doi: 10.5789/3-1-19

Global Media Journal
African Edition

2009 Vol 3 (1)

Ethical challenges facing Zimbabwean media in the context of the
Internet

Tendai Chari

Abstract

The Internet has fundamentally transformed the practice of journalism in Africa. It has spawned
enormous opportunities and challenges for the African media, and Zimbabwe is no exception.
Not only has the concept of news changed but also the manner in which it is gathered and
disseminated. Journalists no longer feel compelled to adhere to the ethical cannons of their
profession owing to certain qualities of the Internet. This paper investigates ethical challenges
faced by the Zimbabwean media as a result of the Internet. In particular the paper discusses
ethical challenges in the Zimbabwean media that are either directly or indirectly linked to the
Internet. The main argument advanced in this paper is that while the Internet has brought about a
number of opportunities for the Zimbabwean media, the same technology has been the root of
unethical reporting.

Introduction

The Internet or World Wide Web (WWW) has phenomenally transformed the way journalism is
practised in Africa in general and in Zimbabwe in particular. It is now easier for journalists to
gather news from any corner of the globe and send stories to their newsrooms. Where it used to
take months to disseminate news, now it is a matter of clicking a button. Today most publishing
houses can post their newspapers on the Internet where they can be accessed by more readers -
thus bringing value to their advertisers. Notwithstanding these positive aspects of the Internet the
euphoria associated with it has tended to marginalise debate on the ethical implications,
particularly the ethical dilemmas and challenges which the internet portends. This paper explores
the ethical challenges faced by both the mainstream and online media in Zimbabwe.

Conceptual framework

The term ‘ethics’ is as controversial as all other moral issues. Scholars hardly agree on one single
concept with the consequence that each concept takes on various shades of interpretation.
Gordon & Kittros (1999) define media ethics as a ‘field that deals with nearly an endless array of
gray areas where issues and appropriate courses of action are not clearly demarcated. In other

2 9

words, there are no fixed “right answers”.

Sometimes it is hard to clarify the questions. Merrill (1999:2) elaborates on the ethical cobweb
scenario in which the mass media are enmeshed when he observes that journalists have to decide

46



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

what is right or the best course of action to take in a context where the practice of journalism has
to be done in a hurry. At the core of the practice of journalism are questions such as: what is
worth publishing and what is not and which parts of a story should not be published. McDonald
and Petheram (1998:4) further elaborate the observation made by Merrill when they note that,
although ethical dilemmas confronting the media rest on the individual plank, much of the time
they have a potential to move to a more general and broader level, especially when dealing with
issues that relate to the wider society.

The absence of universally agreed moral standards makes media ethics such a hotly contested
terrain. Journalists operating in different jurisdictions and cultural contexts emphasise different
values. For instance, a journalist in the United States of America may place more attention on
individual freedom while one in a developing country may feel duty bound to respect the
collective interests of the community in which he or she lives.

Moreover, in their day-to-day operations, journalists are forced to make choices between
protecting community interests or pandering to the commercial whims of mass media owners.
Thus, journalists operating in different cultural contexts appeal to different ethical norms to
guide them in order to arrive at the most ‘morally upright’ decision. Christians (1983:9)
identifies five ethical principles which have historically provided guidance on moral decisions.
These are:

e Aristotle’s Golden Mean: This principle rests on the assumption that virtue lies between
two extremes. Thus, a morally upright journalist is neither the one who is a coward nor
bashful. Aristotle emphasises moderation for the appropriate actions.

e Emmanuel Kant’s Categorical Imperative: “Act on that maximum by which you will
to become a universal law”. This principle emphasises that ‘what is right is right and must
be done even under the most extreme conditions’ (Christians, 1983:11). If, for example, a
journalist 1s convinced that publishing a particular story is the right thing then he or she
must go ahead and damn the consequences.

e Mills Principle of Utility: is predicted on the philosophy that man must ‘seek greatest
happiness for the greatest number’. In other words, what is right is that which pleases the
greatest number of people in a nation. Christians observes that this ethical view is
widespread in American society which is characterised by hedonism — the perpetual
search for pleasure.

e Rawl’s Veil of Ignorance: ‘Justice emerges when negotiating without social
differentiation’. This principle rests on Rawl’s principle that fairness is a fundamental
tenet of justice. In a sense, justice is viewed as a ‘cloistered virtue’ which is blind to
social status, colour or creed. All people must be treated fairly without fear or favour.
Being morally blind means that the media do not treat the powerful in society as sacred
cows. All creatures, great and small ought to be subjected to the same moral standards.

47



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

e The Judeo-Christian-Persons as Ends: This “love your neighbour as yourself” principle
views all human beings as standing under one moral virtue. Love is viewed as more than
a raw principle, stern and unconditional (Christians, 1983:16). The unconditional love
due to humanity makes it immoral for anyone to use human beings for the purpose of
achieving certain ends. Loving one’s neighbour is a practical action that entails helping
those who need help such as the weak, the poor, orphans, widows, aliens, the
disenfranchised and the downtrodden in society. This principle exhorts media
practitioners to use their privilege to highlight the plight of the poor and needy in society.

Although these principles provide useful guidelines on negotiating moral choices, they fall short
of capturing other socio-cultural realities. The fact that they originated from Europe during a
particular historical epoch, suggests they may be difficult to apply to other contexts such as the
developing world or African context. This paper derives inspiration from Francis Kasoma’s
African ethics (Afriethics) principle which is grounded in African philosophy and culture.
Kasoma argues that a ‘link can be made between Afriethics and the practice of journalism by
Africans based on the premise that journalists serve first and foremost their own society and
secondly the world at large’ (Kasoma, 1996:104).

Notwithstanding the differences in perspectives regarding the best principle the imperatives for
media practitioners to have some kind of guiding moral compass has become more compelling
particularly in a globalising world. Democracy can only thrive if information is made available
to citizens. As noted by Belsey & Chadwick (1992:3), the dissemination of information requires
the media to act as a catalyst for understanding and social action:

The sort of alternative democratic participation and involvement that is required is
impossible without information. Here, then, as people of the world struggle for a
worthwhile way of life within a sustainable future, is a role for the media, especially those
that can still be called the press, whether they are part of print or broadcast journalism, so
long as they follow the traditional role of the press as providers of information.

This paper argues that not only information, but quality, uncontaminated information has the
potential to deepen the democratic culture of a nation. It is also argued here that no media is
capable of empowering citizens if that media is not rooted in an ethical and moral culture. To
that extent the issue of ethics becomes interwoven with questions of democracy and
development. Although this paper does not wish to propose a purist approach to ethical
journalism it does not subscribe to the elevation of media freedom to pedestal levels while
relegating professional ethics to the backburner.

Current research on global media ethics

The debate on new media and ethics and the one on the search for global media ethics are not
mutually exclusive. In fact debate on new media and ethics is an extension of the bigger debate
about global media ethics. The debate on global media ethics provides an overarching framework
to issues relating to new media and ethics. To that extent this paper will first address issues
related to research on global media ethics and then focus on current perspectives relating to new

48



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

media and media ethics. Brislin’s contention that ‘globalisation has necessitated a “re-evaluation
of standards in numerous enterprises including journalism™’ is worth pondering on.

It is also noted that the question of which ethical principles journalists should subscribe to
globally is a vexing one. The debate rages on. At the expense of sounding old fashioned or
relativist the point can be made that different societies have different political histories which in
turn shape the communication ethics. This is because ethics are embedded in socio-historical
experiences and cultural capital of a society. As a result it might appear that different societies
may seem to accentuate certain ethical principles while subsuming others.

However, there are certain traceable common denominators of core values which are not only
universal but also enduring. In the media ethical principles such as ‘objectivity’, ‘balance’,
‘impartiality’, ‘truth-telling’ and ‘integrity’ are celebrated universally notwithstanding the fact
that they may be conceived differently. In their book Communication Ethics and Global Change
Cooper, Clifford, Plude & White (1989) note that in many countries consideration of media
ethics ask deontological questions to do with moral duties and obligations of the media
practitioner. As a result communication practitioners have a hierarchy of loyalties such as social
responsibility, truth telling, empowerment role, and other beliefs. Cooper (1989; xxvi) notes that:
‘...while at one level there are seeming ethical universals among communicators such as
commitment to truthful expression, there are also ethical differences among communicators to
different national, cultural, political and religious backgrounds.” Thus Cooper sees various levels
of universalisms rather than a single universal. In his earlier works Christians advocates for
universal ethics but is cautious in the sense that while he advocates for a ‘normative foundation
of morality’ he hastens to say that while such a framework is essential it is not sufficient
(Christians, 1989:19). Christians argues (1989:16) that norms are the epicentre of ethical theory
that transcends cultures and criticises Anglo-American ethics for lacking clear normative ethics
such as ‘justice, compassion, reciprocity, stewardship’. He writes (1989:19) that these ethical
values are cornerstones of humanity which are not negotiable:

For us to be able to appeal to supreme value of life, to an affirmation of universal human
dignity and freedom we cannot do so without accepting norms...that are non-
negotiable...Without norms that are more than objective we cannot finally condemn
oppression and dehumanization except on the grounds of personal prejudice or emotional
make-up.

Nordenstreng (2004) accentuates social responsibility as the solution for a globally unifying
communication ethic. However Rao & Wasserman (2007:33) have critiqued this proposition
citing the historical origins and context of the theory as problematic. They argue that:

The origins of social responsibility are intertwined with western notions of liberal
democracy and media professionalism.

49



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

They also note that Nordenstreng & Christian’s ‘communitarian’ conception of social
responsibility is a ‘tampered one’ suggesting that it cannot be easily universalized.

Rao et al (2007:34) present a critique of Brislin’s argument that journalism should focus on
empowerment arguing that indigenous theories should not be forced into a framework that
purports to be universal when in fact it has been developed in ‘Enlightenment Philosophies’.
They advocate for a ‘post-colonial theory’ of communication ethics. We, however, think that the
term ‘post-colonial’ is problematic and needs to be unpacked further. For instance, a question
could be posed as to whether post-colonial necessarily means absence of imperial influence.
What about the view that in the post colony a more nuanced and subtle, but powerful form of
colonialism, continues under the guise of ‘globalisation’ and the argument that globalisation
perpetuates imbalances in power? Notwithstanding, we concur with Rao et al’s view that the
research for global media ethics must incorporate ethical values such as Ubuntu and Ahimsa.

We note also Christians’s article entitled Ubuntu and communication in media ethics (2004)
where he revisits his view that media ethics should rest on a normative theory. He identifies
Ubuntu as a viable alternative for the individualistic liberal philosophies of the West which view
humans as disconnected atoms. Christians argues that unlike western liberal ethical values
Ubuntu regards every human being as a fountain of knowledge with something valuable to
contribute. For Christians (2004:250) Ubuntu embodies fundamental truth about humanity. We,
however, differ on his views that he does not see the necessity of developing professional codes
of ethics for media professionals preferring, instead, to work within what he refers to as ‘general
morality’. We feel that professional ethical codes, although not a panacea, are necessary because
they act as cornerstones of a profession. Without them professionals would be like a ship without
aradar in night without a star.

We are, however, cognizant of the fact that professional codes should not be cast in stone and
that they should be subject to periodic reviews to ensure that they stay in tandem with changing
realities. While Ubuntu is a laudable guiding philosophy it is possible to distil from it certain
ethical principles which can be codified for the benefit of members of the profession. We feel
that ethical principles such as objectivity, balance, impartiality, truth telling, integrity and respect
for others would not conflict with the core values of Ubuntu as they tend to appeal to many
cultures.

New media and the search for global ethics

The issue of new media and ethics has attracted considerable response - particularly in Western
countries where the Internet is widely accessible (Berkman & Shumway, 2003; Arant 2000;
Lasica, 1997). There is a bourgeoning body of literature on the subject; particularly journals such
as the American Journal Review (AJR) and other publications on the Internet. In their book
Digital dilemmas: ethical issues for online media professionals Berkman et al locate the subject
of new media ethics within the broader concerns about media ethics in general and then focus on
ethical dilemmas faced by the new media.

50



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

Through the use of case studies, historical summaries and illustrations they discuss ethical
dilemmas and challenges such as sourcing, intellectual property rights and conflict of interest.
Berkman et al note that new media practitioners are afraid of being constrained by old rules of
traditional media such as the necessity of verifying and confirming facts before going to print.

Ethical challenges and dilemmas highlighted by Berkman et al here help illuminate ethical
challenges faced by the media in Zimbabwe. Arant (2000), on the other hand, utilises the survey
method complemented by a literature review that provides insights on practical challenges faced
by online journalists. He identifies main challenges faced by online media practitioners as
copyright and privacy issues, attribution problems and the blurring relationship between editorial
and advertising content. Arant notes that the gate keeping role of editors has been subverted by
the internet resulting in the quality of media products being at stake. The importance of Arant’s
work lies in that it is a wealthy source of data gathered from the field. We concur with his
argument that new media need to update ethical protocols so that they take into account realities
of the new medium. In this paper we wish to extend the frontiers of Arant’s argument by
suggesting that the updating of ethical codes for new media should not result in discarding the
core values that have guided traditional media for centuries. We are in favour of an incremental
approach to ethics whereby the old wisdom that has guided the profession should be
complemented (but not necessarily replaced) by new thinking.

To that extent we feel that time tested ethical principles such as objectivity, balance, truth-telling,
impartiality, right of reply, integrity and respect for others should be emphasised instead of being
relegated to the back stage. In this regard we share Bradely’s view that although new forms of
journalism require new approaches to ethics many current ethical values remain and others will
emerge (Bradely, 2001). Bradely’s concern about the need to restore credibility in online
publications is laudable. She argues that one of the reasons for the waning credibility of online
news publications is lack of training and the obsession with speed. Hyland (1995) argues that
online journalists, at the mercy of instant publication, take less time to check their stories thereby
undermining journalism. Bradely (2001:6) observes that the internet has brought about a
multiplicity of senders and receivers thus dealing a blow to editorial agenda-setting. We agree
with Bradely when he says there is a need to adhere to conventional ethics in new media.

We wish to elaborate through illustrations and selected cases how unethical practices can
undermine the credibility of journalism in general and Internet journalism in particular. We wish
to argue that the restoration of the credibility of new media will enhance the informational role of
these media. We go along with Lush’s view that: ‘For the media to demand accountability it too
must be accountable, just as in the same vein, for the media to be pluralistic it must reflect the
diversity of the societies in which it operates (cited by Nyamnjoh, 2005:81). We argue further
that accountability and pluralism of views in these media are not possible if these media abandon
ethical values which have guided traditional media since time immemorial. To that extent we
concur with Lasica’s argument that technology does not make ethics old fashioned hence
traditional journalism ethics should be preserved in the new media (Lasica, 1997). The need to
embrace enduring core values of the past is a persuasive line of argument. Lasica (1997:2)
identifies these core values as integrity, balance, accuracy, respect for others and fairness.
51



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

It is noted here that the large body of literature on new media and ethics is based on Western
case studies and practices. Little attention has been given to new media ethics in the South,
Africa in particular. This paper attempts to provoke debate on ethical dilemmas and challenges
faced by the media in Africa in the context of a technological revolution epitomised by the
Internet.

Our view is that while ethical challenges and dilemmas faced by media practitioners are
generally the same the actual experiences and practices may differ. Differences in socio-cultural
and political contexts may give rise to different media practices. This paper brings in the African
experience and perspective which is largely missing in existing literature. The next section of the
paper gives an overview of the media situation in Zimbabwe so as to provide the broader context
of the paper.

The media situation in Zimbabwe
At independence in 1980 Zimbabwe inherited a fairly diversified media landscape characterised

by a vibrant state owned media and a blossoming private press reflective of the existing economy
which was dominated by private white capital (Chari, 2006). At the onset of independence the
ruling Zanu PF government acquired the Rhodesia Printing and Publishers from the South
African based Argus Newspaper Group using a grant provided by the Nigerian government, thus
making it the major shareholder in the newly formed Zimbabwe Newspapers Group (Ltd) (1980)
- publishers of dailies The Herald and The Chronicle. Zimpapers and the state owned news
agency, Inter-Africa News Agency (ZIANA), the Zimbabwe Information Service (ZIS), and the
Community Newspaper Group (CNG) fell under a newly created trust, the Zimbabwe Mass
Media Trust (ZMMT) while the state broadcaster, the Zimbabwe Broadcasting Corporation
(ZBC), which has remained the only broadcaster to date, fell directly under the Ministry of
Information and Telecommunications. The Ministry has on many occasions been renamed. It
became a Department in the president’s office after the 2000 parliamentary elections but reverted
to a fully fledged ministry in 2005 and is currently called the Ministry of Media, Information and
Publicity.

The absence of a comprehensive indigenisation plan for the media allowed the private sector to
grow. Thus the number of private publications increased and there was existence of relative press
freedom (Saunders, 1991).

Although the private press was very critical of the new black majority government there were no
specific media controls or legislation. The only threat to media freedom was the existence of
colonial relics such as the Law and Order Maintenance Act (1965) which was justified on
account of state security threats from the apartheid regime in South Africa, the civil war in
Matebeleland (after independence some dissident elements linked with the major opposition
party ZAPU refused to join the new integrated army and engaged in military insurgence killing

52



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

civilians in parts of Midlands and Matebeleland provinces) and the threats from Renamo bandits
in Mozambique. This attracted a heavy handed military operation dubbed ‘Gukururahund:r’
(clean up trash) in which thousands of civilians died.

The only form of registration which existed was through the Post Office and this was more of a
formality.

Thus, in the absence of a codified media policy the press flourished. There was no collective
code of ethics for either professionals or within media houses.

The second decade of independence (1990-1999) is remembered as the ‘golden age’ of the press
in the country as it saw phenomenal growth in the press: privately owned publications included
the investigative monthly Horizon (1991), The Daily Gazette (1992), The Sunday Gazette (1993)
(These two Gazettes did not last long due to financial reasons and folded in 1994), The
Zimbabwe Independent (1996), The Standard (1997), The Zimbabwe Mirror (1997) (later
became The Sunday Mirror) and The Daily News (1999). The launch of The Daily News by the
Associated Newspapers of Zimbabwe (ANZ) completely changed the face of the Zimbabwean
media landscape.

ANZ launched newspapers in almost every province in the country thus challenging government
dominance in the information business (Most of them did not last over a year and collapsed due
to viability problems). The Daily News had a greater impact on Zimbabwean society because it
was published five days a week (the paper started publishing six days a week from December
2000) and also because it stood on a more solid financial base compared to previous newspapers
(Waldahl, 2004). As 0of 2001 The Daily News’s readership grew phenomenally and its circulation
surpassed that of the state run The Herald (The Daily News reached a readership of 100 000
compared to The Herald’s 90 000) (Makore cited in Waldahl, 2004:37). Prior to the Formation
of The Daily News, state dailies, namely The Herald and The Chronicle had been the only daily
newspapers in the country. The formation of the Daily News coincided with the formation of the
Movement for Democratic Change (MDC), a new political party backed by a coalition of civil
society organisations. Within the context of rising dissent within the populace, occasioned by
deteriorating economic conditions, The Daily News became a strategic conduit for venting
popular discontent. Its militant approach meant that a collision course with state under siege was
inevitable.

In an attempt to tame the militant media government promulgated stringent laws such as the
Broadcasting Services Act in 2001; Access to Information and Protection of Privacy Act
(AIPPA) in 2002 and the Public Order and Security Act (POSA) in 2002. It is important to note

53



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

that POSA is not a media law per-se but a security law which precursor was the Law and
Maintenance Order Act (1965). The law was drafted in the late 1990s ostensibly to deal with
security issues associated with rising dissent within the country such as demonstrations, strikes
etc. However the Act has a few sections that affect the operations of mass media.

The Daily News and its sister publication The Daily News on Sunday refused to register with the
state appointed Media and Information Commission (MIC) as per requirements of AIPPA and
was closed in September 2003, resulting in several workers, including journalists, being
displaced. Due to the shrinking of media space and scarcity of job opportunities in the media
following the closure of The Daily News and its sister publication The Daily News on Sunday,

The Business and Weekly Tribune (closed in June 2004 after failing to comply with sections 67
and 71 of AIPPA resulting in the cancellation of their licence), and The Weekly Times (closed
February 2005 after failing to notify the Media and Information Commission (MIC) about
changes in their editorial content and thrust) and retrenchments at the state owned and sole
broadcaster the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) a good number of journalists
emigrated to the United Kingdom, Canada, South Africa, Botswana and various European
countries.

The majority of former broadcasters are now working for ‘pirate’ radio stations such as SW
Radio Africa in London, Studio & which is hosted by the Voice of America (VOA) in
Washington, Voice of The People (VOP), while former Daily News journalists and others
affected by the closures have started online publications such as NewZimbabwe.com,
ZWNews.com, Zimbabwejournalists.com, ZimOnline.com and ZimDaily.com, The Zimbabwe
Times.com among others.

The Committee to Protect Journalists says Zimbabwe has the highest number of journalists
(estimated to be about 90) living outside their country making it ‘one of the largest groups of
exiled journalists in the world’ (Nyakunu, 2005). The closure of two other privately owned
newspapers, The Daily Mirror and The Sunday Mirror, in early March 2007 due to financial
problems has further shrunk the media space in the country both in terms of employment
opportunities and the availability of voices that are alternative to the government. As a result the
only privately owned newspapers are The Financial Gazette, The Zimbabwe Independent, The
Standard (The Zimbabwe Independent and The Standard are owned by Zimbabwean and South
African based business man Trevor Ncube who is also the owner of the South African Mail and
Guardian), The Zimbabwean, which is published in London, and a few regional newspapers.

54



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

That leaves the government claiming the lion’s share of the media space, owning the vast
newspaper empire under Zimpapers namely The Herald and The Chronicle which are both
dailies, The Manica Post, The Sunday News, Kwayedza, and Umthunywa. The Sunday News is a
regional weekly published in Zimbabwe’s second largest city Bulawayo, while The Manica Post,
also weekly, is published in the eastern border town of Mutare, in Manicaland province.
Kwayedza and Umthunywa are vernacular — Shona and Ndebele words for ‘dawn’ (Shona and
Ndebele are the main and second major vernacular languages spoken in Zimbabwe respectively).
Governments also owns the only broadcaster in the country the Zimbabwe Broadcasting
Corporation (ZBC) which has got five radio stations and one television channel. In addition
government owns the financially struggling New Ziana, a multimedia news organisation and the
Community Publishing Group which runs newspapers in the country’s ten provinces. New Ziana
was supposed to operate a television station and a number of radio stations but has not been able
to do so because of financial constraints. On the other hand the Community Newspaper Group’s
provincial newspapers are almost extinct. Most of them have not been able to publish regularly
and their circulation figures have dropped drastically to become insignificant.

In terms of reporting, the media in Zimbabwe is polarised along political lines. Both the privately
owned and state owned media hold entrenched positions on almost every issue, be it sport,
entertainment, business or politics. The state media is unapologetic in its support for the ruling
Zanu PF government while the private press seems to have signed a pact with the opposition to
‘hear no evil’, ‘speak no evil’ and ‘see no evil’ regarding its affairs. After the closure of The
Daily Mirror and The Sunday Mirror and the Tribune (three newspapers which tended to walk a
middle of the road line editorially, resulting in them being labeled ‘middle of the road’
newspapers) there is no third reference point in terms of news since the two media camps hold
extreme views. As a result news reporting has become too predictable and readers are forced to
read all the newspapers available in order to get the truth. Newspaper columnist Pathisa Nyathi’s
(MMPZ, 2002:87) observation succinctly illustrates the extent of the situation:

The polarisation in our society today is bets depicted in the press. Basically the press is
either pro-government or anti-government. Sometimes objectivity is sacrificed on the
altar of expediency in order to be true to their chosen position...If you buy newspapers
from one divide, you will get half the story.

Online newspapers and websites that focus on Zimbabwe that should have provided a true
picture are also embroiled in polarisation, if not worse. They are domiciled abroad and because
of this they are practically detached from reality on the ground which makes it difficult to be
balanced and objective. As Lush & Kupe (2005:10) state:

55



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

The further you are from the story, the more difficult it is to be objective in tune with the
often complex dynamics of a story unfolding thousands of kilometres away...Distance
alone makes it extremely difficult for journalists outside the country to fill the information
void created by the state’s propaganda machinery...

Online publications/websites

A common feature of online publications is their focus on Zimbabwean news and a latent pro-
opposition slant and the fact that their ownership is traceable to former employees of the Daily
News. Their focus on Zimbabwe resonates with their editorial slants and their mottos. For
instance, The NewZimbabwe.com’s motto is ‘The biggest name in Zimbabwean news’ while that
of ZimOnline is ‘Zimbabwe’s Independent News Agency’. ZWNews.com’s motto is ‘The
World’s leading website on Zimbabwe’.

Almost all of these publications have a traceable link with The Daily News in terms of personnel.
Nyarota (2008) sheds light on ownership of some of the websites when he observes that:

Out of the ashes of then Daily News emerged Wilf Mbanga’s The Zimbabwean, Geoffrey
Nyarota’s The Zimbabweantimes.com. Abel Mutsakani’s Zimonline.com, Mduduzi
Mathuthu’s Newzimbabwe.com, Sandra Nyaira’s Zimbabwejournalists.com and Makusha
Mugabe’s Changezimbabwe.com (Nyarota, 2008).

The Zimbabwean is more of a ‘husband and wife affair’ with Wilf Mbanga as the editor, and his
wife Trish as ‘chief sub editor’ (Genevieve, 2005). Mbanga is former editor of state-run news
agency Ziana, former executive of Associated Newspapers Zimbabwe (ANZ), publishers of the
defunct Daily News.

Some scholars have lauded these publications for acting as credible ‘alternative forms of
democratic participation’ thus failing to interrogate their ethical performance (Moyo, 2007).

Within the polarised framework of Zimbabwean politics, it is tempting to adopt a “human rights’
humanism approach that is bereft of moral content where the state controlled media is viewed the
‘Devil’ and the pro-opposition media as the ‘Angel’. Such an approach thus fails to critique the
complexities that have characterised the Zimbabwean media terrain since 1999.

Celebration of pluralism should not blind us to the extent of forgetting the social responsibility of
the media which is itself the bedrock of empowerment.

As noted by Musa (1996) and Kasoma (1996), lack of commitment to professional ethics by the
media among other constraints may result in the media disempowering rather than empowering.

Kasoma (1996:95) argues that:

56



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

in a world in which the information superhighway has made journalists practice their
profession in a hurry as they strive to satisfy the world’s craving for more and quicker
news and other information, the humanness of journalism has increasingly been giving
way to the expedience of cut-throat financial competition.

In light of the above views, there is a need to critically examine the ethical performance of both
the traditional and online media rather than uncritically harping on their ‘democratising’
function. To that end, questions such as how the Internet has transformed journalistic practices
and the attendant ethical challenges confronting both traditional and online publications are
legitimate issues that this paper seeks to address.

The Internet in Africa

Although the internet is still a pipe dream for the majority of Africans (about 70%) who reside in
rural areas, its use within the continent is growing fast. Technology has been used to achieve
milestones in the fields of health, tourism, trade and commerce, education and the media (Kenny
& Hawkins, 2000; Roycroft & Anantho, 2003). Latest studies put the number of Internet users in
Africa at 51,022,400 (representing 14.3 percent of the total continental population of
955,206,348), (InternetWorldStats-www.internetworldstats.com.  2008-03).  This figure
constitutes about 3.6 percent of world Internet users and Internet penetration rate for the
continent is put at 5.3 percent compared to the world average at 21.1 percent
(InternetWorldStats, 2008-03).

The picture is, however, not so gloomy for the continent considering in particular the fact that
Internet use has witnessed phenomenal growth between 2000 and 2008, thus having achieved a
growth rate of 1,030,2 percent between that period. This is far more than the world average
growth of 280.6 percent between the same period (InternetWorldStats, 2008-03). The ten top
African countries in terms of Internet use have been identified as: Nigeria (10 m users), Egypt,
(8.6m), Morocco, South Africa, (5.1m), Algeria, (3.5m), Kenya, (3.0m), Uganda, (2.0 m),
Tunisia, (1.7m), Sudan (1.5m) and Zimbabwe (1.4 m) (Internetworldstats.com).

Non-Governmental Organisations (NGOs), academic and research institutions, industrial and
commercial sectors, governments and the media have been identified as those who use the
Internet the most in Africa (Chisenga, 1999; Jensen, 2000; Alden, 2004). This means that the
Internet is still an elite and urban phenomenon, as the majority of people who live in the rural
areas do not have access to it. Major stumbling blocks in the diffusion and development of the
Internet in Africa include absence of requisite infrastructure (telephones, computers and
electricity), lack of training, low incomes, high costs of connectivity, illiteracy, costs of and lack
of commitment by governments who may not appreciate the advantages of connecting to the
Internet (Jensen, 2000; Alden, 2004; Kenny & Hawkins 2008).

Andres, Cuberes, Diouf, & Serebrisky (2008:13), who conducted a cross country analysis of the
diffusion of the Internet, note that income levels and telecommunication infrastructure have
significant positive effects on Internet use. Roycroft & Anantho (2003) accentuate economic
factors as key to Internet and observe that there are no ‘High-Income’ countries in Africa and 33

57



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

countries are classified as ‘Least Developed Countries’ leaving only Gabon, Mauritius
Seychelles and South Africa in the ‘Middle — Income’ group. This scenario leaves Africa in a
disadvantaged position in so far as the development of the Internet is concerned given the high
levels of poverty and the absence of telecommunication infrastructure. The picture is not very
encouraging taking into account the International Telecommunication’s observation in 2005 that
Africa has an average of 3 fixed telephone lines for 100 people compared to say the Americas
with an average of 34 fixed telephones per 100 people (ITU, 2005). It is also noted that of the 26
million fixed telephone lines that Africa has over 75 percent of them are in just six of the 55
African countries. This means that in Africa there are various levels of talking about the digital
divide which makes the development of the internet an uphill task.

The Internet in Zimbabwe

Although Zimbabwe was considered a latecomer in jumping onto the information superhighway
band wagon, significant strides have been made in Internet connectivity. According to
internetwoldstats.com (March, 2008) the number of Internet users in Zimbabwe stands at
1.351,000: which represents about 10.9 percent of the population. The Internet penetration rate,
which is defined as the number of Internet users over the total population in percentage, is
estimated to be 9.8 percent and the number of broadband subscribers at 10,200 while the
broadband penetration rate stands at 0,1 percent (Internetworldstats.com, 2008). In spite of the
economic crisis which has gripped the country since 2000 the number of Internet users appears
to be growing steadily over the years.

The number of Internet Service Providers (IPS) also continues to grow: from six in 2003 to 27 in
2004. The growth in the IPS sector is reflective of the growing demand for internet service by the
business community and the general public. In 2004 Harare alone, the capital city had about 30
internet cafes and in 2008 there are estimated to be double that number (Interview with
Chirovamavi 2009). A number of colleges in Harare and various towns in the country offer
training in computers - thus exposing the youth to computers. Government also has a programme
whereby it distributes computers to schools and in the country thus promoting computer literacy
which is key in Internet use. The desire by these young people to access educational and
entertainment information has also contributed to the growth of the Internet. The need to stay in
touch with relatives who went into the Diaspora to seek economic fortunes because of the
economic crisis also appears to be promoting widespread use of the Internet in the country.
According to the DFID, Foreign Commonwealth Office (2008) it is estimated that about three
million Zimbabweans are staying outside the country mostly to seek a better life because of the
economic crisis (these figures differ from source to source).

For local media houses the Internet is almost like a gold mine. It has become a major source of
breaking news and other events taking place in distant places. All news organisations in the
country use copy from global news organisations such as Reuters, Sky News, etc. Global news
organisations do not only have a sound technological ‘backbone’ but also command the financial
clout that enables them to spread their tentacles across the length and breadth of the globe. They

58



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

can afford to have stringers or correspondents almost in every country or region thus enabling
them to have first hand accounts of events.

In spite of the strides made in Internet use in Zimbabwe several challenges remain, including the

prevailing economic crisis which is characterised by a hyperinflation environment. Connectivity
costs are now beyond the reach of many who are struggling to provide basic commodities for
their families. Personal computers are now beyond the reach of many and the telephone
infrastructure is deteriorating due to lack of both maintenance and foreign currency. The costs of
accessing the Internet are soaring and many find it difficult to afford. Internet Cafes charge
anything between US$0.50 to US$1,00 (at the time of writing the exchange rate was US$ 1 to Z$
3 billion) for 30 minutes, an amount which beyond the reach of many. Thus, in spite of the
enthusiasm associated with the Internet, there are numerous challenges threatening its diffusion.

Methodology

Convenient sampling or purposive method was used to identify news articles published between
1999 and 2008. Two main criteria were used in this regard. The first centred around those news
articles that had generated controversy or where allegations of violation of law and ethics had
been made about a reporter or publication. For print media publication the violation of
misconduct should have been acknowledged by the publication or journalists concerned possibly
resulting in a retraction (in the case of publication) or disciplinary action being taken against the
offending journalist.

The story would then be assessed to ascertain whether it violated universal journalistic ethics
such as fairness, balance, impartiality and objectivity which lie at the core of the journalism
profession. Berkman & Shumway (2003) note that many journalistic ethical codes around the
world place high premium general ethical principles on issues such as: ‘informing the public’;
‘providing a fair and comprehensive account of events and issues’; ‘seeking truth’; ‘unbiased
reporting’; ‘impartiality’; ‘the need to identify sources’ and ‘the need to avoid conflict of
interest’.

As has been noted by Gall, Borg & Gall (1996) in convenient sampling subjects are selected
according to the specific characteristics that the researcher ‘cares about and subjects can come
from any number of sources’. Thus besides the controversial nature of the news articles and the
allegations of unethical conduct articles were selected because of their accessibility and
availability.

The sampling method was however justified on account of the fact that unethical conduct in the
journalism profession is largely committed in very secretive circumstances to the extent that
methods of data collection such as interviews and observation would not yield many results. In
the circumstances it would be difficult to quantify ethical violations.

59



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

At the same time the haphazard, non-random and unstructured nature of convenient sampling
makes this method vulnerable to bias because the sample is chosen on the basis of expediency.
Be that as it may the researcher finds merit in Gall et al’s (1996:228) argument that:

researchers often need to select a convenience sample or face the possibility that they will
be unable to do the study. Although a sample selected randomly from a population is
more desirable, it is usually better to do a study with a convenience sample than not to do
the study at all - assuming, of course, that the sample suits the purpose of the study.

Fink (2003) also notes that convenient sampling is quick and cheap. In light of these limitations
the researcher also reviewed some bourgeoning literature in scholarly and newspaper articles
relating to the ethical conduct of Zimbabwean journalists as an attempt to ameliorate the
limitations of the sampling method used.

Findings and analysis

This section discusses findings relating to ethical challenges faced by both the mainstream
newspapers and online media in Zimbabwe in the context of the Internet. Focus is largely on the
press and online publications or websites run by Zimbabweans in the Diaspora. The last section
discusses implications of these findings and an attempt is made to chart the way forward.

Ethical challenges

In a fast globalising world where the news sources can be too busy to entertain telephone calls,
the Internet comes in handy. Letlhoge (2005:41) notes that the internet enables news
organisations to update their stories regularly thereby enhancing the quality of their media
products. Letlhoge (2005:41) notes that the quality of news is linked to its timeliness. The quality
of news is also greatly improved through sourcing of alternative voices on a topic thus ensuring
multiple perspectives. Mabweazara (2005:11) notes that there is a common assumption that new
communication technologies including the Internet are capable of raising the efficacy of practice
in many sectors of the economy, journalism included.

However, belying the numerous opportunities brought about by the Internet is a plethora of
ethical minefields associated with the medium, particularly in the conduct of journalism in
Zimbabwe.

Factual inaccuracies/errors and fabrications

The mainstream press and online media in Zimbabwe are becoming more prone to factual errors
and fabrications than before. The desire to ‘outwit’ competitors and the obsession with timeliness
means that journalists are less bothered about getting the facts right. As the practice of
journalism gets into the ‘supersonic mode’ the eye of the reporter is fixed on ‘scooping’ rather
than on ensuring that facts are correct. The Internet has promoted cut-throat competition in the
news gathering business in the sense that mainstream publications are not just competing
amongst themselves but also with Internet based publications with more scope to publish
sensational stories because they fall outside the purview of the new stringent laws. The fear of

60



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

losing a scoop brings so much pressure that publications find it difficult to wait until all the facts
have been verified.

A case in point is where the privately owned Daily News published a story on 2002-04-23
claiming that Brandina Tadyanemhandu, from Magunje, in the Mashonaland West Province, had
been beheaded by ruling ZANU (PF) supporters in front of her two daughters. The story was
found to be false and the Daily News retracted it and apologised to the ruling party. In its
apology, The Daily News wrote:

Notwithstanding that, until Edna Tadyanemhandu’s grave is located and positively
identified, we are left with no option but to tender our most sincere apologies to those
whose character we were led to impugn. We must apologise to our readers among whom
much alarm and despondency was caused by the report in question. Above all, we tender
our most profound apologies to ZANU (PF), whose image was tarnished by the report in
question (The Daily News, 2002-04-27:1).

Although The Daily News retracted the story other publications that had taken the story from The
Daily News web pages did not. For instance, The Guardian (UK) correspondent in Zimbabwe,
Andrew Meldrum took the story from The Daily News without verifying it and was published in
the newspaper’s 24™ April 2002 edition (Chari, 2007).

It could be argued that the millions of readers who may have read the story believed it, given the
violence which was taking place in the country at that time. The Internet thus made the
propagation of falsehoods to a wider audience and that has potentially damaging consequences to
the image of a country.

Meldrum could not have been able to send so swiftly a story that had not been verified. The real
danger associated with such stories is that they may result in readers losing confidence in the
media thus resorting to other ‘credible sources of information’. It is possible that after the
publication of the retraction of this story readers of The Daily News could have felt short-
changed somehow and the circulation of the newspaper could have been negatively affected.

It is, however, worth noting that factual inaccuracies are of two types. There are those that are
inadvertent but encouraged by the dictates of time and pressure of time, what I would call the
‘scoop phobia’ where an inaccuracy results from the fear of losing a story to a competitor. The
second category of factual errors is deliberate fabrications made possible by the ‘anonymity of
the Internet’. In such a case, a journalist knowingly and deliberately fabricates a story and sends
it via email to a publication outside the country in the false comfort that no one will ever know.
An example is a case involving former Zimbabwe Union Journalists (ZUJ) Secretary General,
Basildon Peta, who wrote a false story for the Independent (UK) claiming that he had been
arrested and detained in a police cell overnight. The story, headlined ‘My ordeal as Mugabe
prisoner’, appeared in a February 2002 edition of the newspaper but was found to be false (Chari,
2007:45). Peta had written a different version for his newspaper, The Financial Gazette, where

61



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

he was Special Projects Editor. After the discovery of his lie Peta left the country for South
Africa where he continues to work as a reporter for a local newspaper.

The anonymity of the Internet makes it difficult to gauge the magnitude of this practice but there
is strong belief even among media practitioners that this unethical practice is widespread and is
on the rise and that it cuts across the media divide.

In 2002, a number of journalists working for the State run daily, The Herald, were dismissed for
allegedly ‘moonlighting’ for pirate radio stations based in the United Kingdom as well as British
online publications based outside the country. There has been speculation that the perceived
decline in journalistic standards in the country is due to the fact that journalists are in the habit of
producing two versions of a story, one for their publication and another, usually the better one,
for an outside publication which pays more money.

It 1s worth noting, particularly in the context of the economic crisis, that there is a convergence
of opinion by those both inside and outside the profession that journalistic standards in the
country are deteriorating.

Tsvangirai Mukwazhi, an experienced photo-journalist, points out gross inaccuracies in a story
published by ZimOnline.com (2007-03-14). The story, headlined ‘EYEWITNESS ACCOUNT:
The MDC’s courtroom unity and Mugabe’s Dogs of War’ claimed that a faction leader of the
opposition Movement for Democratic Change, Professor Aurthur Mutambara, had been
‘assaulted’ (although not seriously) by police during opposition protests marches in March 2007.
Mukwazhi (2007):

I wish to bring to the public attention certain incorrect information which was contained
in a ZimOnline.com story...giving eyewitness account of a particular police officer based
at Machipisa Police Station who witnessed the brutal assault of MDC officials and
supporters. I spent Sunday and Monday night in the same cell with him; he was never
assaulted, as alleged by the Machipisa police officer quoted in the story. He was actually
asking us about how people had been beaten. Our two cell-mates...asked Mutambara how
come he had not been assaulted.

Instructive to note here is that the author of the story purports to have first hand account of what
he is writing about. The problem is that the issue is not what proportion of the story has been
found to be untrue but rather the perception that a story containing gross inaccuracies has found
its way onto the page which, in turn, creates scepticism among newspaper readers. Readers are
likely to take any future stories in such a publication with a pinch of salt.

City Press (SA) news editor and Zimbabwean journalist Japhet Ncube (2007) chastises his
Zimbabwean colleagues for impartial, unbalanced reporting, fabrication of stories and ‘double
standards’. He complains that:

Ethics of this loved craft have been massacred by some among us because we have,
wittingly or unwittingly, swallowed the political look and this time we sing for a different
62



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

master. We are no better than our colleagues at the The Herald and Sunday Mail,' who
have to get used to naked propaganda.

He adds: ‘Finding a Zimbabwean journalist whose writing is impartial is like finding a virgin in
Hillbrow? and that [is] very worrying for me.’

Coming from someone with an insider’s perspective this statement is as revealing as much as it
is instructive. The sentiment resonates with calls for the urgent restoration of an ethical culture in
the Zimbabwean media.

It 1s also worth noting that the problem of factual errors and fabrications gets more acute in
online publications. There is a general belief that online publications are more prone to factual
errors than the mainstream publications. The major reasons cited for this are:

Immediacy of the Internet. The Internet is a medium designed for speed and the content
turnaround is higher in online publications than mainstream media. Mann (1998) cited by
Arant (2000) notes that: ‘In a medium built for speed, should the old methods of fact-
checking remain or can short-cuts be allowed and if so how can an organisation possibly
regulate them to avoid costly errors?’ Arant (2000) notes that the environment in which
journalists operate is in a ‘constant state of flux’.

Shortage of staff. Most online journalists operate with a skeleton staff (referred to as
‘bare bones staffs’ by Arant. Fitzgerald (1997) cited by Arant notes that a typical online
publication in the United States has at best four employees (Arant, 2000). Given the
economic constraints of online publications the figure could be much lower.” Arant notes
that the creation of short-staffed corporate newsrooms has resulted in a situation where
the bottom line takes precedence at the expense of responsibility. The few overworked
members of staff have too much to post on the website and yet they have got too little
time to do that. As a result there are numerous errors which lead to the loss of credibility.

Fragmentation of the audience. The Internet has resulted in a situation where the
audience for news has been segmented, resulting in cut-throat competition. There is now

' The Herald and Sunday Mail, owned by the state run company Zimpapers have come under serious attack since
2000 for what pro-opposition critics view as unmitigated biased reporting.

* Hillbrow is a crime ridden and according to some morally debased suburb in Johannesburg, the commercial capital
of the Republic of South Africa.

? 1t is not possible to tell the staff levels of these online publications given the clandestine manner in which they operate. The

majority of them tend to be identified with a single personality who is usually the founder. Most of these publications rely on

stringers for their news

63



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

greater need for online publication to be the first with news - particularly breaking news
and scandals (Online Newshour, 1998 cited by Arant, 2000). Online Newshour notes that
‘the crushing demand for fresh news items to fill up airtime twenty-four hours a day
making accuracy and balanced reporting more difficult to achieve on a constant basis
(Arant, 2000). The pressure to become the first with the news was quite noticeable in
Zimbabwean online publications during the harmonised parliamentary, presidential and
municipal elections held on the 29 March, 2008 with resulting disastrous ethical
consequences. As websites jostled to be the first with the news, they became hostage to
the rumour mill with Newzimbabwe.com and other websites reporting that Vice-President
Joyce Mujuru had been beaten by an MDC-Tsvangirai candidate while Zanu (PF)
political Commissar Elliot Manyika was reported to have lost his seat and that he shot
and killed an MDC supporter’ (Zimonline.com). These reports were later found to be
untrue.

Different websites published conflicting sets of the presidential and parliamentary results
with one website inaccurately representing presidential results by claiming that opposition
MDC leader Morgan Tsvangirai had received 50.3 percent of the vote, Zanu PF’s Robert
Mugabe 42 percent and independent candidate Simba Makoni 6.8 percent. House of
Assembly election results were also inaccurately represented: MDC (99 seats); Zanu PF
(95 seats); and MDC Mutambara faction and independents (12 seats) (Independent
Election Results Centre, http://www.zimelectionresults.com). The situation was further
exacerbated by the delay in the publication of the results by the Zimbabwe Electoral
Commission (ZEC), the body mandated with the running of the elections. These figures
differ from the official ones released by the Zimbabwe Electoral Supervisory Commission
(ZEC).

e Lack of correspondents. Most online publications do not have full-time correspondents
on the ground to monitor what is happening. They are not accredited with the Media and
Information Commission (MIC)* and most writers for these online publications use
pseudonyms hence it is difficult to tell who they are. Their hidden identity also makes it
difficult to tell whether their anonymous sources are real or fabricated. There is a
tendency among these publications to rely on informal sources such as acquaintances or
relatives and friends working for different newspapers. Sometimes these informal sources
are far from reliable. A case in point is the publication by Zimonline.com in 2005 of a
story alleging that the three journalists working for foreign news organisations, Brian
Latham, Angus Shaw and Jaan Raath, had been arrested by the Zimbabwean government

* The Media and Information Commission is the board mandated to oversee the accreditation of mass media houses
and journalists in the country. Most of the names of the writers that appear on these websites are not on the MIC
register. The MIC is currently being transformed into the Zimbabwe Media Council after an amendment of the law
(AIPPA) which was agreed during the Zanu PF-MDC talks in 2007.

64



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

police for allegedly practising without being registered by the Media and Information
Commission (MIC). The story was found to be false and Zimonline (March, 2005)
retracted it and apologised stating that:

It has been brought to our attention that Ms Mtetwa, who acts for the trio, that
they were never charged or detained by the police. The police only visited the
journalists offices on Monday and questioned them about their registration
status and some of the communications equipment they use at their
offices...We apologise to Ms Mtetwa for attributing wrong information
obtained from one of our sources to her. We apologise to the police, our
colleagues, Shaw, Raath and Latham for the inconveniences our incorrect story
obviously caused. Disciplinary action is being taken against the correspondent
who filed the story.

Given the anonymity of the Internet, it is difficult to tell which of their sources are
authentic and which ones are not.

Partisanship. The polarised political environment in Zimbabwe has resulted in both
government and the opposition having entrenched positions on almost every issue, be it
politics, economics, or sport. Pro-opposition media are prepared to go to any lengths to
try and tarnish the government of President Robert Mugabe knowing full well that
international opinion is in their favour. Thus, it is easy to fabricate a story where the
government is involved without having questions being asked about its veracity.

The government media on the other hand does not need to be bribed to fabricate lies about
the opposition in the comfort that their legion of readers will believe them.

Online publications appear to specialise in stories that rubbish President Mugabe and his
government even if those stories cannot be substantiated. Moyo (2007:91) notes in
relation to these websites:

Mugabe himself has been pronounced dead or severely ill on some of these news
websites, only to appear ‘alive and kicking’ on national television the next day to
disprove his ‘prophets of doom’. A recent report on Newzimbabwe.com suggesting
that Mugabe travelled to Malaysia in a bid ‘to save his marriage’ for example has
been mainly ‘speculative’. It is worth noting that online publications have latched
onto any story or rumour that puts government and the president regardless of its
authenticity.

Plagiarism

One ethical challenge confronting the Zimbabwean media today is plagiarism. The word
plagiarism comes from ‘plagiarus’ which is the Latin word ‘kidnapper’ or an act of stealing from
others their thoughts or their writings and claiming them for one’s own (Watson & Hill,
1994:134). Brian Martin (1984) notes that there are many varieties and degrees of plagiarism.

65



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

The main ones are ‘direct stealing, without significant alteration, of others’ work’, or ‘word for
word plagiarism’, which is the most obvious form of plagiarism, ‘paraphrasing from
unacknowledged sources’ and ‘unconscious paraphrasing’ from a source without proper
acknowledgement (Martin, 1984).

The anonymity of the Internet makes it difficult to gauge the magnitude of the problem of
plagiarism in Zimbabwe. A close analysis of the newspapers reveals a striking identity of stories
in different publications which might suggest the prevalence of plagiarism. Similarity in
headlines, phrases, introductions and conclusions of stories are common.

An example is seen in the story about the death of Ngugi Wamirii - the Kenyan born and
Zimbabwean writer who died in May 2008. Several print and online publications that cornered
the story had identical sentences, headlines and paragraphs suggesting that there was plagiarism.
The Zimbabwe Metro (2008-05-03), News24 (SA) (2008-05-04) and the Sunday Nation, Nairobi
(2008-05-03) all contained the following verbatim:

Mirii went into self-imposed exile in the Southern African nation in the 1980s, following
a crack down on political dissent by the President Arap Moi.

And:

he left Kenya along with playwright Ngugi wa Thiongo now based in the US after they
co-authored a play called Ngaahika Ndeenda or | will marry when | want which poked
funny at the ruling elite.

It is important to note that in both The Metro.com and News24 reports ‘Want’ in ‘I will marry
when I Want’ was misspelt as “Wont’. The possible explanation for this similarity is plagiarism
from source by both publications.

In the mainstream media, there have been a number of cases of plagiarism that have been
reported over the past few years. Notable is the one involving Phyllis Kachere, a line editor with
the State run weekly, The Sunday Mail, who in 2004 plagiarised an article from The Nation’s
Saturday Magazine, Kenya (The Standard, 2004-02-08). Headlined; ‘Learn the Very Simple Art
of Charming Ladies’ the article was authored by The Saturday Magazine’s columnist, Cathrine
Awuor.

Kachere’s case is an example of premeditated plagiarism in the sense that she tempered around
with the phrases and names to suit her Zimbabwean context. Where Awuor wrote: ‘I have seen
friend of mine fall for the line “you look familiar, were in the same high school”; she was in a
girl’s only school but he got her talking’; Kachere had ‘I once fell for the line, “you look

familiar”, “were we in the same high school”, the guy got me talking and the result got me a two
year old affair.

In yet another part, Awuor wrote; ‘Today’s article is for the man whose idea of dinner is Kenchic
takes away...” and Kachere had ‘Today’s article is for the man whose idea dinner is Cresta

66



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

Mbare...” (The Standard, 2004-02-08). This kind of plagiarism suggests laziness on the part of
the writer. Availability of the article on the Internet could also have tempted her to ‘copy and
paste’ as a way of beating her deadline. She also most probably took comfort in the cloak of
anonymity that the Internet provides.

Another Zimpapers journalist, a senior sub-editor of The Herald, Tim Chigodo also plagiarised a
story from the Daily News of 15 January 2003 and sold it to the African Church Information
Service of Nairobi, Kenya (Chari, 2008:56). The story, headlined ‘Hunger gnaws as villagers
wait for maize that never comes’, had been jointly written by the Daily News reporters, Precious
Shumba and Ntungamili Nkomo. He copied it verbatim. (The Daily News, 2003-02-28:1-2).
Chigodo admitted plagiarising the story and remarked: ‘I sometimes correspond for the
publication. I think it must have been a mistake. They should have accredited the story to the
Daily News but I don’t know what happened’ (The Daily News, ibid).

The perception that the Internet makes it difficult to trace plagiarism could have motivated these
journalists to plagiarise other people’s articles and present them as their own.

Courtesy of the Internet, journalists now find themselves amidst a deluge of information. This
gives them a false sense of comfort associated with the anonymity of the Internet. The avalanche
of information makes it impossible for gatekeepers to monitor subordinates. In some cases,
plagiarism becomes more sophisticated so that even the most alert editor would not know who
was plagiarising what. It is common to see an article in a newspaper consisting of large chunks
of quotes which are not attributed to any source. It is also a common practice in Zimbabwe for
journalists to use copy from foreign news agencies such as Reuters, AFP, AP and Irin without
proper acknowledgement. Where acknowledgement is given, there is a double by-line, one for
the reporter and the other representing the name of the news agency from which the story
originated. Proper acknowledgement is never given and closer scrutiny might reveal that half of
the story has been copied word for word.

It is not easy to determine how serious the problem of plagiarism is because most of the cases are
never reported and also because of the secrecy in which it is practised. There is also the problem
of complicity among offenders since journalism is a profession which thrives on solidarity and
collegiality. There is a tendency among journalists to protect each other through silence.
(anonymous interview: 2008-03-14). The few cases highlighted above, however, show that the
problem of plagiarism could be more serious than the public realises.

Vendetta journalism

The Internet in Zimbabwe has exacerbated what Francis Kasoma refers to as ‘vendetta
journalism’. Kasoma defines this as ‘journalism of hatred, revenge and dislike against people in
the news’ (Kasoma, 1996:99). Among other things, vendetta journalism employs the following
techniques:

e Abusive language against sources

67



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)
e Not approaching sources for a comment in a story that criminalises them
e Selective use of facts that paint a bad picture of the source
e Use of sarcasm in reporting stories that the journalists hate (Kasoma, 1996:99-100)

In vendetta journalism, news sources are personally targeted and scandalised even on flimsy
grounds. Privacy of individuals is routinely invaded and any means available is justified to get a
story. Vendetta journalism is unethical because it violates the core tenets of the journalism
profession such as objectivity, balance, fairness and impartiality. Journalism becomes an end in
itself rather than a means to an end. Vendetta journalism is a true case of the pen being mightier
than the sword.

The emergency of online publications and websites such as ZimOnline, NewZimbabwe.com, The
Zimbabwe Times and others has fundamentally transformed journalistic practices in the country.
The new technology has rendered stringent media laws such as the Access to Information and
Protection of Privacy Act (2001) and the Broadcasting Services Act (2001) null and void
resulting in journalists having free reign. Online publications now enjoy ‘unfettered liberty’ to
publish what they want and how they want. After the closure of the Daily News in September
2003, the majority of the journalists went into the Diaspora.

Displaced journalists harbour a grudge with the ruling Zanu (PF) government, particularly key
government figures such as President Mugabe, former Minister of Information and Publicity in
the President’s Office, Jonathan Moyo, Permanent Secretary for Information and Publicity and
Presidential Spokesperson, George Charamba, Media and Information Commission Executive
Chairman, Tafatona Mahoso and others.

Mahoso has been called ‘a media hangman’, Moyo was branded a ‘nutty Professor’, ‘Goebels’,
‘Rasputin’, etc and Mugabe has been called ‘Hitler’, ‘Devil’ and ‘Black Mamba’.

Online publications and websites find it difficult to disguise their hatred for these personages at
the cost of their own professional credibility. Although they have done a great job of providing
alternative voices within a political environment their aggressive approach has the potential to
alienate certain readers who prefer the Aristotelian ‘golden mean’ or moderation rather than
extremism.

Because of the vendetta they harbour against the Zanu (PF) government for ‘closing’ their
newspapers these websites often resort to unethical and unorthodox means of extracting stories
that depict the ruling party and government in a bad light. They have, for instance, on numerous
occasions reported on the alleged failing health of President Mugabe without sufficient proof.
Writing in the Telegraph blogs (in an articled headlined ‘Mugabe health rumours’) Peta
Thornycroft (2006) comments:

“The rumour comes around every year, and usually begins in neighbouring South Africa.
This time people phoning from outside Zimbabwe to check on President Mugabe’s health,

68



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

said reports that he had died, and caused the South African currency, the Rand to crash to
its lowest level in a couple of years. Mugabe, 82, was, so the rumour went, seriously ill.
He was last seen on state television in southern Zimbabwe. He looked ok™.

TheZimbabweTimes.com published a news article in May 2008 claiming that President Mugabe’s
health was failing. The writer, editor Geoff Nyarota (also founding editor in 1999), claimed that
a picture of President Mugabe taken at an election rally had portrayed the poor health of
President Mugabe due to swelling ankles and feet. Nyarota wrote extensively speculating on the
causes of feet swelling in order to prove his point that Mugabe was not fit for public office
wrote

‘My research into the swelling of the feet was fruitful. It revealed that “systematic
diseases and conditions are associated with foot and ankle swelling and are characterised
by fluid retention or less commonly, by an increase in the thickness of the skin. Diseases
of the joins, such as arthritis, can also affect the joints of the ankle and foot, leading to
swelling of the involved areas” (Nyarota, 2007).

The article was speculative in its material details dwelling on writer’s desires, wishes and
supposition thus making it ethically contestable. Although a head of state’s state of health is a
legitimate concern for every citizen the problem is that speculation may lead to unnecessary
alarm and despondency. Any speculative information disempowers rather than empowers.
Speculation leads to loss of credibility.

New Zimbabwe.com (2008-05-28) published a speculative article on Mugabe’s health. The
article created the impression that President Mugabe had lost his sight. The article was based on
remarks made by Minister of Information and Publicity, Sikhanyiso Ndlovu, at a meeting held
with state media newspapers. Ndlovu is reported to have told the editors that President Mugabe
was complaining that the font of the state-owned newspapers was too small (‘like ants”) and New
Zimbabwe.com insinuated that this meant that President Mugabe had lost his vision. The
publication wrote: ‘Mugabe’s state of health is a closely guarded secret, but the disclosure by
Ndlovu has given a hint that the 84 year-old’s health may be failing.’

While the efforts of these websites in enlarging the democratic public sphere cannot all be
ignored, their adversarial and vendetta-like approach has tended to undermine their credibility.
The speculative stories that dwell on personalities and not on issues appear to be motivated by
the personal whims of the journalists and in some instances, the desire to tickle their readership.

A good number of them are meant to settle scores with enemies or perceived enemies and
sometimes hit below the belt. A case in point is a story published by New Zimbabwe.com (2006)
where the website alleged Permanent Secretary for Information and Publicity and Mugabe’s
Spokesperson George Charamba had infected his wife with HIV. Charamba was alleged to have
nearly killed his wife in a scuffle after his wife accused him with HIV: ‘New Zimbabwe.com has
obtained irrefutable information that the savage assault was prompted [by] Rudo Charamba’s
accusations that Mugabe’s wordsmith had infected her with the killer virus that causes AIDS.’

69



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

The article published the details of the fight between the two also chronicling Charamba’s ‘dirty
past’. Although the general approach in journalistic practice is that public figures do not have an
absolute right to privacy by virtue of their public stature, in publishing the HIV status of a person
without his or her consent is stepping outside the limits of ethical journalism. Disclosing
someone’s medical records or condition is a morally questionable practice in even the most
liberal of societies. Besides there is the problem of promoting stigma about HIV and AIDS at a
time when the whole world, Zimbabwe included, is deploying the media in social marketing
programming to ameliorate stigmatisation of people living with HIV/AIDS.

This shows that Internet-based publications are using the advantage of operating outside the
jurisdiction of the law to wage war against their adversaries. They can afford to defame, impugn,
and malign people in the full knowledge libel laws and stringent media laws such as Access to
Information and Protection of Privacy Act (which imposes stiff penalties for offences such as the
invasion of privacy) and the Broadcasting Services Act are of no consequence since they operate
in cyberspace.

Sometimes this unfettered freedom has tended to undermine the same values that they seek to
promote - democracy and the right to information. This liberty without responsibility runs the
risk of putting this honourable profession into disrepute.

Kasoma (1996:101): argues that:

the harm that unfounded accusations against those in government can do to society and
individuals who constitute it can be devastating. Even Africa’s dirty politicians, as most
of them are, deserve justice and fair play from the media and should not be accused, tried
and sentenced by the press of wrongs they have not committed.

By attacking people willy-nilly and seeking to ‘destroy’ their enemies through the pen, these
publications will not have enough time and space to discuss ‘bread and butter’ issues that
concern the people of Zimbabwe.

While they are giving people an alternative source of news about the happenings in Zimbabwe,
they must remain true to the ethics of the profession. That is particularly important if they want
to convince the people that the reason they have remained in journalism after the closure of their
newspapers is their commitment to serving the people which is to educate, entertain and inform
the citizens rather than to promote their own selfish interests and to boost their egos.

It is worth noting that although vendetta journalism has escalated to dizzy heights in cyberspace,
it is not unique to online publications alone. The mainstream media are equally culpable and
have been practising it for a long time.

A case in point is the publication of former Roman Catholic Archbishop of Bulawayo, and strong
government critique, Pius Ncube’s pictures having sexual intercourse with a married woman in
the state media in July 2007. The pictures reported to have been taken by a secret camera hidden

70



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

in Ncube’s room. Ncube was facing a Z$20 billion adultery suit in a Bulawayo court. The case
was extensively covered in the State-owned Zimbabwe Broadcasting Cooperation (ZBC TV),
state-owned dailies, The Chronicle and The Herald. Of particular concern was the screening of
photographs of alleged sexual encounter, particularly on a public service television during prime
time. What exacerbates the ethical culpability of the state media outlets is that the pictures were
downloaded by other publications and put on the internet and shown all over the world before the
case had been completed through legal process (Raath, 2007; Rekayi, 2007).

The insensitivity displayed by the state media towards their audience shows that the media are
more prepared to cast caution to the wind in order to settle scores with perceived or real enemies.
Respect for moral and ethical standards is now being sacrificed on the altar of political and
commercial expedience.

Anonymous sources

There is a tendency by the Zimbabwean mainstream and online media to use unidentified sources
even in stories that are not so controversial. One would not be able to read and finish a
newspaper without coming across a story that says ‘according to highly placed sources’;
‘authoritative sources who refused to be named for fear of victimisation’ or ‘sources who
requested anonymity’. Although there are situations where sources deserve legitimate protection
there is a danger that too many ‘anonymous’ sources may result in the reader being sceptical. It
would seem that the increasing use of anonymous sources in both mainstream and online
publications is a result largely of the following reasons:

e Pressure of deadlines occasioned by the fast pace of journalism in the digital age.
Sometimes journalists hardly have enough time to approach sources due to deadlines.
This is particularly the case with daily publications and online publications

e Lazy journalism. This results from lack of motivation, lack of adequate training and
availability of ready-made news copy on the ]Internet and foreign news agencies

e Pure fabrication. Sometimes stories are fabricated completely and as a result they cannot
be traced to any source

e Lack of access to news sources. Political polarisation in the country makes it difficult for
journalists to get comments from news sources because of hostility. Government officials
and ruling Zanu (PF) politicians often refuse to be interviewed by private media and
online publication journalists while government owned media journalists also have a hard
time trying to get comment from opposition politicians who also view the sate owned
media as an adversary. It is common for politicians or government officials to switch off
their cell phones once they recognise that the caller from the other end of the line is from
an ‘enemy side’. Faced with deadlines and with no other alternative, journalists are forced
to speculate and in some cases simulate interviews. When the alleged source denies ever
talking to the writer of the story the reading public becomes more suspicious and may
lose confidence when they get to know about the faked interviews. Fear of losing

71



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

credibility has made editors reluctant to publish prominent retractions as is required by
law.

It 1s worth noting that online publications are more culpable in this respect due to lack of
correspondents on the ground. Even where they have, the person cannot cover every part
of the country. They may have to depend on colleagues, rumours, mainstream newspapers
or other informal sources, thus raising more serious ethical questions relating to
speculation and plagiarism. Matusitz (2007:2 ) refers to ‘unscrupulous copycat behaviour
that stems from journalistic laziness’ which results in identical stories, using same
sources, each one churning out the same words, asking the same questions and ending up
with the same article.” Although Matusitz was referring to ‘pack journalism’, the same is
true with all other journalists in the age of the Internet. It is even more applicable to
online journalism.

Implications and the future

There is no doubt that the Internet has revolutionarised journalism in Zimbabwe in terms of
providing alternative platforms for news and information and for challenging Zanu (PF)
hegemony. However, uncritical sympathisers of the country’s opposition have tended to
overlook the ethical conduct of these media while celebrating their ability to present an
alternative voice.

Although the performance of both the mainstream and online media have eluded academic
interrogation due to, among other factors, the political polarisation in the country, the journalists
are not completely unaware of their shortcomings.

A few cases are worth citing in order to drive the point home.

First, we have the case of British born and turned Zimbabwean journalist Peta Thornycroft who
has worked as a journalist in Zimbabwe since 2001. Thornycroft sheds more light on the ethical
pitfalls of both online and mainstream media in reporting the Zimbabwe story. Thornycroft (SW
Radio, 2007-11-06) voices her contempt for some of the online newspapers published outside the
country when she says:

So I have been very disappointed with lots of external media. ZimDaily - I suppose now
[I] view ZimDaily as an essential part of my life covering Zimbabwe because it makes me
laugh...I have shrieked with laughter often times at some of the stories and the way they
have been hounding the Chefs’ children — who are in Universities and colleges overseas
and some of the comments that followed on their website made me scream with laughter.
So I do not take it seriously as a news outlet, it is kind of silent.

Thornycroft (SW Radio, 2007-11-06) underlines the Zimbabwean media’s loss of credibility
when she says journalists reporting for the international media have been ignoring online
publications because their stories are not substantiated.

72



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

There are far too many stories on Zimbabwe that go without named sources. And so one
gets this extraordinary exaggeration. And The Zimbabwean newspaper which is mostly
run by very experienced journalists, who have a lot of advantages in their lives, [ am quite
shocked really at the standard of some of the reporting that goes out on The Zimbabwean
— that i[t] just does not fill the basics on the hard newspapers. Their stories do not have
the basic requirements needed for a news story and it is the type of paper which really
look very nice and useful to people living in the United Kingdom — I have not found that
some of the sensational front page stories stood up to any kind of professional scrutiny.
And I think that’s a pity.

That, coming from a fellow journalist, helps send home the point that The Zimbabwean is
suffering from a serious credibility crisis.

As Maimbodei (2007:9) would argue, these ethical shortcomings ‘raise questions on the efficacy
of the media as pillars and the mainstay of democratic principles and on the media as a link
connecting people across various issues.’

Credibility is an important index of media efficacy in democracy and without which it would be
difficult to say the media have any role to play in a society.

Studies have shown that the most important dimensions of media credibility are believability,
accuracy, unbiased reporting and depth and completeness (Mingxin, 2006:41). West (1994) cited
by Mingxin (2006:37) defines media credibility as ‘the qualities of information source which
cause what it says to be believed beyond any proof of its contentions.” Zimbabwean mainstream
and online media need to improve on their credibility levels if they are to make a meaningful
contribution to democracy. As has been argued by other scholars, these media need to appreciate
that the cardinal tenets of journalism ethics such as ‘honesty, accuracy and fairness do not go out
of fashion because technology changed’ (News Hour, 1999, cited by Arant, 2000).

This paper recommends an ethical approach based on traditional ethical values of journalism as a
way of preserving societal moral values. There is no inherent contradiction between
technological progress and the preservation of moral values. While media pluralism is one
positive aspect of technological progress pluralism must catalyse public debate without
undermining moral imperatives of the community. The writer concurs with Christians et al
(1993:px ) who argue that: ‘the concept of media responsibility recognises that individuals live in
community, that they rely on others for their very physical and social life.’

While there is a need to adapt to new realities the new media should not discard traditional
values and old wisdom which has guided the profession for centuries. The importance of sticking
to professional ethical codes of conduct to guide the new crop of journalists should be stressed,
rather than leaving the new crop of journalists to their own devices. Traditional media need to
continuously update their codes to ensure that they move with the times while at the same time
maintaining the core values of professional journalism. In-house courses can also act as a

73



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

constant reminder on the importance of observing professional ethics and also help journalists
navigate ethical challenges occasioned by the ever changing technological environment.

Conclusion
This paper discussed journalistic practices in Zimbabwe in the context of the Internet age. The
paper acknowledges the positive opportunities unlocked by the Internet for the media in the
country but raises concerns over the myriad ethical challenges associated with the technology
which tends to undermine the efficacy of the mass media in deepening democratic cultures in
Zimbabwe.

It has been noted that the Internet has directly and indirectly promoted unethical journalistic
practices such as plagiarism, factual inaccuracies, activist journalism or vendetta journalism and
invasion of privacy which all tend to undermine the credibility of the media in Zimbabwe.

The paper notes that although both the mainstream and online media are not immune from the
ethical pitfalls associated with the Internet, online publications that directly operate from this
platform suffer more from the risk of violating ethics of the profession than the traditional media.
It was also demonstrated that the presence of these ethical challenges compromises the quality of
information disseminated by these media and consequently their ability to act as credible sources
of information for empowering citizens.

Insights gleaned from this study are instructive in so far as they exhort the journalistic fraternity
to think critically and reflect on the substance of their work in the context of a technological
revolution that has its own contradictions. There is a need for the media in the country to re-
examine their current newsgathering practices. The paper calls for an approach which is rooted
in the traditional values of journalism where objectivity, balance, impartiality, fairness, truth-
telling, integrity and respect for others are valued.

Only ethical and professional media are capable of engendering genuine liberation and
empowerment through the dissemination of credible and quality information that can nourish the
human intelect.

To that extent both the mainstream and online media should craft relevant ethical codes to guide
their cadres - some of whom seem to be flying blindly, thereby bringing the honourable
profession into disrepute.

Author details
Tendai Chari is a Media Studies Lecturer in the Department of Communication and Applied
Language Studies at the University of Venda, Limpopo Province, South Africa. His research
interests are Media Ethics, Media and Democracy, Political Communication and Media
Representation.

Contact details
Email: tjcari@yahoo.co.uk

74


mailto:tjcari@yahoo.co.uk�

doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

References

Alden C. 2004. ‘For most Africans Internet Access is little more than a pipe dream’. Online
Journalism Review. 2004-03-03, Accessed: 2008-03-05, http://www.ojr.org/ojr/workplace

Andres, L., Cuberes, D., Diouf, M. A. & Serebrisky T. 2008. Diffusion of Internet: a cross
country analysis, MPRA Paper, No. 8433. 2008-03-15 Accessed: 2008-05-20 http://mpra.ub.un-
muenchen.dy/8433

Anim E. 2007. Internet use among Nigerian journalists. In: Lwati: Journal of Contemporary
Research. Vol 14:348-361.

Arant D. 2000. Online media ethics: a survey of US daily newspaper editors. Paper presented at
the Association for Education in Journalism and Mass Communication Convention, Phoenix,
2000-08. http://www.factstaff.elon.edu.anders/onlinesurvey.html Accessed 2008-05-09

Belsey A. & Chadwick, R. 1992. Ethical issues in journalism and the media. London: Routledge.

Berkman R.I. and Shumway, C. 2003. Digital dilemmas: ethical issues for online media
professionals. London: Blackwell Publishing.

Brislin, T. 2004. Empowerment as a universal ethic in globalism. In: Journal of Mass Media
Ethics. 19(2):130-137.

Chari, T. 2006. Broadcasting in Zimbabwe. In: Mixed signals: the state of broadcasting in
southern Africa. Zambia: Panos Institute.

Chari, T. 2007. Rethinking ethical issues in African media. In: African Identities, 5(1):39-60.
Chinhamo, R. Ngugi Wa Mirii dies in a car crash. The Zimbabwemetro. 2008-05-04.
Chirovamavi, M. (Interview 2009-05-06)

Chisenga, J. 1999. Global information infrastructure and the question of African Continent.
Paper Presented at The 65" IFLA Council and General Conference, Bangok, Thailand, 1999-08-
20-28.

Christians, G. C., Rotzoll, K. B. and Fackler, M. 1983. Media ethics: cases for moral reasoning.
New York & London: Longman.

Christians, G. C. 2004. Ubuntu and communitarian media ethics. In: Equid Novi: African
Journalism Studies. 25 (2):235-256.

Christians, G. C., Ferré, J. P. & Frackler, P. M. 1993. Good news: social ethics and the press.
Oxford: Oxford University Press.

75


http://www.factstaff.elon.edu.anders/onlinesurvey.html�

doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

Christians, G.C. 1989. Ethical theory in a global setting. In: Cooper, T., Clifford, G. C., Plude,
F.F. and White, A. R. (Eds): Communication ethics and global change. New York: White Plains.

Cooper, W.T. 1989. Global universals: in search of common ground. In: Cooper, T., Clifford, G.
C., Plude, F.F. and White, A. R. (Eds): Communication ethics and global change. New Y ork:
White Plains.

Cooper, W.T. 1989. Introduction. In: Cooper, T., Clifford, G. C., Plude, F.F. and White, A. R.
(Eds): Communication ethics and global change. New Y ork: White Plains.

DIFD. 2008. Country Profiles-Zimbabwe. Accessed: 2008-05-25,
http://www.difd.gov.uk/country/profiles/Zimbabwe

Feltoe, G. 2002. A guide to press law. Harare: Legal Resources Foundation.
Fink, A. 2003. The survey toolkit. London: Sage Publications.

Foreign and Commonwealth Office. 2008. Country Profiles-Zimbabwe. Accessed: 2008-03-03
http://www.fco.gov.uk/en/about-the fco/country-profile/Zimbabwe.

Gall, M.D., Borg, W.R. & Gall, J.P. 1996. Educational research: an introduction. New Y ork:
Longman.

Genevieve, R. 2005. Publish and be damned. The Independent (UK): 2005-02-09. Accessed:
2008-05-24: http://www.findarticles.com/p/articles

Gordon, D. A. & Kittros, J. M. 1999. Controversies in Media Ethics. London: Longman.
Independent Election Results Centre: http://www.zimelectionresults.com

International Telecommunication Union. 2005. World Information Society, Geneva 2003, &
Tunisia 2005. Accessed:2008-03-15 http://www.itu.int/wiss/tunis/newsroom/stats.

Internetworldstats.com.  2008. Internet wuse in  Africa. Accessed: 2008-03-15
http://www.internetworldstats.com

Internretworldstats.com. 2008. Internet wuse in Zimbabwe. Accessed: 2008-03-15
http://www.internetworldstats.com

Jensen, M. 2000a. Making the connection: Africa and the Internet. In: Current History, May
2000.

Jensen, M. 2000b. African Internet Status, November 2000. Accessed: 2008-03-15
http://www.banners.noticiasdor.com/termometro.

76



doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

Kasoma, F. 1996. The foundations of African ethics (Afriethics) and the professional practice of
journalism: the case for society centred media morality. In: African Media Review, 10 (3).

Kenny, C. & Hawkins, R. 2000. Economic Internet toolkit for African policymakers: an African
Internet forum. UNECA and InfoDev Project. Accessed: 2008-03-03
http://www.infodev.org/project/finafcom.htm

Kubatana.com http://www.kubatana.net.

Lasica, J.D. 1997. Preserving old ethics in a new medium. American Journalism Review,
December 1997. Accessed: 2008-03-03: http://www.ajr.org/articles.asp

Lucas, L. 2005. Botswana. In: Berger, G. (Ed): Doing digital journalism: how southern African
newsgatherers are using ICT: Grahamstown: Rhodes University.

Lush, D. & Kupe, T. 2005. Crisis? What crisis? In: Report on International Conference on Media
Support Strategies for Zimbabwe, International Media Support (IMS), The Netherlands Institute
for Southern Africa, (NIZA), Media Institute for Southern Africa, (MISA), Open Society
Institute. 2005-11-30. Accessed: 2008-03-03, http://www.i-m-s.dk/media/pdf/Zimbabwe.

Mabweazara, H. (2005) Zimbabwe. In: Berger, G. (Ed): Doing digital journalism: how southern
African newsgatherers are using ICT: Grahamstown: Rhodes University.

Madon, S. 2000. The Internet and socio-economic development: exploring the interaction in
information technology and people. In: MCB University Press: 13(2):85-101.

Maimbodei, S. 2008. Thorncroft indicts international media. The Herald, 2008-01-24.

Martin, B. 1984. Plagiarism and responsibility. In: Journal of Tertiary Educational
Administration, 6(2):83-90.

McDonald, B. & Petheram, M. 1998. Media effects. London: Mansell.

Merrill, J. 1999. Foundations for media ethics. In: Gordon, D. A. & Kittross, J. M. (Eds):
Controversies in media ethics, London: Longman.

Mingxin, Z. 2006. The present situation and analysis of mass media use and credibility in
countryside of mid-China: the case of Hubei Province in China. In: Media Research, 2(4):37-47.

MMPZ (2002). Media under siege: report on media coverage of the 2002 presidential and
mayoral elections in Zimbabwe, Media Monitoring Project of Zimbabwe, Harare.

Moyo, D. 2007. Alternative media, diasporas and the mediation of the Zimbabwean crisis. In:
Ecquid Novi African Journalism Studies, 28(1&2): 81-105.

77


http://www.kubatana.net/�

doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

Mukwazhi, T. 2007. Police beatings - what really happened, top journalist speaks. Kubatana,
2007-03-18. Accessed: 2008-05-28: http://www.kubatana.net.

Musa, D. (1996). The sleeping dog cannot bark: media and mass disempowerment of civil
society in Africa. In: Africa Media Review, 10(3).

New Zimbabwe.com. Mugabe’s vision poor, he can’t read newspapers, 2008-05-28. Accessed:
2008-06-07 http://www.newzimbabwe.com/pages/mugabe

Ncube, J. 2007. Do lies really outsell the truth? NewZimbabwe.com. 2007-07-27,
http://www.newzimbabwe.com/pages/ijaz33 Accessed: 2008-05-24.

Nordenstreng, K. 1989. Professional ethics in transition. In: Cooper, T., Clifford, G. C., Plude,
F.F. and White A. R. (Ed): Communication Ethics and Global Change. New York: White Plains.

Nyakunu, N. 2005. The working environment in Zimbabwe. In: Report on International
Conference on Media Support Stategies for Zimbabwe, International Media Support (IMS), The
Netherlands Institute for Southern Africa, (NIZA), Media Institute for Southern Africa, (MISA),
Open Society Institute, 2005-11-30. Accessed:2008-03-23:http://www.i-m-
s.dk/media/pdf/Zimbabwe.

Nyamnjoh, F. B. 2005. African media: democracy and the politics of belonging. Pretoria: Unisa
Press.

Nyarota, G. 2008. Charamba now targets online publications. The Zimbabwe Times.com, 2008-
02-04. Accessed: http://www.zimbabwe.journalists.com/authors, Accessed: 2008-05-15

Nyarota, G. 2008. Poor health now Mugabe’s worst enemy. TheZimbabwetimes.com, 2008-05-
31., Accessed: 2008-06-20 http://www.thezimbabwetimes.com,

Osborn, B. 2001. Ethics and credibility in online journalism. JOUR 6702, Current Issues in
Journalism.

Ott, D. & Rosser, M. 2000. The electronic republic: the role of the Internet in promoting
democracy in Africa. Democratisation, 7(1):137-158.

Raath, J. 2007. Did Mugabe regime fake pictures of the Archbishop ‘Caught in Flagrante’?
2007-07-18, Accessed: 2008-05-15, http://www.timesonline.co.uk/to/news/world/africa

Rao, S. & Wasserman, H. 2007. Global media ethics revisited: a post-colonial critique. In:
Global Media and Communication, 29(3). Accessed: 2008-02-28 http://gmc.sagepub.com

78


http://www.newzimbabwe.com/pages/ijaz33�
http://www.zimbabwe.journalists.com/authors�
http://www.thezimbabwetimes.com/�

doi: 10.5789/3-1-19

GMJ - AE Vol 3 (1)

Rekayi, D. 2007. Zimbabwe: Ncube coverage ‘an affront to ethical journalism’. MISA.
Zimbabwejournalists.com. Accessed: 2008-02-24 http://www.africompath.com, 30/05/2008

Roycroft, T. & Anantho, S. 2003. Internet subscription in Africa: policy for a digital divide. In:
Telecommunication Policy, 27(1&2):61-74

Saunders, R. 1991. Information in the interregnum: the state and civil society in the struggle for
hegemony in Zimbabwe, 1980-1990. Unpublished PhD Thesis, University of Carleton, Canada.

SW Radio Transcript. 2007. Hot seat transcript: foreign correspondent Peta Thornycroft on
media in Zimbabwe. 2007-11-06. Accessed: 2008-02-20 http://swradioafrica.com/pages/hotseat

The Daily News. Woman’s body not found. 2002-04-27:1.
The Daily News. Herald staffer steals story from Daily News. 2003-02-28:1-2.
The Standard. Another Zimpapers editor in trouble for plagiarism. 2004-02-08.

Thornycroft, Peta 2006. Mugabe health rumours. The Telegraph. 2006-06-22. Accessed: 2008-
03-22 http://bolgs.telegraph.co.uk/foreign/petathorncroft/june06/health+rumours.htm

The Zimbabwemetro. Ngugi Wa Mirii dies in a car crush. 2008-05-02. Accessed: 2008-05-10
http:/Zimbabwemetro.com

Waldahl, R. 2004. Politics and persuasion: media coverage of Zimbabwe’s 2000 election.
Harare: Weaver Press.

Watson, J. & Hill, A. 1984. A dictionary of communication and media studies. London: Edward
Arnold.

79





