
105 
http://globalmedia.journals.ac.za 

 
Global Media Journal  
African Edition  
2015 Vol 9(2):105-133  

 
Against All Odds: Media Survive in Palestine 

 
Mohammed Omer  

 
Abstract  
 
     With very limited English language literature on the history of the Palestinian media, 
this paper is meant to offer a historical background of the present Palestinian media 
landscape, especially in Gaza and the West Bank. It surveys the long history of the 
Palestinian printed press starting from the era of the Ottoman empire, through the eras 
of the British Mandate, revolt, Egyptian control, Israeli occupation to the establishment 
of the Palestinian Authority. Throughout, it is noted how inter-elite competition fosters 
media factionalism. However, the birth of nationalist media survived under different 
forms of occupation and against all odds. This is also a continuous thread in the history 
of media in Palestine. The detailed examination of this history makes it possible to 
connect past trends with contemporary technological developments, including the advent 
of satellite TV. The study thus reveals the longer-term trends that underlie some of the 
more puzzling features of media in the Palestinian context today.   
 
Keywords: media, Palestine, Gaza, occupation, Ottoman empire, Israel, Egypt, 
nationalist media, journalism, freedom of expression  
 
I. Introduction  

     The main problem addressed in this study, its theoretical underpinnings and some of 

the key methodological considerations that inform it will first be outlined. This research 

seeks to illustrate the historical background of the present media landscape in Gaza and 

the West Bank. The first section outlines the present configuration of the most relevant 

media. By looking in more detail at the history of the media in Palestine, in general, and 

the history of the printed press, in particular, it is hoped that some of the most puzzling 

features of the media in Palestine today come to the fore. This study, in examining the 

past in some detail, helps reveal elements of the wider configuration of more recent 

media technologies today, especially satellite TV.  



106 
http://globalmedia.journals.ac.za 

     In this paper, the media are presented as a key vehicle of expression of Palestinian 

nationalism. In line with Benedict Anderson’s thinking, the media can be seen as one of 

the key tools of constructing ‘imagined communities’ (2006, pp. 34-39), in this case the 

imagined community of Palestine. The study explores the argument of Anderson (1980) 

that nationalism is encouraged by the appearance of print media in particular. It further 

explores, roughly chronologically and also by the type of media, the connection between 

Palestinian identity and the emergence of media. The paper covers the emergence of 

media in Palestine through four key phases: (i) the Ottoman sultanate, (ii) the British 

mandate; (iii) the Israeli occupation, settlement and expulsion of Palestinians from their 

land; (iv) the two intifadas, Israeli wars, and the inter-factional fighting of recent years. 

What emerges is how the media have successively reinforced both national imaginaries 

of Palestine and the Palestinians and been prey to factional forces. The media have been 

factionalised to the extent that print or other media express sectarian, political and 

factional divisions in society, especially inter-elite rivalries. However, national 

imaginaries tend to resurface and are never absent despite such narrow, factional forms of 

identification. Technologies of media will also be traced from the earliest printing press 

under the Ottomans to the development of contemporary Palestinian satellite and social 

media from the mid-1990s to the present.  

      According to recent scholarship, media content mirrors the relationship between 

governing entities and the nations they rule (Flew & Waisboard, 2015). The media have 

been very effective in shaping political realities in Palestine since they reflect both public 

opinion and the expectations and opinions of ruling elites (Peterson, 2015). The media in 

Palestine still continue to play a significant ‘public information’ role delivering 



107 
http://globalmedia.journals.ac.za 

information about administrative policy and changes through legislative decrees to the 

population, something that started under Ottoman rule. The media can be seen as set of 

spaces that connect people, for instance for the purposes of imagining themselves as one 

people or nation and as a historical territory. By the same token, the media can divide 

through forces such as party political divisions, location-based identities, and personal 

forms of rivalry and factionalism (Hroub, 2012). Arguably, it is only more recently that 

the media in Palestine have started to provide spaces for genuine popular opinion, and the 

growth of a new sense of ‘Palestinianism’ is evidence of that. With IT-based and satellite 

media, this role of the media in providing spaces for public opinion has grown and has 

started to encompass more diverse constituencies than before covering women, young 

people as well as creative and intellectual pioneers, including those in the diaspora. 

II. Emergent Media under Ottoman Rule (1878 -1909) 

     Divided under the Ottomans, what is now considered Palestine was under imperial 

rule for four centuries. With a Muslim majority, Palestine was viewed as desirable and 

useful by Ottoman rulers, and the printed press became the rulers’ communicative tool 

for informing the public – directly and through those who could read – about 

administrative policies, new rules and regulations, and tax demands. It is fascinating that  

elite families from that period, materially no better off today than many other 

Palestinians, nonetheless retain that ‘aura’ of being part of well-known families through 

their names. By some, they are considered the ‘foundational’ elites of modern Palestinian 

nationalism (Khalidi, 2006). This goes to show how history is very much a present and 

daily reality. The link established under the Ottomans between the media and specific 

elite families can still inform factional ‘framings’ in the media today.  



108 
http://globalmedia.journals.ac.za 

     Palestine was introduced to printing in 1830 by a man named Nasim Baq who 

established the first printing house in Jerusalem for the purpose of printing Jewish 

religious texts in Hebrew (Suliman, 1987). In 1846, an Austrian monk named Sebastian 

Frotechner opened a printing house in Jerusalem with the aim of promoting Christian 

values. He printed texts in both Arabic and Italian. Then, in 1848, British missionary 

entrepreneurs started the London Printing House in Jerusalem for the purpose of 

converting Jews to Christianity by exposing them to books like ‘The History of The 

Church’ (1848). In the 1850’s, Palestine was filled with the sound of printing machines 

run by Jewish (1830’s), Armenian (1848), Greek (1849) and local media presses such as 

David Sassoon’s printing press in Jerusalem. Al Quds Al Sharif was the first newspaper to 

be published in Palestine starting in the late period of Ottoman imperial rule up to 1918 

when Palestine came under the British mandate. Although Al Quds Al Sharif is not 

included in the collections of one important archive, it was published before Al-Ghazzal, 

which the archive lists as the earliest print media in Palestine, stating that this paper was 

owned by Sheikh Ali al-Rimawi (Zentrum Moderner Orient, 2015).  Media in the area 

now called Palestine started with the Ottoman Publication Law of 1865. The first printing 

press under Palestinian Arab control began to operate in 1876 (Najjar, 2005). The first 

Arabic printing press started in Egypt in 1798, in Lebanon in 1858, in Syria in 1865, and 

in Iraq in 1869 (Abu Shanab, 2001).

1

     According to some sources including Campos (2011) Al Quds started as the official 

organ of the mutasarifiya, the representative in Jerusalem of the Ottoman Empire. As the 

first newspaper, Al Quds Al Sharif was to play an important role in shaping the face of the 



109 
http://globalmedia.journals.ac.za 

Palestinian media, and it played for some time a relatively independent role vis a vis the 

central authorities in Istanbul (Najjar, 2005). 

     As happened so often in empires, later the same elites who worked closely with the 

imperial rulers ended up being among the first to lead anti-imperial nationalist 

movements. Some inherited lands ceded by the Ottomans and British to specific, favored 

families. When Al Quds Al Sharif was censored by Sultan Abdul Hamid, this was in 

response to it having published news of the successful actions taken by Russian and 

Romanian forces, cutting off transportation and supply routes to the Ottomans in 1877. 

Both censorship and punishment led Al Quds Al Sharif to adopt a policy of self-

censorship during the war, especially when it became known that Maktabji, an Ottoman 

publication controller in the province, was inclined to physically punish journalists. 

Coercion that amounted to torture was inflicted. It was reported that “[h]e would not 

hesitate to punish journalists by falqa, which is severe beating on the feet, in any place, 

including in his house” (Al Gharib, 1978, p. 6). During the late nineteenth century, the 

early press in Palestine operated under severe restrictions, including the requirement for 

newspapers to seek permission from the Minister of Knowledge to publish news content 

(Al Gharib, 1978). Journalists were not allowed to criticize Ottoman imperial figures or 

Ottoman policies. Other sources document journalists being arrested in accordance with 

Article 13 of the Ottoman law which stipulated that newspapers and journalists 

publishing insulting phrases about the Sultan could be incarcerated for anything from 3 

months to 3 years (Suliman, 1987).  

     As the late Ottoman empire tried to control newspapers, through new press laws and 

threats of punishment, public opinion started to move away from them. This history of 



110 
http://globalmedia.journals.ac.za 

imperial control and efforts to work with elites is one of the historical roots of how 

factional influences resurge from time to time in Palestinian media even today. Thus, the 

various, sometimes conflicting, regional elites and ruling bodies seek to control sections 

of the media for their own goals. In the wider region, however, nationalism has emerged 

mainly in reaction to foreign occupation, and especially when that occupation became 

overtly oppressive, as it did under the late Ottoman Empire (Baroud, 2015). Without 

imposing Turkic cultural institutions, from 1517-1918, the Ottoman empire ruled through 

mostly indirect means until during the late Ottoman period resentment at foreign 

occupation coincided with the rise of a modern sense of Palestinian nationalism as well as  

demands for freedom and the powerful idea among the elites and organised opposition of 

national and even class self-determination (Suliman, 1987). Despite press censorship, 

restrictions and penalties, more print journals were established in the late nineteenth 

century and the press flourished (Khalidi, 1997, pp. 55-56). These papers included 

Majalet Madraset Suhioon (Zionist School Journal) in 1906 and Al Taraqi (The Knocker) 

in 1907. When a coup toppled Sultan Abdul Hamid in 1908, restrictions on press 

freedoms were blamed, and freedom of speech was improved that print media started to 

flourish throughout the region (Najjar, 2005; Suliman, 1987).  

III. Towards More National Agendas (1909-1914) 

 After the new laws, the printed press started to flourish in Palestine, and during the 

years 1908-1909 alone, 15 newspapers and journals were established; 12 were based in 

Jerusalem and 3 in Jaffa. “On balance, however, Jerusalem during the late Ottoman 

period, was too small a market, and too provincial a city, to be a major publishing center” 

(Khalidi, 1997, p. 55). Newspapers from the wider region, such as Falastin from Jaffa 



111 
http://globalmedia.journals.ac.za 

and papers from Beirut, Damascus and Cairo, were read by the elite in Jerusalem as well 

(Khalidi, 1997, p. 55). All these publications wrote about politics, arts, humor and 

religion. During this early period of an emerging Palestinian press, Palestinian 

newspapers started to appear that covered politics, analyzed the Zionist movement and 

cultivated opposition to the Ottoman government (Najjar, 2005; Bin Yousef, 1987).  

     Al Karmel, founded by Najeeb Nassar, started publication at this time (1908), and it 

already carried articles warning the population of the dangers of the Zionist movement. 

Readers were advised not to sell their family properties to pro-Zionist agencies. Al 

Karmel was also instrumental in encouraging others to set up newspapers and journals 

the following year. Then in 1911, Issam Al Issa and Yousef Al Issa established the 

important newspaper Falastin, which was more widely read and also served as a platform 

for promoting national issues within the framework of the Ottoman Empire. Thus, in 

Falastin, Sheikh Suliman Al Taji Al Farouki advised readers, “First you should be 

national, and second sincere to the Ottomans’ (as cited in Abu Nimr, 1993, p. 48). 

Another writer, Aref Al Aref, wrote a warning to the Caliph of the Ottoman Empire, “If 

the situation remains as it is, Zionism will take over the nation, village after village and 

town after town” (Falastin, January 25, 1913).  

     In November 1913, Falastin was shut down by the Ottoman authorities for criticizing 

the Ottoman provincial governor in Jerusalem (Najjar, 2005; Suliman, 1987; Yohsa’a, 

1974). The newspaper owners changed the name of their publication several times in an 

effort to avoid censorship. However, Falastin remains the oldest, continuously published 

paper in Palestinian history. It has remained in print almost continuously for 56 years. 

Later, Falastin’s newspaper logo was adopted by Hamas, which still published the 



112 
http://globalmedia.journals.ac.za 

newspaper in the Gaza Strip in 2015. However, the paper now has become a factional 

media platform expressing the views of Hamas.  

     In 1908, Al Quds emerged after its owner Georgei Habeeb Hanania waited from 1899 

until 1908 for permission to start operating his printing press (Hanaina, 2008, p. 124; 

Najjar, 2005; Bin Yousef, 1987).2 The newspaper was not only political, but also 

discussed issues related to announcing times of breaking the fast during the Muslim 

month of Ramadan. Al Quds published on October 10, 1908 contained an advertisement 

announcing the first movies to be shown in cinema “which include drama, comedy, and 

documentaries - shows on display every evening, except on Fridays” (Hanaina, 2008, p. 

125). 

     The combination of political and art journalism broadened and further extended 

media’s reading public. At that time it was common for papers to be shared between 

dozens of readers, many of whom in turn would share the texts with those who could not 

read (Khalidi, 1997, p. 56). The attractiveness of the press was increased by Palestinian 

political cartoon artists who contributed to both Al Quds and Al Asmaai newspapers.  

     Although political journals were largely dominated by Ottoman law, art journals, on 

the other hand, were more publicly-based initiatives (Suliman, 1987). Among such 

newspapers, Bakoret Jabal Sahioon (First Fruits of Mount Zion) was founded by students 

who both hand-wrote and hand-distributed the journal. Not connected directly to the 

Zionist movement, Bakoret Jahal Sahioon played an important role in advancing art and 

science topics. The paper was edited for two years by Tawfeq Zebaq, as documented by 

Yohsa’a (1974). The magazine focused on art as well as cultural and global affairs 

including articles about the Turkish Constitution and the war in Japan and Russia. All 



113 
http://globalmedia.journals.ac.za 

Palestinian newspapers published during this period were weekly, bi-weekly or monthly 

rather than daily newspapers.   

     At that time, Palestinian media were viewed by other regional nations where there 

were more extensive resources and staff as lacking in professionalism. Newspapers of 

that era were relatively small and did not usually exceed more than 4 printed pages, with 

each page having 3 or 4 columns with little or no coordination between the headlines and 

the content of articles. Nonetheless, Palestinian journalism expanded and flourished after 

the institution of the Ottoman’s second Constitution due to popular enthusiasm for 

nationalism and a renaissance of political interest. Local Palestinian journalists looked to 

the media in neighbouring regions, like Lebanon and Syria, as they remodelled and 

reshaped the layout of Palestinian print media (Hanaina, 2008; Yohsa’a, 1974).  Despite 

this, sales grew and the readership grew even faster, and in this way the imagination of 

the public started to be caught during this period and a form of nationalist imagination – 

even if still broadly ‘respectful’ of Ottoman rule – started to emerge. A sense of 

Palestinian distinctiveness was thus aided by the early Palestinian media in the form of 

the printed press and readership grew.  

IV. Media under the British Mandate (1920-1948)  

     During the first two years of World War I (1914 to 1916), the Ottoman state stood 

against the French and British, and it was eventually defeated during the second half of 

the war with the Sykes-Picot Agreement of 1916 that divided up the territories of the 

former Ottoman Empire between the two new imperial powers. In claiming victory, the 

British and French were also acquiring the wealth and possessions of the old order; one 

of these possessions was Palestine. After four centuries of Ottoman rule, the British 



114 
http://globalmedia.journals.ac.za 

mandate started with the Balfour Declaration of 1917, started in 1920 and lasted almost 

thirty years. The Balfour Declaration also proclaimed the establishment of a new national 

home for the Jewish people in Palestine (Parsons, 2013).  

     The Constitution that governed the press during the Ottoman Empire remained in 

force throughout the British mandate period (Jarrar, 2009). During World War I, no 

newspapers were produced in Palestine (Najjar, 2005; Bin Yousef, 1987). After the end 

of the war, a total of 18 new Palestinian newspapers, including two Jewish newspapers 

and one British government paper appeared and started to once more be distributed 

through the region (Abu Hasheesh, 2005; Al-Sherif, 1979). From 1920, telegraphs 

transmitted news from around the globe to newspaper headquarters in Jerusalem in record 

time (Haninia, 2008). The revolution this produced can be compared to the information 

technology revolution of recent years.  

    During this period, it became more obvious that the development of Palestinian media 

went hand in hand with the establishment of a National Movement. This would later be 

intensified with the end of the British mandate and the establishment of the state of Israel 

on Palestinian land. However, already in the 1920s, Palestinians were starting to think of 

themselves as united and with a common national identity and history despite their 

diversity (Khalidi, 2006). Simply stated, the early nationalist Palestinian movement 

emerged under the British mandate and fed on Arabs’ feelings of betrayal at the Sykes-

Picot Agreement of 1916 and the Balfour Declaration of 1917, both of which made 

conflicting promises to local Arab populations, Palestinians, and new Jewish settlers 

(Pappé, 2006). In the 1930, with the rise of the Nazi party in Germany, gradual Jewish 



115 
http://globalmedia.journals.ac.za 

emigration into Palestine speeded up, and Britain became more accommodating of the 

Zionist movement than Ottomans had been.   

     In the press, an emergent sense of common identity among Palestinians, Arabs and 

Jews alike started to emerge. New political realities led Palestinian Arab media in 

Palestine to openly oppose further Jewish immigration into Palestine. For example, new 

groups were established with more voices warning that such immigration was intended to 

grab the land.  Another author, writing under the pen name “M” (August 3, 1908) in Al-

Quds criticized those against Jewish immigration saying, “[t]hey came to Palestine to 

build and develop it and live with its people, and therefore we have to live with them as 

brothers’ (Hanina, 2008, p. 125). The Balfour Declaration’s promise to establish a 

national homeland for Jews was rejected by the Palestinian press on behalf of the non-

Jewish populations in Palestine. The polarisation of the press over the issue of Jewish 

settlement during the inter-war years led some academic historians to refer to this as 

‘factional journalism’ (Abu Shanab, 2001, p. 21; Bin Yousef, 1987, p. 18).   

     The result of the politicization of the media was that 48 new publications appeared in 

Palestine, including 8 political journals, 13 art journals, 5 economic journals and a 

number of religious and humour journals (Najjar, 2005). With the establishment of the 

Communist Party in Palestine in 1919, new newspapers emerged that sought to defend 

workers’ rights. There were 13 print shops in Palestine, and the early twenties witnessed 

more openly political newspapers appearing including Lisan Al Arab (The Tongue of 

Arabs), which was established in 1921 in Jerusalem by Ibrahim Salim Al Najjar and 

Ahmed Izzat Al Adami, two Lebanese journalists. This publication supported a British 

policy based on ‘even handedness’ towards the Jews and Arabs in Palestine. In 1925, 



116 
http://globalmedia.journals.ac.za 

Sheikh Abdullah Al Qalqali started a new publication, Serat-ul-Mostaqeem (The Straight 

Path) and also revived the Falastin newspaper, which originally started in 1911 during 

the Ottoman rule. Cultural expression flourished too, alongside more political newspapers 

and journals, with novels and short stories playing a significant political role during this 

period, especially for Palestinian Arabs (Khouri, 1976).3 One of these was Zahret Al 

Jameel (The Beautiful Rose) founded in 1921 by Jameel Al Bahri in Jaffa, its name 

shortened a year later to Al Zahra (The Blossom) (Yaghi, 1960). Al Bahri was 

assassinated shortly afterwards following a political dispute.  

     From 1920 to the mid-1930s, once Britain’s strategic objectives and the Zionist 

intentions became more obvious to the local media, this became a turning point for the 

National Movement. Media’s awareness of widespread opposition to turning Palestine 

into a national home for Jewish people started to produce marked divisions in the printed 

press in terms of their arguments. Some newspapers, like Filistin, published anti-British 

Mandate views while other publications, such as Lisan Al Arab, looked to the British to 

protect the Arab populations from the Jewish settlers’ expansionist state-building 

ambitions (Najjar, 2005; Mahafza, 1989; Bin Yousef, 1987). 

     Most historians trace the rise of the Palestinian National Movement to the crucial 

years from around 1923 to 1939, with journalism growing to play a part in providing a 

form of expression for this movement and those who were becoming part of it (Khalidi, 

2006). In 1923, several more newspapers were founded, including Al Heqooq (The 

Rights) by Fahmi Al Hussaini (Suliman, 1987). More significantly, in 1924, with the 

emergence of seven more newspapers, some major factional newspapers appeared 

including Al Jami’aa Al Arabya (The Arabic Federation) under Munief Al Hussini, a 



117 
http://globalmedia.journals.ac.za 

supporter of Federalism, Sawt Al Haq (Voice of Truth), and a Palestinian communist 

party newspaper, Ila al Amam (Forward). As the competition for leadership of the 

emerging movement deepened among political elites, more newspapers representing 

various political interests and speaking to their own supporters began to emerge (Najjar, 

2005). Al Jami’aa Al Arabya, for example, represented the Arabic Palestinian Party. The 

famous Filastin newspaper was owned by a Greek orthodox who advocated pan-Arabism 

and supported the Al Defa’a Party (Defense Party) founded by Ragheb Al Nashashibi 

(Abu Hasheesh, 2005). These competing interests did not really develop into full 

factional journalism until later, however, with the defeat of 1948. Newspapers like Al 

Yarmouk (1924), Al Jazeera (1924) and Al Etyhad Al Arabi (Arab Union) were among 

the leading independent newspapers not governed by factional agendas (Yohsa’a, 1974).  

     Despite growing opposition to plans for mass Jewish settlement, political stagnation 

resulted during the inter-war years from the infighting between two major Jerusalemite 

families, the Al Hussainis and the Al Nashashibis, locked in rivalry around the leadership 

of the National Movement (Najjar, 2005).  The factionalism that arose was critiqued with 

great sarcasm by Mustapha Al Ghalaini who in 1924 published a poem addressed to the 

public that included the following lines. “They [the public] think leadership is a dome 

built on a foundation of gold… [which] they glorified. But glory itself refuses to be 

violated” (Al Zahra magazine, 1924). This kind of factional conflict continues to 

influence political and national movements today, and it has deep roots. Such clashes 

over leadership among the big Palestinian families foreclosed the possibility that some 

other potentially important families could lead the national movement, notably the Al 

Khalidi family. This was among the oldest and most educated families in Jerusalem, 



118 
http://globalmedia.journals.ac.za 

known for making its collection of documents available to the public in Palestine (Al 

Sharif, 2011).        

V.  Women’s Voices in the Media 

     The role of women journalists and publishers during this period needs further research 

since women have not often been mentioned in other publications. Nonetheless, we do 

know from research by Suliman (1987) that women worked on the layout of printed 

press, and in some cases wrote op-ed articles that voiced ‘the woman’s point of view’ on 

current issues. In this way, messages were being relayed to a wider and wider audience of 

those opposed to Zionism, and the role of the press in informing more sections of the 

population, including women and young people, started to be recognized as crucial 

(Suliman, 1987).  All in all, the records and archival materials of the Palestinian press 

show that in the inter-war years, intellectuals, farmers, and women living in Palestinian 

villages and cities increasingly came to rely on newspapers to get their information. After 

the Al Buraq revolution in 1929, this became a real concern for the British Mandate, with 

the Shaw Commission (Miller, 2010) explicitly stating, “Palestinian farmers are more 

politically aware than many of the Europeans, despite the high illiteracy rate among 

them’ (Alloush, 1975, p. 22). This included women whose political activity also 

increased and started to be reported in the press. In response to the rising awareness, a 

new law introduced in 1932 imposed strict controls over what could be reported and 

started to imprison those who opposed the mandate, women included (Suliman, 1988). 

     From the start of the 1920s, the press focused some attention on women’s issues, 

mainly in the household, in local agricultural communities, and sometimes even in 

politics and public life (Najjar, 2005). One story of 200 women who organized an Al 



119 
http://globalmedia.journals.ac.za 

Quds Conference in support of the male-dominated National Movement in 1929 stands 

out. On October 30, 1929 in Sawt Al Sh’aab (People’s Voice), the event was reported as 

‘First Arab Women’s Conference.’ The conference focused on stopping Jewish 

immigration to Palestine and putting an end to the Balfour Declaration. Palestinian press 

reported on women’s demands at the time (Najjar, 2005). In the same year, 1929, 

Christian and Muslim Palestinian women demonstrated together in front of foreign 

consulates in Jerusalem also attracting media attention. Falastin and Al Defa’a 

newspapers viewed their own (male) journalists’ presence alongside the female protesters 

as a form of paternal protection. The articles listed the names of the women organizing 

the protest. 

     Women’s affairs were not absent from Al Karmel newspaper either, which dedicated 

part of its layout to a ‘Women’s Journal’ which afforded women the chance to write in 

with opinion pieces (Al Karmel, 1926) Articles with headings like ‘To the daughter of my 

town,’ ‘A word to the wife,’ and ‘Marriage and Partnership’ were published. Sadej 

Nassar, listed as arrested by the British authorities in 1935 for political activism against 

the Balfour Declaration, was herself married to Najeeb Nassar, owner of Al Karmel 

newspaper (Moghannam, 1937). When Britain extended her incarceration period from 3 

to 6 months, other Palestinian Arab women, political activists and journalists like Asma 

Tobi, Samira Azzam and Mary Shehadeh publicly defended Nassar and protested. 

Moghannam (1937) documents the first broadcast on Palestinian Radio of a women’s 

affairs program. Mofeeda Al Dabagh introduced the program which covered social and 

family topics. Women also used this program to communicate their political messages, 



120 
http://globalmedia.journals.ac.za 

including objections to foreign expansion into Palestinian lands under the British 

mandate.  

    In 1929, women also became involved and gained unprecedented attention in 

Palestinian media in the revolution that took place provoking the harsh response that 

followed from the British government (Suliman, 1987) toward both the press in Palestine 

and in the neighbouring countries. The British tended to punish Palestinian journalists for 

opinions they (the British) found unacceptable by shutting down newspapers. The 

Palestinian press protested against such one-sided censorship. In the People’s Voice 

newspaper, it was argued, ‘All newspapers should enjoy press freedom … you don’t stop 

the Jewish press, while Arab press overflows with calm peace and contentment, and we 

see Jewish press spouting venom poison … leading to chaos and unrest’ (People’s Voice, 

December 2, 1929) If anything, women became more active during this period, as 

repression on male journalists and editors was stepped up (Najjar, 2005).   

 VI. Factions without Factionalism  

     Between 1930 and 1935, the rapid growth of the Palestinian media was shaped by 

developments in printing, information gathering, acquired knowledge from the 

experience of print media in other countries, and the emergence of Palestinian political 

factions (between 1932 and 1935). By 1935, there were six political factions. Soon they 

would be joined by many more. During this period, each political faction favoured 

particular newspapers which they used as platforms from which to promote their agenda 

and their politics, oppose British policies and recruit new members – a pattern that would 

set a trend for the next few years of factional fervour (Al Sharif, 2011; Al Hout, 1986). 

Although the British authorities made it difficult for journalists to work, 43 new 



121 
http://globalmedia.journals.ac.za 

newspapers were established between 1930 and 1939 (Najjar, 2005) including 17 

political newspapers, 9 cultural publications, 8 religious journals, 2 scout publications, 1 

economic magazine, 4 education and science newspapers, and 1 industry magazine.  

     The print media became daily as well as weekly and monthly, with 8 of 17 political 

newspapers published daily. As in 1908-1909, this period just prior to World War II is 

considered one of the high points of literary output in the history of Palestinian media and 

publishing (Al Sharif, 2001; Najjar, 2005; Bin Yousef, 1987). The critical mass of 

publications meant that more and more diverse political voices were able to find 

expression, and political parties were able to express their political views through their 

newspapers and other publications. Each party had its own outlets, but this did not result 

in the factionalism noted in other periods.  Instead, this was a period of ‘factions without 

factionalism’ in media terms.  

     For some historians, the Palestinian revolution represents the most important moment 

in the recent Palestinian history of nationalism and the media (Abu Shanab, 2001).  As 

intense confrontations with the British authorities increased, the 1936-1939 Arab Revolt 

gained strength. As Zionism increased its oppression of farmers by seizing huge areas of 

land for the rapidly growing numbers of Jewish settlers in Palestine, discontent grew 

among Arab and Christian Palestinians in particular from the late 1920s onwards. On 

August 30th 1930,4 Falastin newspaper quoted one outraged farmer saying: 

 I sell my land and properties because the government is forcing me to pay taxes … in 

a time that I don’t have the necessary tools to support myself and my family. Under 

these conditions, I am forced to take loans with 5% interest due after one or two 

months. This [i.e. not being able to repay the debt in so short a time] forces me to 



122 
http://globalmedia.journals.ac.za 

renew my debt over and over again, adding more cost on the original debt. This 

condition will force me, in the end, to sell my land in order to repay some of the debt.  

     Media coverage of Zionist land appropriation increased the spread of anger among 

Palestinians. On 23 March 1930, Falastin published an editorial after Lord Balfour died 

on March 19 which said, “Balfour died, and his declaration should die with him.” The 

Arab Federation newspaper wrote on August 13, 1930,5 “Oh Palestinians, kick out this 

Zionism with your feet, and stand face to face with Great Britain.” 

     Britain reacted to such dissenting coverage with different types of retaliation (Najjar, 

2005; Al Kayali, 1968) including arresting journalists and even executing three 

prominent political activists: Atta Al Zir, Mohammed Jamjoum, and Fouad Hijazi. Their 

executions were carried out by the British government and Jewish combatants. Many 

newspapers then began a 40-day strike to protest against these executions. After the 

strike, Falastin 6 wrote, ‘Force enabled us to speak, and the crime was committed on the 

podium.’ Al Yarmouk 7 ran another headline that listed the names of those killed on its 

front page. According to the archives of Al Zuhour (17 June, 1930), the three men were 

executed one after another at 8, 9 and 10 am during which time all the church bells and 

mosques sounded their mourning. Even today, their names are still remembered and 

Palestinian children learn about their heroism at school and in national songs (Matar, 

2010). 

     During that turbulent period internal disputes still took place as in Jaffa, for example, 

where a long-standing dispute between Roman Catholics and Muslims continued over 

ownership of a cemetery (Najjar, 2005). Factions would use newspapers to spread their 

own political messages. Despite this, though, from print media archives and other 



123 
http://globalmedia.journals.ac.za 

documents, it does appear that a single broad perspective was starting to emerge among 

most newspapers regarding the need to return and retain the land, shared opposition to 

Jewish immigration, and the need to protect the rights of workers and farmers (Najjar, 

2005). Different sections of the press would also call for an end to colonialism worldwide 

at that time.  

     Throughout this period, the press improved its content, quality and professionalism. 

Palestinian reporters worked internationally in Saudi Arabia, Syria and Egypt, and these 

included Yousef Yassin, Mahmoud Al Khaimi, Abdelhadi Erfan and Mosallam Bseso 

respectively (Al Aqqad, 1967). With the improvement of the standard of professional 

journalism, the distribution of newspapers, including Palestinian newspapers, also grew. 

Old land-owning families and highly educated elites no longer had monopoly on political 

parties or on the media. For example, a year after the Fourth Conference for Community 

Labor in 1922, Arab workers formed the Palestinian Community Party (PCP) with the 

aim of actively resisting the British Mandate. The party gained popular support 

throughout the Arab region (Mahafza, 1989). It had strong ties with women’s 

organizations and other progressive groups working in Palestine (Mahafza, 1989). This 

association with women’s groups distinguished the Palestinian Community Party from 

other parties at the time.  The communist approach of including women in the 

revolutionary movement influenced this party.  

     Moscow recognized the PCP as a national progressive Arab party opposing 

imperialism (Mahafza, 1989). In 1929, the party slogans called for the ousting of the 

British and ending Jewish immigration to Palestine. Rather than choosing Jerusalem, the 

party chose Beit Safafa, a village close to Jerusalem and populated mainly with poor 



124 
http://globalmedia.journals.ac.za 

farmers, for its meetings and headquarters. The movement worked hand in hand with the 

National Movement in 1933 by calling for a boycott of Zionist and British products. 

Communist Party newspapers that supported the party, farmers and workers (Najjar, 

2005; Abu Shanab, 2001) included Al Ghad and Al Etyhad. The latter is still published 

today.  

VII. Elite Competition, Factionalism and Revolt  

     In 1932, the constant sense of being treated unjustly and oppressively under the 

British Mandate motivated Palestinian youth to organize a conference which established 

a new political party, namely the Istiqlal (Independence Party). This party launched a 

paper named Majalat Al Arab (The Arab Magazine). They sought to promote Arab 

products and establish cooperation between the working class and farmers. In the same 

year, the Palestinian Youth Party was also established by Rasem Al Khalidi and others. In 

1935, the new leader, Yacoub Al Ghussien, launched the Al Kefah newspaper, though it 

did not last for long due to economic difficulties.  

     Under a law introduced in 1935, an editor-in-chief had to have a university degree 

(Najjar, 2005; Suliman, 1987) – a discriminatory act in light of the growing self-

organisation of women, workers and farmers. As women started to have a more active 

role in Palestinian media and politics, so did the youth, and media and political party 

formation went hand-in-hand. The National Defense Party (NDP) was established by 

Rageb Al Nashashibi when he failed to win in the Jerusalem municipality elections. 

Journalists and editors like Issa Al Issa of Falastin newspaper joined the political faction 

of Al Nashashibi, a wealthy group of individuals, the cultural and social elite, including 

those from Al Quds (Khila, 1974). In a historic newspaper article on December 3 



125 
http://globalmedia.journals.ac.za 

(Falastin, 1934),8 these founders of the NDP pledged to end their role as middle-men 

trading and mediating in the sale of land to Jewish settlers. Instead, they pledged the full 

liberation of Palestine and the establishment of a government of national unity. However, 

some historians doubted that these elites could survive outside the close relationship 

maintained with the British under the Mandate, echoing their role under the Ottoman rule 

previously (Khila, 1974). Three newspapers spoke on the elites’ behalf, however, 

including Falastin, Miraat Al Sharq (Mirror of the East), and Serat-ul-Mostaqeem (The 

Straight Path) (Najjar; 2005; Najjar, 1975). 

    In 1935, Sheikh Izz al-Din al-Qassam was killed and a series of nationalist and popular 

Palestinian workers’ uprisings began. This ‘Arab Revolt’ lasted from 1936 to 1939 when 

Palestinian nationalist armed groups confronted British troops and Zionist Jewish gangs 

over jobs and lands appropriated for Jewish settlers. A movement at this time tried to 

bring solidarity among Jewish and Arab workers but failed because of religious 

divisionism. Jewish organisations’ factionalism was echoed by factionalism among 

Palestinians. Intense rivalry followed for Palestinian leadership, again involving the Al 

Nashashibis and Al Hussinis. Their own ownership of massive tracts of land meant they 

were less vulnerable to seizures than poorer Palestinian farmers and workers, and this led 

these elites to largely ignore the Zionist threat of land seizures until it was almost too late 

(Al Namy, 2010).   

     Jamal Al Hussini then presented his own party, the Arabic Palestinian Party (APP), as 

opposed to the elitist NDP of Ragheb Al Nashashibi. The objectives of Al Hussini’s 

Arabic Palestinian Party included the liberation of Palestine, resistance to establishing a 

national Jewish home in Palestine, closer connections between Palestine and the 



126 
http://globalmedia.journals.ac.za 

surrounding Arab territories and countries, and the formation of a common front among 

Arab political factions in Palestine (Al Hout, 1986) The APP did, in fact, establish this 

wider network with offices opening up new channels of communication with the 

leadership in Saudi Arabia, Yemen and Jordan (Al Hout, 1986; Al Kayali, 1968). Well-

funded, the APP had nine newspapers to advocate its thought on its behalf including Al 

Jami’aa Al Arabya (The Arab Federation), Al Wedha Al Arabia (Arab Unity) and Al 

Nidal (The Struggle). The party established two English language journals: Arab 

Federation and The Arab Times (Abu Shanab, 2001). By 1935, the NDP split when Dr. 

Hussein Fakhri Al Khalidi – who did not agree with the Party’s approach of negotiating 

with the British – created his own political party, Al Islah (the Reform Party). Khalidi 

lobbied both Christians and Muslims and maintained good relations with the Al Hussini 

family (Abu Fakher, 2003).  At this time, most political parties were still centralized 

around Jerusalem, the capital, and extended their influence to Palestinian villages and 

towns from there, usually to the region of origin of the party leader or faction (Al Dajjani, 

1989; Najjar, 2005). 

     What made the Reform Party unusual was that, although officially launched in 

Ramallah, it included among its founding members the mayors of Ramallah, Gaza and 

Bethlehem in addition to scores of lawyers. The party was the first to bring together 

reforming elites from different parts of Palestine. The Reform Party did not create its own 

‘factional’ newspaper, and it relied on the existing and extensive media outlets of the Al 

Hussini family (Abu Fakher, 2003). The Reform Party called for a new treaty between 

the Arabs of Palestine and the British, modelled on the 1935 treaty between Britain and 

Iraq. Al Bendek, then mayor of Bethlehem and a member of the Reform Party, did not 



127 
http://globalmedia.journals.ac.za 

even use his own newspaper, Sawt Al Sh’aab (People’s Voice), as a platform for his 

party, thus showing an interest in reversing the dominant factionalism of the media at that 

time.  

     The British authorities could not control the expansion of the Palestinian printed press, 

and instead introduced the Palestine Broadcasting Service (PBS) in 1936 as part of the 

BBC (Al-Omari, 2010). PBS broadcast in English, Arabic and Hebrew. Palestinian 

newspaper archives document the first time on PBS radio that a Jewish news announcer 

used the Hebrew phrase Eretz Yisrael (the land of Israel) sparking negative reactions in 

Falastin in its April 2nd, 1936 edition.  

VIII. Conclusion 

     In this study, the historical background of the recent factionalism in Palestinian media 

has been traced -- from the first printing presses up to today’s satellite TV and web-based 

information sources and social media. This history is also a history of a growing sense of 

shared Palestinian nationalism in the face of successive occupation periods. The media 

were shown to be a key vehicle of Palestinian nationalism expression, much as argued by 

Benedict Anderson (2006, pp. 34-39) in his notion of ‘imagined communities.’ Central to 

his argument is the idea that nationalism was encouraged by the appearance of printed 

press. On this basis, it becomes evident that in the case of Palestine, the idea of a 

Palestinian nation started to be articulated gradually through the printed press. Through 

an interview with an informant, it could be noted that because of the distinctive historical 

development of the media in Palestine, and the impact of occupation and dispossession, 

diaspora PLO media have not always reflected the views of Palestinian people living in 

historic Palestine (personal communication, December 6, 2013). This remains the case at 



128 
http://globalmedia.journals.ac.za 

present with few Palestinian satellite channels ‒ besides PSC and ASC ‒ representing the 

views of Palestinians in historic Palestine (Jamal, 2000). Whilst both PSC and ASC use 

technology that operates from faraway, and whilst they transmit their programs through 

satellite air-space, each media channel represents a different ideology that is firmly 

rooted in a relatively fixed group of Palestinians on-the-ground (Hroub, 2012). This 

research shows how under occupation, first the Ottoman sultanate followed by the British 

mandate, then under the Israeli occupation after 1948, then under conquest, the national 

imaginary of a common identity has grown gradually through opposition to common 

oppression. Even when the press was factionalised in terms of ownership and loyalties, 

these elements of shared imagined identity continued to emerge at one and the same time. 

This shows that throughout Palestinian history, the media have operated as a force for 

expressing the factional and sectarian interests in society as well as the overarching sense 

of shared national identity, common set of cultural references and political problems to 

confront. 

 

References  

Abu Fakher, S. (2003). Palestinian national movement: From armed struggle to disarmed 

state. Beirut: Palestinian Institute for Studies and Publishing. 

Abu Hasheesh, H. (2005). Journalism in Palestine, birth … development … future (1876-

2005) (1st ed.). Gaza: Afaq Publishing. 

Abu Shanab, H.  (2001). Palestinian media: Its experiments and challenges. Gaza: Al 

Qadisia Library.  

Abu Nimr, H. (1993). Sheikh Suliman Al Taji Al Farouki: His Life, diwan and poetry. 

Jerusalem: Al-Resalah Printing.  



129 
http://globalmedia.journals.ac.za 

Al Aqqad, A. (1967). History of Arabic journalism in Palestine. (2nd ed.). Damascus: Al 

Oroba House. 

Al Dajjani, A. (1989). Jaffa city in the memory of history. Cairo: Netlibrary database.  

Al Gharib, M. (1978). Journalism history and presence. (1st ed.). Biuret: Al Kefah Printing.  

Al Hout, B. N. (1986). Leaders and political organizations in Palestine: 1917-1948. Beirut: 

Institute for Palestine Studies.  

Al Karmel newspaper. (1926). 

Al Kayali, A. (1968). Documents of Palestinian Arabic resistance against British occupation 

and zionism (1918-1939). Beirut: Institute for Palestine Studies. 

Alloush, N. (1975). Arab resistance in Palestine (1917-1948). Beirut: Al Talia for Printing 

and Publishing.  

Al Namy, S. (2010). The industry of Al Nakba: Testimonies you don’t hear. Naamy.net. 

Retrieved from http://naamy.net/view.php?id=1000. 

Al-Omari, W. (2010). Palestinian press: Three hammers and the anvil. Ramallah, Palestine: 

Ramallah Center for human Rights Studies. 

Al Sharif. M. (2011) ‘From the history of Arab communist journalism in Palestine.’ Alhewar 

3399. Retrieved from http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=263578. 

Alshaer, A. (2013). Hamas broadcasting: Al-Aqsa channel in Gaza. In K. Hroub 

(Ed.), Religious broadcasting in the Middle East (pp. 273-261). London, New York: Hurst 

& Columbia University Press.  

Al-Sherif, M. (1979). The social dynamic and development of Arab workers in Palestine 

during the British mandate, 1919-1948. Jerusalem: Dal Al-Kitab. 

Al Zahra magazine. (1924). 

Anderson, B. (2006). Imagined communities: Reflections on the rise and spread of 

nationalism. Revised edition. London: Verso. 

http://naamy.net/
http://eprints.soas.ac.uk/14318/


130 
http://globalmedia.journals.ac.za 

Baroud, R. (2015). History from below: Writing a people’s history of Palestine. [PhD. 

Thesis]. Exeter: Exeter University. 

Bin Yousef, A. (1987). Palestinian journalism in the occupied nation. Islamic Association 

for Palestine. [Arabic]. 

Campos, M. (2011). Ottoman brothers: Muslims, Christians, and Jews in early twentieth-

century Palestine. California: Stanford University Press. 

Falastin. (January 25, 1913). 

Flew, T., & Waisbord, S. (2015). The ongoing significance of national media systems in the 

context of media globalization. Media, Culture & Society [forthcoming].  

Hanaina, M. (2008). Georgei Habeeb Hanina: The history of the first Arabic newspaper in 

Palestine (1908-1914). Institute of Palestine Studies. Retrieved from 

http://www.palestine-studies.org/sites/default./files/mdf-articles/9940.pdf. 

Hroub, K. (2012). Religious broadcasting in the Middle East. London: Hurst & Company.  

Jamal, A. (2000). An obedient servant or a vanguard of democracy? Journal of Palestine 

Studies, 29(3), 45-59. 

Jarrar, M. F. (2009). Palestinian political discourse during British administration (1918-

1920).  Islamic University Magazine, 17, 371-401.  

Khalidi, R. (1997). The formation of Palestinian identity: The critical years, 1917–

1923. Rethinking nationalism in the Arab Middle East. New York: Columbia University 

Press.  

Khalidi, R. (2006). The iron cage: The story of the Palestinian struggle for statehood. 

Boston: Beacon Press.  

Khila, K. (1974). Palestine and British mandate (1920-1939). (1st ed.). Beirut: Research 

Center.  



131 
http://globalmedia.journals.ac.za 

Khouri, Y. (1976). Arab journalism in Palestine (1876-1987). Beirut: Institute of Palestine 

Studies.  

Mahafza, A. (1989). Political thinking in Palestine (1918-1948). (1st ed.). Amman: Jordanian 

Book Center.  

Matar. D. (2010). What it means to be Palestinian: Stories of Palestinian peoplehood. 

London: IB Tauris & Co. 

Miller, R. (2010). Britain, Palestine and empire: The mandate years. UK: Ashgate 

Publishing Limited. 

Moghannam, M. (1937). The Arab woman and the Palestine problem. London: Herbert 

Joseph. 

Najjar, A. (1975). The Arabic press and nationalism in Palestine, 1920-1948. [Ph.D. thesis.] 

New York City: Syracuse University.  

Najjar. A. (2005). Palestinian press and national movement 1900-1948. Amman: The Arab 

Institute for Research and Publishing.   

Pappé, I (2006). A history of modern Palestine: One land, two peoples. (2nd ed.) Cambridge: 

Cambridge University Press.  

Parsons, N. (2013). The Balfour declaration: The origins of the Arab-Israeli conflict 

Jonathan Schneer. London: Bloomsbury.  

People’s Voice. (December 2, 1929). 

Peterson, L. (2015). Palestine-Israel in the print news media: Contending discourses. 

Routledge: New York.  

Suliman, M. (1987). History of Palestinian journalism (1876-1976). Cyprus, Nicosia: Bisan 

Press.  

Yaghi, A. (1960). Life of modern Palestinian literature from the start of renaissance till the 

nakba. [Ph.D. thesis]. Cairo: Cairo University.  



132 
http://globalmedia.journals.ac.za 

Yohsa’a, Y. (1974). History of Arabic journalism in Palestine (1908-1918). Jerusalem: Al 

Maref Printing.  

Zentrum Moderner Orient (2015). A chronology of nineteenth-century periodicals in Arabic 

(1800-1900). Berlin, Germany. Retrieved from https://www.zmo.de/jaraid/index.html. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        
 
Endnotes 
 
1. Media production began some centuries earlier with the first use of the mobile printing press invented in 
the 15th century by the German inventor Johannes Gutenberg. As among the first Arab regions to be 
introduced to the use of mobile printing by the Ottomans, Palestine and Lebanon became familiar with 
printed media as early as the 17th century (Yohsa’a, 1974). Print shops working in the region introduced 
Arabic letters at that time manufactured in Romania. Arabic letter printers mostly seemed to serve 
churches, interested in the evangelization of Arab Muslim and non-Muslim populations. The missionaries 
who used Arabic printing in the region, inadvertently spread its use through publications and reached a 
wider readership in Palestine, Lebanon and beyond (Yohsa’a, 1974) 
2. An arts magazine, The Arab College Magazine, initiated by Ahmed Sameh Al-Khalidi in 1927. Rawdet 
El M’aaref  (The Meadow of Knowledge), another art journal, continued to be published until the end of 
the British mandate. Al Ghad (Tomorrow Magazine) was published in Bethlehem in 1938 (Yaghi, 1960).  
3. The source was found on photos in a Gaza library without page numbers.  
4. Scripts were collected from undated photographs collected by Gaza library. 
 5. Scripts were collected from undated photographs collected by Gaza library from Falastin newspaper. 
6. Scripts were collected from undated photographs collected by Gaza library. 
7. Scripts were collected from undated photographs collected by Gaza library and no page number was  
    available.  

 

https://www.zmo.de/jaraid/index.html


133 
http://globalmedia.journals.ac.za 

                                                                                                                                                                     
8. Al Defa’a, (The Defence) ceased publication after the war in Jaffa, but started publishing again from 
Cairo in 1958, and it was distributed from there to Jordan and the West Bank. A few years later, Al Defia’a 
was moved to Jerusalem and started to print from the Islamic Orphans House (Abu Shanab, 2001), with 
Sadek Al Shanti as the person in charge. The editor-in-chief was Al Shanti’s brother, Ibrahim Al Shanti. Al 
Jami’aa Al Islamyah (The Islamic Federation) also resumed printing after the war and was considered to be 
one of the major newspapers at the time. Its first edition was published in Jordan in 1949 with Haider Al 
Farouqi serving as its editor. However, this newspaper did not last for too long. 
 


	I. Introduction
	II. Emergent Media under Ottoman Rule (1878 -1909)
	IV. Media under the British Mandate (1920-1948)
	V.  Women’s Voices in the Media
	VII. Elite Competition, Factionalism and Revolt
	VIII. Conclusion

