment’. 

African Daily News. (1956, October 5). ‘The Press and the Railway strike: Mr. Vambe 

comments on Mr. Lloyd’s remarks’. 

African Daily News. (1956a, October 8). Action Committee attacks African Press’. 

African Daily News. (1956b, October 8). ‘Boycott progress: Comment’. 

African Daily News. (1956, October 12). ‘Nyandoro severely criticised’. 

African Daily News. (1956, October 18). ‘Bulawayo Africans want the Daily News’. 

African Daily News. (1956, November 9). ‘Journalist speaks on the responsibility of the 

press’. 

African Daily News, (1956, December 19). ‘Letter to the Editor: News that comes first should 

be published first (S. W. Kanengoni). 

African Daily News. (1957, April 9). ‘African Press criticised at TUC Congress’. 

African Daily News. (1957, June 9). ‘Roy Thomson purchases African Newspapers’.  



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

84 

African Daily News. (1958, February 14). About ourselves: Comment’. 

African Daily News. (1958, July 12). Chirwa says ‘Daily News’ follows Boss’s Orders’.  

African Daily News. (1961, January 9). ‘African Newspapers chief appointed to London’. 

African Daily News. (1961, October 16). ‘Editorial Comment: Part-time Pressmen’. 

African Daily News. (1961, October 20). ‘We enter a new era’. 

African Weekly. (1956, October 4). ‘Favourable comments on African Daily News Bulletin: 

Readers suggest improvements’. (Special Weekend Edition). 

Chapupu. (1957, June 8). ‘The Cat is Out of the Bag’. 

The Montreal Gazette. (1961, October 19). ‘Seven African papers sold to Thomson’. 

Retrieved September 7, 2012, from 

http://news.google.com/newspapers?id=Uo4tAAAAIBAJ&sjid=k50FAAAAIBAJ&p

g=4851,3363347&hl=en 

The Montreal Gazette. (1961, October 20). ‘Thomson buys into Africa’. Retrieved September 

7, 2012, from 

http://news.google.com/newspapers?nid=1946&dat=19611020&id=U44tAAAAIBAJ

&sjid=k50FAAAAIBAJ&pg=3787,3654347 

Parliamentary Debates 

Southern Rhodesia Legislative Assembly Debates. (1956, October 4). 

Southern Rhodesia Legislative Assembly Debates. (1964, August 26).  

Federal Legislative Debates. (1958, July 12).Archival Files 

NAZ AOH/5 Savanhu. (1977, February 28). Jaspar Zengeza interviewed by Dawson Munjeri. 

NAZ Oral/246. (1984, October 17). Harvey Greenvill Ward interviewed by I. J. Johnstone.  

NAZ ORAL/ 233. (1983, June 13).  Lawrence Vambe Interview by I. J. Johnstone. 

NAZ S3269/60/30. (1957, June 9). African Press.  

NAZ S3269/60/30. (1957, June 9). Betram Paver: African Press. 

http://news.google.com/newspapers?id=Uo4tAAAAIBAJ&sjid=k50FAAAAIBAJ&pg=4851,3363347&hl=en
http://news.google.com/newspapers?id=Uo4tAAAAIBAJ&sjid=k50FAAAAIBAJ&pg=4851,3363347&hl=en
http://news.google.com/newspapers?nid=1946&dat=19611020&id=U44tAAAAIBAJ&sjid=k50FAAAAIBAJ&pg=3787,3654347
http://news.google.com/newspapers?nid=1946&dat=19611020&id=U44tAAAAIBAJ&sjid=k50FAAAAIBAJ&pg=3787,3654347


PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

85 

NAZ S3269/60/30. (1957, May 3). The Prime Minister: African Press. 

Published Material 

Coltart, J. M. (1963). ‘The influence of Newspaper and Television in Africa’. Address at a 

Joint meeting of the Royal African Society and the Royal Commonwealth Society, 7 

March 1963. 

Keatley, P. (1963). The Politics of Partnership. Harmondsworth: Penguin. 

Loney, M. (1975). Rhodesia, White Racism and Imperial response. Harmondsworth: Penguin. 

Manoim, I. S. (1983). ‘The Black Press 1945-1963: The growth of the black mass media and 

their role as ideological disseminators’, Master of Arts dissertation. Johannesburg: 

University of Witwatersrand. 

Mitchell, D. (1980). African Nationalist Leaders in Zimbabwe: Who is Who 1980. Salisbury: 

Canon Press. 

Newton, K. (2006). ‘May the Weak Forces Be With You: The Power of the Mass Media in 

Modern Politics’, European Journal of Political Research, 45, 209. 

Nkomo, J. (1984). The story of my life. London: Methuen. 

Ranger, T. (2010). Bulawayo Burning: The social history of a Southern African City, 1893-

1960. Harare: Weaver Press. 

Shaw, E. F. (1979). Agenda-Setting and Communication Theory. International 

Communication Gazette, 25, 96. 

Scarnecchia, T. (1996). Poor Women and Nationalist Politics: Alliances and Fissures in the 

Formation of a Nationalist Political Movement in Salisbury, 1950-56. Journal of 

African History, 27, 2. 

  



PRESS POLITICS, CLASS AND CONTESTED NOTIONS OF THE PUBLIC: THE AFRICAN DAILY NEWS’ 
COVERAGE OF THE RAILWAY STRIKE AND THE BUS BOYCOTT OF 1956 

86 

Timothy Scarnecchia, 2008.  Urban Roots of Democracy and Political Violence in 

Zimbabwe: Harare and Highfields, 1940-1964, University of Rochester Press, New 

York, University of Rochester Press. 

Shamuyarira, N. (1965). Crisis in Rhodesia. London: Andre Deutsch. 

Stubager, R., & Green-Pederson, C. (2010). The political conditionality of mass media 

influence: When do parties follow mass media attention? British Journal of Political 

Science, 40, 663. 

Walgrave, S., & van Aelst, P. (2006). The Contingency of the Mass Media’s Political Agenda 

Setting Power: Towards a Preliminary Theory. Journal of Communication, 56, 88. 

Wason, Eugene, (1976). Banned: The Story of the African Daily News, Southern Rhodesia, 

1964, London, Hamish Hamilton. 

West, M. O. (2002). The Rise of an African Middle Class: Colonial Zimbabwe, 1898-1965, 

Bloomington: Indiana Press. 

Wood, J. R. T. (2005). So far and no further: Rhodesia’s bid for Independence, JRT Wood, 

Trafford Publishing.   

 

 


